Az ország kerékpárút-építéseit több forrásból finanszírozzák. Vannak szakaszok, amelyek a közlekedésbiztonságot, mások pedig elsősorban a turizmust szolgálják. Mint Manninger Jenő országgyűlési képviselő leszögezte, látható tendencia, hogy egyre többen hódolnak az aktív turizmusnak, az egészséges életmódnak, így a kerékpározásnak is a Balaton térségében, ezért fontos a hálózat bővítése, fejlesztése, amely gazdasági előnyöket is tartogat.
– A Kis-Balatonnál is fellendült az aktív turizmus – fogalmazott a politikus –, és ezt szeretnénk tovább erősíteni különféle pályázatokkal, amelyeknek elsősorban a megyei önkormányzat a gazdája. Kiemelt programként hamarosan elindul a kis-balatoni kör bővítése, erről már döntés született, és rendelkezésre áll az uniós forrás. Ezzel a beruházással az a szándékunk, hogy bekapcsoljuk a turisztikai vérkeringésbe a dombvidéket, a háttértelepüléseket, így Zalaszabart, Egeraracsát, Zalaszentmártont és Esztergályhorvátit. A gyönyörű panoráma, a változatos, izgalmas vidék biztosan sokakat csábít majd ide, erre a szakaszra is.
Manninger Jenő azt is elmondta, Révész Máriusz kormánybiztossal is konzultálva készülnek az újabb hálózati tervek, amelyek fő iránya ebben a régióban, hogy a Kis-Balatont összekössék a balatoni térséggel, elsősorban Keszthellyel, Hévízzel. Azt tervezik, hogy végig biztonságos kerékpárúton lehet majd megtenni a távot, szemben a mostani lehetőséggel, amelyben bőséggel akadnak forgalmas utak is.
– Ennek talán legfontosabb eleme az Alsópáhok és Sármellék közötti rész, hiszen utána a Zala völgyéig már kiépült a kerékpárút, s ha Zalavár környékén még kisebb szakaszok elkészülnek, akkor hiánytalan lesz a két fontos zalai turisztikai térség közötti kerékpáros-összeköttetés.
A politikus leszögezte, érzékelhetően nő az aktív turizmus iránti érdeklődés a megyében, ezt bizonyította az idei fő- és utószezon is. Szerinte ugyan a gyógyfürdőhelyeken, így Hévízen a külföldiek hiánya miatti gazdasági kiesést ez a szegmens nem tudja pótolni, de fontos szerepe van, s még inkább lesz a gazdaság fejlődésében, és azok a térségek előnybe kerülnek, amelyek ki tudják elégíteni az ilyen irányú igényeket is.
– Egy üzlet vezetője mesélte nemrégiben, hogy tavasszal minden kerékpárját eladta, és hasonló jelenségről számoltak be az ország több pontjáról is. A járvány sok-sok negatív hatása mellett volt egy ilyen pozitív fejlemény is. Ez mutatja az igényt az aktív, sportos életmódra, ami begyűrűzött a turizmusba. Persze, további nagyon fontos szempont a fejlesztéseknél, hogy az itt élők biztonságos körülmények között kerékpározhassanak, túrázhassanak, közlekedhessenek az otthonuk környékén.
Stratégiai cél, hogy a meglévő kerékpárutakat összekapcsolják, amire a Magyar Falu Program is kínál lehetőséget. Hévíz például (ötezer fő alatti település lévén jogosult az MFP-forrásokra) már beadott egy pályázatot, amelynek legfontosabb eleme a Széchenyi utcai kerékpárút megépítése az Ady utcától, a véderdő mellett.
A másik tervezett beruházás pedig, hogy a fürdővárost összekötik Karmaccsal, feljavítva a meglévő földutat, amelyen túrakerékpár-útvonalat akarnak kialakítani, ezzel Hévíz csatlakozna a Fertődöt Keszthellyel összekapcsoló nemzetközi útvonalhoz, ami kétségkívül tovább erősítheti, gazdagíthatja a térség turisztikai lehetőségeit.
Nyitókép: Shutterstock
Forrás: zaol.hu