Mihály Szilvia | 2020.09.20. 10:00
Túrázz a vulkánok földjén!
A hétvégén fedezd fel a Balaton vulkanikus hegyeit! Varázslatos panoráma, őszi illatok és szüreti pillanatok várnak rád! A túrák gyerekekkel és kutyával is könnyen teljesíthetők.

Túra a badacsonyi Kisfaludy-kilátóhoz

Több mint másfél kilométer hosszú túraösvény vezet a Szegedy Róza háztól a hegy tetejére, de megéri a szaporább szívverés és a kaptatás, mert varázslatos panorámában lesz részünk a magasból, a kiindulási ponthoz képest nagyjából még 250 métert haladunk felfelé.

Útközben elsétálunk a Kisfaludy-forrás, a Rózsakő, a Hertelendy-emlékmű és a Páholy kilátó mellett, többször álljunk meg pihenni, nézelődni, hallgatni az erdő hangjait.

Fotó: Mihály Szilvia

A sziklákból vájt lépcsőkön nem egyszerű felfelé haladni, figyelni kell, hogy ne csússzunk meg, a hegyről lefelé érkező hegyi bicajosok sem könnyítik meg a dolgunkat.

A Badacsony legmagasabb pontján épült kilátó a 18 méter magas, az egész vidék a lábaid alatt fekszik, ha felmész a csigalépcsőkön a tetejére.
Szigligetet sajnos az erdőtől nem láthatjuk, de a Keszthelyi-hegység vonulata, a Szent György-hegy, a Sümegi vár is látszik. Tiszta időben látjuk a távoli Somlót, a halápi hegy, alattunk, előttünk Tapolca, a Csobánc, a Gulács, a másik irányban pedig a Káli-medence falvaiban gyönyörködhetünk.

A túlparton a boglári Gömbkilátó és Fonyód hegyei, a távolban a Tihanyi-félsziget is láthatók, a közelben pedig Badacsonytomaj és az Örsi-hegy keretezik a látóhatárt.

A kilátó ingyenesen látogatható. Mi felmásztunk ide este is, olvasd el élménybeszámolónkat!

Lefelé a hegyről nézz be a badacsonyi pincék szüreti munkálataiba, a Laposa birtokon nyílt napot is tartanak!

Barangolás a Szent György-hegyen

Megáll az idő, amikor a Szent György hegyről körbetekintünk a tájon. A Balaton látványa Szigligettel, Badacsonnyal, az alattunk elterülő szőlősorokkal varázslatos. Órákig lehet nézelődni, sétálni, üldögélni a hegyen.

Fotó: Mihály Szilvia

Ikonikus épületei, a Lengyel-kápolna és a Tarányi-présház kötelező látnivalói a túrázóknak, tiszta időben már a 71-es útról csalogatnak bennünket.
A 240 éves présház már majdnem összedőlt, olvasd el, hogyan mentették meg az épületet!
A közeli Oroszlános-kút vize felfrissít, erőt ad a további túrához, fent, a hegytetőről még káprázatosabb a táj. A bazanit orgonák, a Jégbarlang szintén bakancslistás kirándulóhelyek, belépődíjat sehol nem kell fizetned, akár piknikezhetsz is a hegyoldalban! Mi a fakír padokat is kipróbáltuk már!

Fotó: Mihály Szilvia

A Szent György-hegy pincéi, borai és a helyi finomságaikkal és programjaikkal elvarázsolnak, szombaton éjfélig programokkal is várnak a hegyen.
Nézd meg, milyen csodaszép a hegy az esti órákban:

Hódítsd meg a Csobáncot

A Balaton-felvidéken magasodó Csobánc várának története éppoly izgalmas, mint a hegy megmászása, messziről csalogatja a túrázókat a lapos tetejű hegy és várrom.

Fotó: Mihály Szilvia

Ide kattintva mindent megtudhatsz a Csobáncról!
Csobánc meghódítása nem egyszerű, kaptatós túraút vezet a hegytetőre, de a kilátás meseszép, megéri kissé elfáradni.
A várromhoz legegyszerűbben a Gyulakeszi határában levő ingyenes parkolóból a Z jelzést követve juthatunk fel, persze, gyakorlott túrázók távolabbról is indulhatnak.

A hegyre vezető úton először az ősi Csobánc falu helyén állhatunk meg, mely fontos kereskedelmi központként működött. A hegyi utakon kanyargó kirándulóútról bepillanthatunk egy-egy pincére, szőlősorok és erdők között jutunk el a fákkal benőtt, romos épülethez. Ez a templomrom Csobáncszög plébánia temploma volt, 1250 előtt épült, évszázadokon keresztül funkcionált.

Fotó: Mihály Szilvia

Innét a várba egy hatalmas Z kanyarral jutunk fel, egy hatalmas sziklafalat látunk magunk előtt, ez a szénaeregető.
A következő kanyarban padok várják a megfáradt túrázót, páratlan a kilátás, a 112 négyzetkilométernyi Tapolcai-medence terül el alattunk. Rálátunk a cukorsüveg formájú Gulács-csoport és a Badacsony-csoport hegyeire, a túlparton Fonyód, észak felé pedig a Somló, a Ság-hegy és Sümeg emelkedik a magasba.

Innét már nincs messze a hegytető és a várrom, de azt egy meredek, hosszú ösvényen tudjuk megközelíteni. Az erődítmény a XIII. században épült a tatárjárás után a 376 méter magas 260 x 190-es átmérőjű lapos hegyfennsíkon.
Fent a hegytetőn érdemes megpihenni, a történelmi kövek között a lemenő nap utolsó fényei felejthetetlen látványt adnak.

Mássz fel a Szigligeti várba!

Már messziről látszik, hogy megújult a Szigligeti vár, az új várfalakról varázslatos kilátás tárul elénk! A várat a környező hegyekről és kilátókból is láthatjuk, ne hagyjuk ki a megmászását, ha erre járunk.

Fotó: Mihály Szilvia

A műemlék érték mellett a csodálatos kilátás az, amiért a vendégek is szeretik a Szigligeti várat. Kardio edzésnek sem utolsó, míg meghódítjuk, már a várkapuig eljutni is szívdobogtató feladat, de megéri a fáradságot.

A vár belépőjegy megváltásával látogatható.

A várfalakról csodás panoráma tárul elénk, délről a Balaton, északról pedig a tanúhegyek ölelik körbe Szigligetet. Annyira meseszerű ez az apró falu a vár alatt kanyargó utcáival, a hatalmas gesztenye, mandula és diófákkal, a nádtetős házakkal, a domboldalba kapaszkodó szőlőkkel, hogy az ember azt érzi, itt megállt az idő.