
Csütörtök reggel Balatonfüredről indul a Kékszalag, Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenye. A leggyorsabb hajók még aznap délután, célba is érhetnek ugyanott Balatonkenese, Siófok, Tihany és Keszthely érintése után.

Az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülõ vitorlásverseny mezõnye Balatonkenese közelében
Fotó: MTI/Vasvári Tamás
Profik és félprofik versenye
A 155 kilométeres távnak azonban nem csak a profik vágnak neki. Gerendy Zoltán, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) elnöke kiemelte a viadal szerdai sajtótájékoztatóján, hogy a Kékszalag a félprofik megméretése is, utóbbiak jellemzően a természetközeli élményt keresik. Holczhauser András, az MVSZ főtitkára más megközelítésből mutatta be a mezőnyt.
– Nagy örömünkre szolgál, hogy az idei esztendőben több külföldi egységet is vendégül láthatunk, amelyek a hazai vitorlázókkal mérik össze tudásukat. A csütörtöki rajt után is számos vízparti program és rendezvény, majd a szombati díjátadó ünnepség, és az azt követő utcabál várja az érdeklődőket – fogalmazott a főtitkár.
Olimpiai ezüstérmes a mezőnyben
A mezőnynek tagja lesz a világbajnok és olimpiai ezüstérmes Berecz Zsombor is. A harminchat éves sportoló a tavalyi tokiói ötkarikás játékok után visszavonult, miután a finn dingi hajóosztály, amelyben legnagyobb sikereit érte el, 2024-ben, Párizsban már nem szerepel az olimpiai programban. A Kékszalagon már nem is a győzelem lesz a célja, hanem hogy minél több fiatallal megismertesse a 69F típusú hajót – ez ugyanis kimondottan a legfiatalabb vitorlázóknak szánt modell.

Berecz Zsombor tokiói ezüstérmével és a magyar zászlóval
Fotó: Nemzeti Sport/Tumbász Hédi
Győzelemre készülnek
A Kékszalag legutóbbi két kiírását az RSM nyerte meg. A kormányos, Vándor Róbert az idei viadalt felvezető sajtóeseményen szintén a technikai háttérről beszélt: – Évről évre egyre korszerűbb hajóval állunk rajthoz, hiszen ebben a sportágban a folyamatos változtatás elengedhetetlen a győzelem vagy az előkelő helyezések eléréséhez.
Ugyanezt hangsúlyozta Gémesi Jóka, a Fifty-Fifty csapat képviselője. A 2014-es Kékszalag óta ez az egység tartja a tókerülő rekordot, akkor hét óra, tizenhárom perc, ötvenhét másodperc volt a győztes idő.

Fotó: MTI / Jánossy Gergely
A hajók mellett természetesen idén is fontos szereplő lesz a szél: az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) előrejelzése alapján a rajt idején gyenge légmozgás vár a mezőnyre, ezt még délelőtt fokozatosan felváltja a megélénkülő, húsz-harminc kilométer per órás délnyugati szél. Csapadékra nem kell számítaniuk a Kékszalag résztvevőinek, a lassabban haladó versenyzőknek viszont pénteken már viharos széllökésekre is fel kell készülniük.
Nyitókép: Nemzeti Sport/Tumbász Hédi
Forrás: magyarnemzet.hu