A keszthelyi Balatoni Múzeum Az Élet Vize – a pálinka szerepe a népi gyógyászatban című időszaki kiállításán, a múltból, a népi gyógyászat hagyományaiból indulva végigjárhatjuk, hogyan változott a pálinka szerepe az emberek életében. Molnár Csenge néprajzos-muzeológus avatott be bennünket a kiállítás kulisszatitkaiba.
Három teremben három tematika
– A pálinka történetét szerettük volna bemutatni, azt, hogy egy pohár pálinka mögött milyen nagy kultúrtörténeti háttér van. A tematikát leszűkítettük a népi gyógyászatra. Ezzel a kiállítással a Múzeumok Őszi Fesztiválja programsorozathoz kapcsolódtunk, mely a jelenlegi járványhelyzetre reflektált. A saját múzeumi anyagunk mellett a Göcseji Múzeum és a Pénzügyi és Adózástörténeti Múzeum tárgyai vannak kiállítva.
Kerestem a téma elejét, sokkal régebbre nyúlik vissza a pálinkakészítés, a lepárlás története, mint azt gondoltam, már a Krisztus előtt a XII. században volt lepárlás.
Az első teremben megmutatjuk a pálinka szerepét a testi gyógyászatban, a középső terem a lepárlás eszközeit, technikatörténetét ábrázolja, a harmadik terem pedig a pálinka és az élet nagy dolgainak összefüggéseit jeleníti meg.
Igyekeztünk Balaton környéki tárgyakat, forrásokat felhasználni. A desztilláció történetével kapcsolatban a Balatoni Múzeum Herbáriumából származó növényeket is kiállítottunk, nagyon szép állapotban van például ez a 1928-ban lepréselt badacsonyi gyógynövény.
Az alkimisták és a hivatásos gyógyászok lepárlással állították elő ezekből a növényekből a a gyógyszereket.
Azt szerettük volna, ha a tárgyak mögött megjelenik a kontextus is, ezért bemutatunk néhány szájhagyomány útján fennmaradt praktikát, recepteket is.
Van néhány fura pálinkás trükk, ami a népi gyógyászat szerint bevált. A fejfájásra az ajánlották, hogy erős pálinkával meg kell a beteg fejét öntözni, és ugyanazon erős pálinkába áztatott meleg ruhával bekötözni.
Festetics cseppek
A pálinka elterjedését nagyban befolyásolta pestis járvány, akkor került be a fogyasztáskultúrába, mint ital, amit étkezés közben vagy előtt isznak. Addig csak külső vagy belső gyógyászati célból használták.
Az adattárban találtam egy írógéppel átírt úgynevezett kis kolerakönyvet, egy receptgyűjteményt, melynek eredetije 1831-ben született, a kolera és a pestis ellen tartalmaz párlat alapú készítményeket, gyógyszereket. A 44 oldalas szöveg 13 nem hivatásos orvos által kidolgozott és alkalmazott receptet sorol fel a kolera megelőzésére és gyógyítására, feltehetőleg egy premontrei paptanár írta.
Nagyon részletes szövegek és receptek találhatók benne, Bauer József készítménye volt a Festetics cseppek és a pestis esszencia is. A cseppeket az orvos magán és 30 cseléden is sikeresen alkalmazta.
Ezt írja: „Kezdődik ezen betegség hol fejfájással, hasmenéssel, okádással, has rágódással, szív szorítással és végződik görtsökkel.
A Fetetics Cseppek receptje:
Egyfertály itze Hoffmanni Spiritusban belé tölt az ember
4 kávés kalányal ex Spiritus Camphore
4 kávés kalány ex Sipritus Cinnamonii
4 kávés kalány ex aqua menthae piperitea
Mihelyst hasrágást valaki észreveszi tüstént vegyen bé 30-40 cseppet, ha nagyobb ember, ha gyerek pedig 10-15 cseppet és így többet az esztendőkhöz képest.
Ezen bevétel után tüstént feküdjön le és dunyhákkal annyira takarózzon bé, hogy az izzadságtul minden ruhája csupa víz legyen. Első izzadtság után két óra múlva repetálya a bé vételt. Már az első izzadtság véget vetett a betegségnek, és a többi bé vétel csak arra szolgál, hogy ha még elegendőképpen nem izzadott elős bevételre, hogy 2-dikre vagy 3-dikra az véghezmennyen.
Innan nem szabad egyebet, mint herba teát vagy bodzábul vagy piptérbül vagy fodormentábul, a szegény embernek pedig felforrott és kenyérrel le oltott vizbül ez az Arcanum, ha hogy az ételre nézve nem szabad egyebet enni, köménymag levest vagy rántottlevest eleinte.”
Kukkola, a pálinkafőző kunyhó
A második teremben a gyümölcsalapú párlatkészítés eszköztárát mutatjuk be, az ismert főzőberendezések, demizsonok mellett egy érdekes kis építményt is látunk. Ilyen fából készült, szalmafedésű kis kunyhókban főzték a Balaton környékén otthon a pálinkát az emberek.
A XX. század eleji törvények leszabályozták a párlatkészítést, és az visszaszorult a kereskedelmi színtérre, ezek a kukkolák is eltűntek a porták udvaráról. Ebben az időben a kézi és földművelő eszközöket törkölybe mártották, de a kézikancsót is belehelyezték, hogy lemarja róla a vízkövet.
A kerámia lepárló edények, a fából készült pálinkás hordók, a kézzel készített üvegek és a tiltott pálinkafőzés kellékei is láthatók. Van itt egy főzőalkalmatosság, ami egy helyi, név nélküli felajánlás, a 70-es években ebben főzték illegálisan a házi pálinkát Keszthelyen, nem került lefoglalásra.
Sok pálinka fogyott, ha jött a pokolpemét
A Balaton közelében ugyan nem volt kullógó pokolpemét, de a közeli Göcsejben már igen. Ő egy idősebb asszony volt, házasságcsinálónak is mondhatjuk, ő beszélte rá a családokat arra, kihez adják feleségül a lányukat. Ilyen helyzethez sok pálinka kellett.
Kávézók, légiós pincék és hatvanas évekbeli lakások pálinkás kellékei mellett láthatjuk napjaink fesztiválkellékét, az ásványvizes üvegben becsempészett pálinkát is az enteriör kiállításon.
Nézd meg a kiállításon készített képeinket: