Mihály Szilvia | 2021.03.05. 06:00
Ezt az óriási terepasztalt mindenkinek látnia kell!
Teljesen szétszedték és újraépítették a keszthelyi modellvasút kiállítást, a friss színek mellett a járványhelyzet lecsengése után számtalan új geggel várják a látogatókat!

Gőzerővel készül a nyitásra és várja a vendégeket a keszthelyi Történelmi Modellvasút Kiállítás.

– Ez az időszak, amíg nem fogadunk vendégeket, alkalmas arra, hogy a nagyobb felújításokat elvégezzük. Nyitvatartási időben napi néhány óránk van csak a fejlesztésekre, takarításra, hogy ne zavarjuk a látogatókat, most el tudjuk végezni a több napig, akár több hétig tartó munkafolyamatokat is.
Le tudjuk szedni a biztonsági üvegeket, szét tudjuk szedni az asztalokat, fel is tudunk lépni azokra, hónapok óra fúrunk-faragunk, szépítjük a múzeumot – mutat körbe Lukács Bernát, a vasúti kiállítás vezetője.

Nemcsak a színek élénkebbek, számtalan geg is vár a megújult kiállításon
Fotó: Mészáros Annarózsa

Kattints ide, és tudj meg mindent a 3 km hosszú sínrendszeren futó vonatokról!

– Az egyik háztetőn egy macskát is elrejtettünk, aki ezt a nyitás után először megtalálja, egy csoda szép mozdonyt kap majd ajándékba!

A terepasztal tetején
Fotó: Lukács Bernát

Egy kamerarendszer kiépítése során 10 kamerát szereltünk be a terepasztalok alá, így azt is látjuk, hogyan működnek a vonatok.
Teljesen új kiírások és képek is kerültek a kiállításra, megtudjuk, melyik rész mi alapján lett modellezve. A leghíresebb magyar vonatokból is készítettünk egy képes ismeretterjesztő részt, ez olyan, mint a régi vasutas kártya, szerepelnek a táblákon a mozdonyok adatai, méretei, sebessége, teljesítménye.

Ismeretterjesztő táblák segítik a tájékozódást
Fotó: Mészáros Annarózsa

Az asztal 90 százalékát újrafüveztük, újranádaztunk, minden figurát újrafestettünk, felszereltük az éjszakai világításhoz szükséges izzókat, 500-600 új lámpát tettünk a meglévő világítás mellé az elmúlt egy évben.

Éjszakai fények

A felfrissült zöld és kék színek mellett számtalan apróságot fedezhet fel az is, aki már többször körbejárta kiállítást.

Apró gegek, amitől leesik az állad

Minden város, folyó a helyén maradt, csak felfrissült, bővült. Szétszedtünk mindent, szinte atomjaira, és újjáépítettük nem csak az épületeket, hanem az elektronikát is. Új épületek, városok is kerültek a meglévők mellé, igyekszünk valósághűen bemutatni mindent.

Minden apró részlet a helyére került
Fotó: Mészáros Annarózsa

– 20 darab mozgó és fénytechnikát alkalmazó interaktív jelenet került fel az asztalokra. Az irányítást teljes mértékben a látogató végzi, a legmodernebb mozgásérzékelős kapcsolók segítségével érintésmentesen irányíthatóak a figurák. Van lobogó tűz, pisilő bácsi, kapirgáló tyúkocskák, világító bociszem, villan a fényképész vakuja, látunk motoros szelfiző kislányt, hegesztőt vagy épp lasszózó férfit.

Friss víz

– Jelenleg az Elba folyó „újrafolyosítása” folyik. Az alapszínt lecsiszoltuk, újrakentük, majd a partszakaszt kövezzük le. Ezeket a köveket az utcán szedtem, lemostam, leszitáltam, ezekből építem a partfalat. Szivaccsal pacsmagolunk két-három színt, hogy azt az érzést keltsük, mélyül a folyó, lesz homokozás, erre kerül a kavicságy, ez lesz lelakkozva, ettől csillog majd a víz.

A szivacs nélkülözhetetlen eszköz az újrafolyósítás során
Fotó: Mészáros Annarózsa

A Zala folyóra hullámeffekteket is készítettünk. A lecsiszolt felületre átlátszó faipari építési ragasztóval átáztatott lapokat tettünk, és ecsettel alakítottuk ki a hullámokat. Ezt lefestettük, lehomokoztuk a partot, és több réteg parkettalakkal fedtük be, így ha fel kell másznunk valamit megjavítani, nem töredezik össze alattunk. A Balatont is felfrissítettük, sőt, egy vízi szörny is költözött a tóba.

Loch Nessből érkezett a szörny a Balatonhoz

3 D-s nyomtatóval készülnek az új figurák

– Már van saját 3 D-s nyomtatónk, így nem csak városneveket, de figurákat is tudunk készíteni, amit kitalálunk, meg tudjuk valósítani. Most épp a tapolcai állomás Nohab emlékműjének talapzatát nyomtatjuk. A 3 D-s betűk elektronikával kombinálva a büszkeségeim, sokkal látványosabbak így a városkiírások.

Keszthely éjszakai fényekben
Fotó: Mészáros Annarózsa

– Engedélyt kaptunk, hogy használhassuk a Comic Con logót, így egy Comic Con városrész is fog készülni, van már két kivilágított űrhajó, kész a nézősereg, lesznek batmanek, supermanek, autók. Fantasztikus képregénybeli szuperhős jelentek lesznek bemutatva.

Egy új technológiával is játszottam, az épület kék fénnyel, RGB ledekkel lesz kivilágítva, mutatjuk:

Van egy kamerás vonat, egy piros mozdony lett bekamerázva, amit a mozdony a terepasztalon áthaladva lát, azt vetíti ki erre a tévékészülékre.

A Balaton lett a legszebb

– Az egész balatoni rész megújult, 3 hónapig dolgoztunk rajta, az alapokig mindent lebontottunk. A strandok benépesültek, számtalan apró figura és új jelenet látható, szabadon engedhettük a kreativitásunkat. A Keszthely felirat elektronikája bele van öntve a gipszbe, erre nagyon büszke vagyok, sokáig készült, de megérte az aprólékos munka.

Fotó: Mészáros Annarózsa

A kutyás strand figuráit is mi nyomtattuk, a keszthelyi mólónál vannak meztelen napozó nőt bámuló matrózok, de a Szabadságszobor lánya, a part ikonikus portréfestője is felkerült a terepasztalra. Hattyúk togyognak a parton, külön extra, hogy ugyanaz a kavics van a terepasztalon, mint a parton, hiszen ott gyűjtöttük be a szükséges mennyiséget.

Még nincs kész, de már nagyon látványos a balatoni rész

Különleges élmény lesz, hogy az állomásokon megszokott hangosbemondót és a mozdonyok hangját is hallhatjuk a terepasztal mellett sétálva.