Csepregi Panka cégvezető először körbevezet, megmutatja, hol és hogyan készítenek vitorlákat, amelyek aztán a világ leggyorsabb hajóit repítik világbajnoki címek és további sportsikerek felé. Ebből volt bőven részük az elmúlt években, hiszen a szelek szárnyán öt világbajnoki címmel rendelkeznek. Formula 16, Formula 18, Tornado és A-cat kategóriához gyártanak vitorlákat.
Az egykori kosárlabdapálya szinte teljes egészében eltűnik egy sima lapokból készült dobogó alatt. A dobogó mellett varrógépek, s magán a dobogón állítják és varrják össze a vitorlákat. Ezen Marton Balázs, a tervező, vitorlázó, apa és férj tevékenykedik, hallatlan precizitással és szakértelemmel.
– Budapesten születtem, jogászként végeztem. Néhány vargabetű a karrierem során bekövetkezett, de büszkén mondom magamról, hogy dunai lány vagyok. 14 évesen meg akartam tanulni vitorlázni, pedig a rokonok közül senki sem tudott. Az én családom ugyanis inkább motorcsónakos.
Édesapám Csepregi György többszörös magyar bajnok, Európa-bajnok és világkupagyőztes, ő volt az első magyar Formula–1-es motorcsónak-versenyző. Nagyapám, néhai Csepregi György pedig a kétszeres hatnapos győztes, sokszoros magyar bajnok motorversenyző volt, így én a motorok, és nem a vitorlák világában nőttem fel. A vitorlázásnak köszönhetően ismertem meg későbbi férjemet, gyerekem édesapját, Balázst, aki tősgyökeres fűzfői. Ő kétszer nyert Litkey Farkas csapatában Kékszalagot, de szép sikereket ért el szörfözésben is.
Balázs tervezi a vitorlákat, olyan magas szintű tudással, hogy bekerült abba az elit csapatba, amely az új vitorlakészítő szoftvereken dolgozik. Rendkívül innovatív ember, ha vitorlákról van szó, rengeteg új ötlet pattan ki a fejéből – kezdi a család rövid bemutatását Panka, aki egy olyan szakmában kezdett el kitartóan dolgozni, amelyben nem igazán tevékenykednek nők, s ahol az ügyfelek is férfiak.
Panka elmondta, legelőször szerződést kötöttek egy amerikai vitorlagyártó vállalattal, s eleinte a termékeiket értékesítették Magyarországon. Elég hamar kiderült, hogy ez a munka igényel egy háttérműhelyt is a vitorlák javítása és átadása miatt. Persze mindezt az internetről nem lehet megtanulni, így Olaszországba mentek, hogy elméleti és gyakorlati órákat vegyenek az erre jogosult szakemberektől.
Miután a kereskedelem nem igazán váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a legmodernebb és a világon egyre népszerűbbnek számító kéttestű hajókon vitorlázó házaspár nagy fába vágta a fejszéjét. 2015 februárjában úgy döntöttek, hogy önálló, Balázs által tervezett vitorlákkal jelennek meg a katamaránvitorlák piacán, s a vitorlákat saját műhelyükben fogják legyártani.
– Sokan kétkedve fogadták a vállalkozásunkat, mondván, olyasmibe fogunk bele, amihez nem igazán értünk, holott már volt mögöttünk némi tapasztalat. Nem hallgattunk a negatív hangokra, úgymond, a saját fejünk után mentünk, belevágtunk, és tettük mindezt olyan sikerrel, hogy ma már a világ minden tájáról rendelik a Balatonfűzfőn gyártott vitorlákat.
Nagyképűség nélkül mondhatom, hogy cégünk világhírű lett. A fűzfői telephelyen jelenleg öten dolgozunk. A sok megrendelésnek köszönhetően azonban kezdjük kinőni a helyünket, így hamarosan szeretnénk elköltözni. Folyamatosan növekszik a megrendelt vitorlák száma, tavaly háromszázötven darabot készítettünk. Idén nyáron kerülnek piacra szörfvitorláink, ezzel tovább bővítve, színesítve a palettánkat – folytatja a beszélgetést Panka, akin látszik, hogy nagyon szereti a munkáját, élvezi annak minden percét. Reméli, hogy az eddigi öt világbajnoki cím mellé hamarosan újabbak járulnak.
Forrás: Szendi Péter/ veol.hu