likeBalaton.hu | 2024.06.13. 14:00
Kékszalag 2024 – közel 3000 sportoló, több mint 500 hajóval
A Kékszalag verseny történelmi múltja és technológiai fejlődése révén ma már a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe. Az idei, 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj is ezt a hagyományt folytatja, egyesítve a legkorszerűbb technológiákat és a versenyzők tudását. Az esemény a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb rendezvénye, amely minden résztvevő számára egyedülálló élményt nyújt.

A Kékszalag verseny története

A Kékszalag verseny története 1934-ben kezdődött, amikor a balatonfüredi Hungária Yacht Club megrendezte az első tókerülő versenyt a Balatonon. Az eredeti cél az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját az a vitorlás nyerje el, amely a leggyorsabban hajózza körbe a tavat az óramutató járásának megfelelően. Kezdetben kétévente rendezték meg a versenyt, de a második világháború miatt szüneteltették 1942-től 1947-ig.

 

Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot, s ezt a tradíciót később átvették a gőzösök is. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboc­csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. 1934­-ben ezt a szokást ültette át a Balatonra a versenyt először kiíró Hungária Yacht Club, s azóta is a Balatont leggyorsabban körbevitorlázó hajó nyeri el a Kék Szalagot.

 

A verseny népszerűsége az évek során folyamatosan növekedett. Neve az idők folyamán fogalommá vált: ma már egy­beírjuk, és Kékszalag néven a Magyar Vitorlás Szövetség évente rendezi meg.

1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot, amit csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdönteni egy high-tech anyagokból készült katamaránnal.

 

 

2001 óta évente rendezik meg a versenyt, amely ma már Európa legnagyobb tókerülő versenye, több mint hatszáz hajó részvételével.

A Kékszalag nem csupán egy vitorlásverseny; a Balaton és a vitorlázás legnagyobb ünnepe, amely egyesíti a legnemesebb hagyományokat és a legmodernebb technológiákat.

Az esemény résztvevői két napon át küzdenek meg az elemekkel és egymással, próbára téve vitorlázó tudásukat, kitartásukat és akaraterejüket.

A Kékszalag versenye már 1934 óta a technológia versenye is.

A legkifinomultabb technikával felszerelt hajók diadalmaskodhatnak a balatoni tókerülésen. Az évek során a technológiai fejlődés jelentős szerepet játszott a verseny alakulásában. A modern vitorlások, mint például a katamaránok és trimaránok, valamint az innovatív navigációs rendszerek és anyagok mind hozzájárultak a verseny izgalmaihoz és kihívásaihoz.

 

 

Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj

2024. július 18-án, 9 órakor rajtol el Balatonfüredről az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj, amely Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenye.

A versenyen várhatóan közel 3000 sportoló, több mint 500 hajóval indul majd.

A táv légvonalban 155 km, a limitidő pedig 48 óra. Az idei versenyre online és személyesen is lehet nevezni, a személyes nevezésre július 17-én lesz lehetőség a Kékszalag PORT-ban.

 

Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg a távot: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezt elhagyva a hajók a déli part legnagyobb települése, Siófok felé haladnak. Innen a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücs­kében Keszthely a következő állomás, ahonnét már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt.

 

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye rajtol Balatonfüred közelében 2022. július 14-én MTI/Vasvári Tamás

 

 

A versenyen több mint 30 különböző kategóriában mérhetik össze tudásukat a vitorlázók, a klasszikus hajóktól kezdve a legkorszerűbb technológiákkal felszerelt vitorlásokig.

Az idei verseny főtámogatója a Raiffeisen Bank, amely immár hatodik éve támogatja a Kékszalagot. A verseny digitális innovációi, mint például a fedélzeti döntésekhez szükséges információk azonnali rendelkezésre állása, jelentős mértékben hozzájárulnak a verseny izgalmaihoz. A Telekom szakértelme és hálózata lehetővé teszi, hogy a hajók legénysége, a szervezők, versenybírók és a nézők is a lehető legtöbb információhoz jussanak.

 

A Magyar Vitorlás Szövetség a verseny rendezésben idén több módosítást is tervez, módosulnak a rajteljárás, új mentési szabályzatot készítenek elő.

A Telekom jóvoltából minden hajóra nyomkövetőeszköz kerül, mely a biztonság mellett a verseny közvetítését is támogatja majd.

A verseny élő közvetítését a www.kekszalaglive.hu oldalon csütörtök reggeltől a díjkiosztóig követhetik az érdeklődők.

A nyomkövető rendszeren túl négy motorcsónak, három fix telepítésű és három drón kamerájának képe válik folyamatosan, az 5G hálózatnak köszönhetően késleltetésmentesen elérhetővé.

Kékszalag Fesztivál

A Kékszalag verseny egy egyhetes fesztivál része, amely számos kulturális és gasztronómiai programot kínál.

A fesztivál 2024. július 13-án kezdődik a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjjal és a Classic Round Futammal, majd másnap a gyermekek Kékszalagja, a Kékpántlika EGIS Nagydíj következik.

A nagyhajósok számára július 14-én rendezik meg a Horváth Boldizsár emlékversenyt. Az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztóját július 20-án tartják.

Nyitókép: MTI/Vasvári Tamás

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva