1. Amit csak lehet, automatizálj!
Egy webshop üzemeltetése számos kisebb-nagyobb adminisztratív teendőt igényel. Ilyen lehet a vásárlói kérdések megválaszolása és a számlázás, illetve a nagykereskedéssel és futárszolgálattal való kapcsolattartás is. Szerencsére ezeket a feladatokat már teljes mértékben automatizálhatod, így legfeljebb már csak egyetlen gombot kell megnyomnod a számlák kiállításához vagy éppen a rendelések visszaigazolásához.
A megfelelő szoftvereket akár webfejlesztői tapasztalat nélkül is integrálhatod. Ugyanis a programok többsége már konkrét útmutatót is ad számodra, így ha lépésről lépésről követed az előírásokat, akár egyetlen nap alatt is bekötheted a számlázó és logisztikai, illetve AI-alapú chat szoftvereket is. Ennek köszönhetően a nyaralás után is lényegesen kevesebb energiát kell az adminisztrációba fektetned, az így nyert időt pedig a marketingre fordíthatod.
2. Szervezd ki a feladatokat!
Amit nem tudsz programokkal megoldani, szervezd ki külsős szakértőknek. Legyen szó a logisztika, a tartalommarketing vagy éppen a könyvelés területéről, keress megbízható profikat, akik mindent maradéktalanul elintéznek helyetted. Csak gondold végig, hogy mi okoz számodra nehézséget, vagy mi igényel túl sok időt a mindennapokban, és ne félj segítséget kérni. Webshop tulajdonosként már az üzleted fejlesztésére, nem pedig a részfeladatok ellátására tanácsos fókuszálni.
A keresőoptimalizálási kampányok szervezését célszerű SEO ügynökségre bízni. Így jelentős terhet vehetsz le a válladról, hiszen a tartalomgyártást és a linképítést, illetve a technikai feladatokat is egy tapasztalt csapat végezheti. Soha ne égesd a pénzed amatőr kampányokra, ugyanis akár keresőoptimalizálásról vagy PPC hirdetésekről van szó, ezen marketing ágakra már külön gárdák szakosodtak, ugyanis mindegyikük speciális tudást igényel.
Még az egyszerűbbnek tűnő teendőket is tanácsos kiszervezni, hiszen a SEO szövegírás vagy a hirdetések kreatív szövegeinek és képeinek elkészítése is kifejezetten precíz szaktudást igényel. Amiben nem vagy 100%-ig biztos, azt inkább végezzék rutinos szakemberek, ezzel garantálva a jó eredményeket.
3. Ha szükséges, dolgozz nyaralás közben is egy kicsit!
Ez a legnehezebb része a dolognak, hiszen a vakációnak kizárólag a pihenésről kellene szólnia. Viszont ha még nem mindent sikerült automatizálni, vagy éppen egy nagyobb kampány közepén vagy, mindenképp érdemes legalább 1-2 órát rászánni a munkára. Csakis a kulcsfontosságú teendőket lásd el és a releváns adatokat ellenőrizd. A lényeg, hogy lásd, valóban minden rendben van a webshopoddal.
Amennyiben egyáltalán nem tervezel dolgozni, akkor a nyaralás idejére zárd be a webáruházad. Ezt legalább egy héttel a szünet előtt közöld a vásárlóiddal egy pop-up formájában, a feliratkozóidat pedig hírlevéllel is tájékoztathatod. Írd ki pontosan, hogy mettől meddig lesznek zárva a virtuális kapuid. Az újbóli nyitásra pedig valamilyen akcióval is készülhetsz, hogy ismét felpörögjön a rendelések száma.
4. Mindig legyen valaki, akihez fordulhatnak az érdeklődőid!
Ebben egy virtuális asszisztens lehet a legnagyobb segítségedre. Ha még nincs ilyen munkatársad, akkor hirdesd meg minél hamarabb a pozíciót. Mutasd be pontosan a feladatait, és készítsd fel a vásárlói kérdések megválaszolására, illetve a számlázással és raktárkezeléssel vagy egyéb teendőkkel kapcsolatos munkákra is. Akár minden feladatról készíthetsz egy rövid útmutatót is, hogy a nyaralásod során biztosan ne csörögjön majd fél óránként a telefonod.
5. Ne a nyaralásodra időzítsd az új kampányokat!
Akár közösségi média vagy SEO, esetleg PPC kampányt tervezel útnak indítani, lehetőleg ne a vakációval egy időben startoljon. Ugyanis ekkor ellenállhatatlan lesz a vágy, hogy legalább óránként ránézz az eredményekre, ez pedig alaposan elvonhatja a figyelmed a pihenésről. Inkább kezdődjön a hazaérkezésed utáni napokban a munka, amikor már biztosan frissen és kipihenten vághatsz bele újra webshopod felfuttatásába.
A fenti 5 tipp segítségével nyaralás közben is ugyanolyan jól mehet a webshopod, és végre valóban a kikapcsolódásé lehet a főszerep. Láss hozzá időben az automatizálással és kiszervezéssel kapcsolatos feladatokhoz is, hogy a vakáció első napjától kezdve egészen az utolsóig legalább olyan remekül üzemeljen az online üzleted, mint ahogyan eddig is. Ha mindezekre odafigyelsz, garantáltan zökkenőmentes lesz az idei vakáció!
Kép forrása: 123rf.com