Ha mindent tudsz az amerikai luxusautókról, akkor azért érdemes megnézni az országban egyedülálló keszthelyi kiállítást, ha pedig eddig csak színről tudtad megkülönböztetni a kocsimárkákat, akkor azért térj be ide. Az autók színe és formája is lenyűgöző, a sok-sok műszaki adat és érdekes információ pedig, ami a tárlatvezetés során elhangzik, ugyanúgy izgalmas lesz egy tizenéves fiúnak, mint a nagymamájának.
Bátran ajánlom a kiállítást akár romantikus programnak is, nincs is jobb ábrándozni arról, hogy párunkkal visszarepülünk az időben, és egy meseautóval bejárjuk a világot, vagy a Balaton környékét.
Persze, a kiállított, felbecsülhetetlen értékű autókba nem ülhetünk be, sőt, nem is tapogathatjuk sem a karosszériát, sem az üléseket, hiszen nagyon hamar elkopnának a sok kíváncsi kéztől. De találunk korabeli katalógus másolatokat, amiket átlapozva átjárhat bennünket az amerikai életérzés, és folytathatjuk az ábrándozást, hogy a tűzpiros autónkat hófehér vagy fekete bőrüléssel rendeljük-e meg.
Esetleg kérjünk-e rá aranybevonatot, ahogy Elvis is megtette. Apropó, azt tudták, hogy Elvis több mint 100 Cadillacet vásárolt? Még a temetési menetén is 16 egyforma hófehér Cadillac kísérte hófehér halottaskocsiját. Akkoriban egy ilyen autó 15 ezer dollárba került.
Egy Cadillac ára már az 1920-as években is tíz Ford árának felelt meg.
A keszthelyi Cadillac múzeum 2 teremben mutatja be a Garda Kft. gyűjteményét. Testközelből, valóságos méretükben láthatjuk az elmúlt évszázad ikonikus darabjait, bekukkanthatunk az utastérbe, tanulmányozhatjuk a műszerfalat, a kormányt, pedálokat, engem az ajtózáró gombok csillogó eleganciája is lenyűgözött. A bőrülések varrása, a ragyogó króm alkatrészek, az autók színe és formavezetése az évtizedek során változik az aktuális divat szerint, egy azonban biztos, nem az autók követik a divatot, hanem a Cadillac diktálja azt.
Csendes Mária tárlatvezető kifogyhatatlan a sztorikból, minden autót részletesen ismer, nem csak a műszaki paramétereit, de a kiállított kocsik történetét és az évjárathoz fűződő legendákat is elmeséli. Bátran kérdezzük őt, nincs olyan buta női és okos műszaki férfi kérdés, amire ne tudná a választ.
A legrégebbi, 1905-ös eredeti Cadillac 114 éve üzemképes, kurblival indul, melynek tekintélyes súlya van. Mivel sok baleset okozója volt ez az indítási eszköz, így 1912-től már önindítóval működnek a Cadillac modellek.
– Fedák Sárit egy ilyen autóban büntették meg az 1910-es években gyorshajtásért, a büntetése 200 korona volt – mutatja a következő, még faküllős modellt Mária.
– Ezek az autók kétsebességes váltójukkal 70-80-nal is tudtak menni, a művésznő híres volt a száguldozásról, a gyorshajtásáról még Ady Endre is megemlékeztet egy tárcában. Abban az időben már az is botrányos volt, hogy egy nő vezet, ő ráadásul nagyon jól vezetett, és gyakran járt le Pestről a Zala megyei Tótszerdahelyi birtokára. Imádta a száguldást, a versenyzést. A színésznő sokoldalú vagánysága hamar népszerűvé tette őt, divatot teremtett az akkori hölgyek között.
A faküllős autó csupa elegancia, a pedálok, a tükör, a bőrülés, a duda és a karoszéria is lenyűgöző aprólékossággal van kidolgozva, nem csodálom, hogy szívesen kocsikázott egy ilyen járgánnyal a művésznő.
A kiállítás egyik ikonikus darabja a Keresztapa film forgatásán használt maffiaautónak is nevezett Cadillac, melynek hátsó ülésén akár két holttestet is elrejthettek. Az 1932-es La Salle Sedant a Keresztapa első részében Sonny Corleone vezette.
Az első teremben látható negyedik autóból 106 darabot gyártottak 1932-ben. A 135 lóerős tekintélyt parancsoló, art deco stílusú autó a legmagasabb rangú politikai és gazdasági elit, valamint a sztárok között is csak a legnagyobbaknak adatott meg, 3400 dollár körüli összegért vásárolhatták meg akkoriban.
Az első családi autó több mint 2 méter széles, 5 és fél méteres alvázra épült robusztus autó, hatalmas csomagtartóval, ami lehetővé teszi az autóval való hosszabb távok megtételét a családok számára. 5700 köbcentis motort építettek bele. Addig csak vonattal vagy hajóval tudtak nagyobb távolságokra utazni, hiszen a bőröndök számára nem volt hely a kocsikban. Az autók 6 személyesek.
Viccesen azt szokták mondani, hogy fél Amerika a Cadillac-ek hátsó ülésén vagy a motorháztetőn fogant.
A kiállítás legértékesebb darabja egy néni pajtájában pihent vagy 40 évig, azután került ide a múzeumba.
A Cadillac alkalmazott az autógyártásban először dizájnert, ez meg is látszik a csoda szép belső tereken, a színek, formák, anyagok összhangja minden modellnél lenyűgöző.
A második világháború alatt harci repülőgépekhez gyártott repülőfarok a későbbiekben megjelenik az autókon, igazi presztizsdarabok lesznek ezek a modellek is.
A dupla kipufogós, dupla szárnnyal ellátott tűzpiros autó pont jó lenne egy Balaton körüli túrához. Benzinnel működik, a formatervezésnek köszönhetően hiába sokkal nagyobb, mint egy mai autó, de könnyen kilátnék belőle, nincs holttér, kényelmesnek tűnnek az ülések, és autórádió is van benne.
A másik kedvencem a kék bőrülésű, matt kék modell, ami eredeti fényezéssel látható. Hatvan éves az autó, és egy-egy kőfelverődés, apró horpadás látható csak rajta, rozsdának semmi nyoma. Itt látszik igazán a minőség, a szőnyegek, a bőr, a kormány napi használat mellett sem lett ütött-kopott a több mint fél évszázad alatt.
A látogatók részére a múzeum udvarában ingyenes a parkolás, a múzeum könnyen megközelíthető a vasút és buszállomásról gyalogosan és kerékpárral is. Legalább egy-másfél órát szánjunk az autókra, de ha belemerülünk a műszaki részletekbe, akár 2-3 órát is eltölthetünk itt. Az autók mellett a márka története, és egy-egy híres ember Cadillachez főződő történetei is megtalálhatók a múzeumban.
Nézze meg a kiállítás képeit:
Készítette: Mihály Szilvia