PR cikk | 2021.05.25. 13:56
Több webáruházban is várható nyárigumi akció
Hirdetés - Hosszú évek óta ez az egyik leghidegebb tavaszunk, így bár nehéz elhinni, de már be is köszöntött a nyári gumik ideje.

A pandémia után valószínűleg még többen fogják az autós közlekedést választani, így nem árt gyorsan átismételni, mire figyeljünk a gumik kiválasztásakor. A nyár közeledtével most több helyen is lehet majd nyárigumi akcióra számítani.

Miért fontos a nyárigumi?

A különböző évszakoknak megfelelően, különböző anyagú és mintázatú gumikat készítenek a gyártók: erre azért van szükség, mert a komoly mínuszokban a jeges utakon más súrlódási-tapadási viszonyokra kell készülnünk, mint a nyári hőségben. De hogy lehet, hogy a hatvanas években ugyanazzal a gumival vígan mentünk télen a vidéki nagyihoz, nyáron pedig Jugóba, konzervekkel?

Fotó: tookapic/Pixabay

Egy kis autógumi-történelem

Egy Dunlop nevű, skót származású, de Írországban élő úr valamikor az 1880-as években elnézte a tricikliző fiát, és feltűnt neki, hogy a bicikli vasabroncsai éles nyomokat hagynak a szépen gondozott gyepen. Tovább szemlélődve a kertben, hirtelen eszébe jutott, hogy a kerti locsolócsövet vízzel felfújva rá lehetne kötni a kis tricikli kerekeire. Később az ötlet tovább finomodott, és a locsolócsövet immár levegővel pumpálta fel, a levegő utántöltésére szelepnek pedig egy cumisüveg tetejét használta. Dunlop ezzel felfedezte a légrugózást és lefektette a pneumatikus abroncs alapjait. Két év múlva saját gyára volt, 1921-ben pedig már cégbirodalmat hagyott az utódaira.

Dunlop gumiabroncsai a századfordulón már automobilokon is feltűntek. A ma használatos radiál szerkezetű abroncsok megjelenéséig 1913-ig kellett várni, Christian Hamilton Grey és Thomas Sloper gyártotta az első radiál szerkezetű abroncsot: ezek leszármazottait használjuk ma is.

Trabanton szállni…veszélyes

És régen is az volt, de a hatvanas években sem az autók akkori teljesítménye, sem az akkori -jóval gyérebb- forgalom nem jelentett akkora balesetveszélyt, mint a mai. És tegyük hozzá, mások voltak a lehetőségek és az elvárások is: diagonál gumik voltak túlnyomórészt használatban, a pörgő hátsó kerék mindennapos volt, de nem is merült fel a többségben, hogy a Budapest-Debrecen utat két órán belül megtegye.

Ma azonban egy autó akár 300 km/h óra végsebességre is képes, megnőtt a súlya, még fontosabb a hirtelen fékezésre felkészítése, ahogy azt is figyelembe kell venni, hogy sokkal több az autós, és gyorsabb az átlagtempó.

Amire mindenképp figyeljünk

Egy autógumi szakértők szerint max. 7-8 évig őrzi meg a minőségét, ezután már ne őrizgessük a garnitúránkat. A gumi külső oldalán az úgynevezett. DOT számot kell keresnünk kiindulási alapnak: a négy számjegy közül az utolsó kettő jelenti a gyártás évét. Ne ringassuk magunkat abba a hitbe, hogy a prémium kategóriás autónkhoz elég a silányabb minőségű autógumi: ha bizonytalanok vagyunk, hogy megéri-e az árát a drágább szett, keressünk rá a neten sok helyen fellelhető autógumi tesztekre: így biztosan tudni fogjuk, hogy milyen biztonságot nyújt a kinézett darab. A féktávolság sokszor kétszer annyi is lehet egy olcsóbb, rosszabb minőségű gumi esetén: legyünk felelősek, ne kockáztassuk sem saját, sem utastársaink biztonságát.

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva