Keszey Ágnes | 2021.09.18. 11:25
175 éve indult a balatoni hajózás #4 - Együtt szinte minden balatoni hajó
Ritka látványosság - hiszen csak 25 évente történik ilyen - várta szombaton az érdeklődőket a balatonfüredi partnál. Itt sorakoztak fel ugyanis a magyar tengeren közlekedő hajók, tisztelegve a balatoni hajózás 175. évfordulója előtt.

„1846. szeptember 21-én — kedves figye­lemből — Széchenyi István születésnapján bocsá­tották vízre Balatonfüreden az első balatoni gőzhajót a Kisfaludy-t”- írtuk a balatoni hajózás történetét bemutató írásunkban a napokban. E jeles nap tiszteletére rendezték meg szombaton a Balatoni Hajózás napját, melynek kiemelkedő eseménye volt a jubileumi szezon zárásaként a balatoni hajók seregszemléje.

Itt vagyunk a helyszínen, mutatjuk, mi vár rád:

Az ünnepi beszédben megemlékeztek az első balatoni gőzhajóról is:

Így elevenedik meg a reformkor:

Balatoni hajósok nélkül nincs hajózás, őket köszönti Veigl Gábor, a BAHART vezérigazgatója:

E nagyszabású látványosságban csak 25 évente lehetnek szemtanúi a vízi közlekedés szerelmesei. A Balatoni Hajózási Zrt. hajóflottája mellett más balatoni személyhajózási társaságok, a hajózásban érdekelt cégek és szervezetek hajói is felsorakoztak.

Ennyi hajót még nem láttál egyszerre
Fotó: Keszey Ágnes

Több mint 30 vízijármű érkezett az eseményre, s a balatonfüredi partszakaszon

Csopak irányába több száz méteres hosszúságban ringtak a vízen.

Méltóságteljesen ringatóznak a vízen
Fotó: Keszey Ágnes

Látványos, színes füstjáték is köszöntötte a hajókat:

A legeslegek

S bár mindegyik hajó története érdekes, s mindannyian van valamilyen különlegessége, mi most csak a legekről teszünk említést.
A válogatásban pedig Borbély Ferenc televíziós újságíró volt segítségünkre, aki a BAHART felkérésére kommentálta az eseményt, s a helyszínen bemutatta a hajókat.

Szent Miklós: a legnagyobb

– Én mindenképpen elsőként a Szent Miklós motorost emelném ki, mely 550 fő befogadóképességű. Azért fontos ez a hajó, mert a Balaton legnagyobb hajója. Tulajdonképpen a Beloianniszt pótolja, mely a kilencvenes évek végéig futott a Balatonon, majd leselejtezték. De az volt az a hajó, mely nyáron minden nap délután hatkor és este 10 órakor kifutott. Amikor kiesett a rendszerből, akkor gondolkodtak el a hajózási társaságnál, hogy valamivel pótolni kéne és így érkezett meg a Szent Miklós a Balatonra 2003-ban Isztambulból és 2006-ban került a vízre, és sétahajózásra viszi az utasokat.

A Szent Miklós hajó is itt van a rendezvényen
Fotó: Keszey Ágnes

A komp, mely akár tankokat is szállíthatna

A szakértő másodikként egy kompot említett a likeBalatonnak – ebből a fajta vízijárműből egyébként négy van a Balatonon.
– A Kossuth Lajos komp 1964-ben épült a balatonfüredi hajógyárban, majd később, az 1980-as években a honvédség finanszírozásában meghosszabbították ezt a hajót és a kocsipálya alatti részbe dupla sűrűségű bordázatot építettek be. Így alkalmassá tették arra, hogy harci járműveket is szállítson, ha háború vagy veszélyhelyzet alakulna ki. Ez az egyetlen olyan vízijármű, mely erre alkalmas, ezért különösen érdekes.

Kossuth komp
Fotó: BAHART

A testvérpár: a legidősebbek, kalandos történettel

A nosztalgiaflotta két jeles képviselője a Kelén és a Helka. Az ikonikus vízi járművek Fáy András „Sió” című tündérmeséjének szerelmespárjáról kapták nevüke.t
– 1891-es építésű hajók, gyakorlatilag három hónap választotta el őket a vízretételtől. Az egyik áprilisban, a másik júniusban került vízre. Ez azt is jelenti, hogy most, 2021-ben 130 évesek, így a legöregebb balatoni hajók. Mindkettő 120 fő befogadóképességű hajó, 35 méter hosszúak.

Kelén hajó Siófokon Fotó: Krausz Andrea

Kelén sétahajó Siófokon Fotó: Krausz Andrea

1945 március 25-én a Kelént, másnap a Helkát is elsüllyesztették. Az egyiket Révfülöp előtt, a másikat Balatonfüreden, a hajógyár előtt. Ezzel a megmentésükre törekedtek, ugyanis attól tartottak, hogy a visszavonuló német hadsereg ellehetetlenít mindent, ami maga mögött hagy és felrobbantja a hajókat.
A legénység abban bízott, hogy, a front elvonulása után majd újra víz fölé kerülnek. Ez meg is történt.
Aki Balatonfürden ismerős, az tudja, hogy a Helka jóval később, az 1970-es évek végén partra került és étteremhajóként, vendéglátóhelyként működött. 1992-ig állt kint a parton és Kopár Istvánnak, a balatoni hajózási cég vezetőjének köszönhető, hogy elérte, hogy a műhelybe kerüljön.

A Helka
Fotó: Mészáros Annarózsa

Helyrehozták és ismét működő hajót készítettek belőle. Így a Helka és a Kelén a mai napig is fut a Balatonon – ikonikus hajókról van szó – mutatta be a legkiemelkedőbb vízi járműveket a szakértő.
Három másik ikonikus hajót is megemlített: a régmúltból megmaradt, ma nosztalgihajóként közlekedő Csobáncot – mely 1927-ben épült, valamint a másik testvérpárt, a Csongor és Tünde hajókat, melyek eredetileg egyformák voltak, a felújítások során változott a kinézetük.

A Csobánc
Fotó: Keszey Ágnes

A legkisebb – de a legszorgalmasabb

A szakértő még egy vízijárművet kiemelt a szombati eseményen felsorakozott hajók közül. A Luszi, a legkisebb balatoni hajó és arról is nevezetes, hogy a Balatonon egyedüliként egész évben szállít utasokat. Ezt a hajót egy magán hajózási társaság a BL YachtClub üzemelteti.

Nézd meg a rendezvényen készített képeinket:

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva