Varró Szilvia, a galéria vezetője köszöntőjében egyebek mellett felidézte, a kortárs galéria egy éve nyitotta meg kapuit a művészet kedvelő közönség előtt, és ma már számos, nemzetközi hírű művészt képviselnek, egyre több látogatóval, műgyűjtővel rendelkeznek.
Getto Katalin muzeológus megnyitójában rámutatott, a művek születését változatos körülmények befolyásolják, vannak a műalkotások között olyanok, amelyek keletkezését krízishelyzet alakítja. A válság a művészt arra készteti, hogy új utakat, új eszközöket, új inspirációt keressen. Hasonló körülmények között születtek a most kiállított alkotások, amikor a fiatal művész, aki szobrászként már hírnevet szerzett, az egyetem után a festészet, a grafika iránt is érdeklődött.
– Akkor még keveset tudtam arról, milyen hajtóerők dolgoznak e fordulat mögött, csak annyit érzékeltem, hogy az a kísérletező szellem, a műfajok és médiumok határainak feszegetése, amely a kezdetektől meghatározta a szemléletét, most újabb területeket fedez fel a maga figyelmes, és művészi értelemben véve alázatos módján, osztotta meg gondolatait a művészről a muzeológus.
Getto Katalin hozzátette, a pandémia alatt sokan végigjárták a belső utat, amely a lelassulásban, a meditációban találta meg a mentális túlélés eszközét. Bizonyára ez a közös élmény is közrejátszik abban, hogy a most látható műveket szemlélve, könnyű beleélni magunkat az alkotás folyamatába. A művész számára az op art szemlélete taposta ki azt az ösvényt, amelyen szobrászként eljuthatott a grafika és a festészet tájaira. A Nyugi című sorozat grafikái különös feszültséget keltenek, így a gondolat grafikai eszközökkel, vonallal történő kifejtésével, a geometrikus alakzatokból származó motívumok pedig képzettársításokat keltenek a szemlélőben.
Getto József szobrász és képzőművész utalt arra, hogy a Nyugi című képsorozatot 2019 decemberében kezdte el. Az egyetemi évei után, műterem hiányában ezek a rajzok segítettek, segítenek neki megnyugodni és a művészetre fókuszálni. A hosszadalmas alkotófolyamatban rejlő meditatív munkával ki tudta zárni a mindennapi gondjait.
– Ha valaki geometrikus absztrakt művészetet csinál, döntenie kell, hogy a tökéletes precizitás érdekében a modern technológiához fordul-e, vagy felvállalja az emberi munka esetlegességét, amely cserébe egyediséget kölcsönöz minden egyes darabnak, hangsúlyozta.
Megjegyezte, saját munkáiban a geometrikus formák mellett egyre inkább az emberi tényezőből adódó, apró pontatlanságok is érdeklik, melyhez kapcsolódik a Nyugi sorozat is. Egyszerűbb vagy összetettebb geometrikus alakzatokat ábrázol szabadkézi rajzzal, és éppen az apró tökéletlenségek érdekelik, amelyek a rajzolás közben, véletlenül jönnek létre, az első pillantásra szabályos formákon. Szabálytalan, mégis szabályos alakzatai az emberi esetlenséget állítják szembe a digitális pontossághoz szokott geometrikus formavilággal. Célja, hogy a térrel kommunikáló, egyedi formákat hozzon létre.
Forrás: veol.hu