likebalaton.hu | 2021.04.03. 06:00
Feltárul a titok: ez van a Kőröshegyi Völgyhíd belsejében
Tudtad, hogy mit rejtenek a völgyhídban, és hogy mi a különleges a fonyódi részén? Európa első női hídmester kalauzol el ebbe a titokzatos világba.

Nyolcan jelentkeztek 14 évvel ezelőtt a hídmesteri állásra, s Hanák Tímea volt köztük az egyetlen nő. Megkapta az állást, és azóta is lelkesen végzi a munkáját.

– A hídmester/hídmérnök már egy produktumot kap kézhez, magát a hidat, s azt a feladatot, hogy a forgalombiztonság szempontjából biztonságosan üzemeltesse az építményt. Vagyis mindig a legmegfelelőbb állapotban kell tartani a hidat. Ehhez építőmérnöki alapképzés tartozik a Műszaki Egyetemen. Ezt én is elvégeztem, de anno nem volt autópálya-üzemeltetés/gyorsforgalmi útpálya-üzemeltetés szakirány. Az üzemeltetés egészen más feladat, amit itt, a gyakorlat során tanultam meg. Lehet, hogy épp azért választottam ezt a szakmát, mert nagyon reális gondolkodás szükséges hozzá. A 32,5 az 32,5. Ennyi. Hagyták, hogy saját tempóm és saját tudásom szerint végezzem a munkámat, ami mára a hivatásommá vált – kezdi Hanák Tímea.

Itt olvashatsz részletesebb a hídról és Tímea munkájáról. Interjúztunk Európa első női hídmesterével!

Fotó: Krausz Andrea

Az egész híd üreges és bejárható belülről

Amikor ránézünk a hídra, valljuk be, hogy sokan gondoljuk, hogy egy nagy betontömbről van szó. A hídmester elmondta, hogy mind a pillérek, mind a parabolaíves felszerkezet bejárható.

Megdöbbentő, de a híd szinte folyamatos mozgásban van, és észre sem vesszük

Fonyódnál található a híd egyik vége, amelybe betekintést engedett a szakember és a Magyar Közút Zrt. Itt található egy nagyon speciális elem, az úgynevezett dilatációs szerkezet, amely segíti a híd mozgását hőmérséklet-változás esetén. Azok az elemek, melyeket ez a szerkezet “vezényel”, télen összemennek, nyáron kitágulnak, vagyis a mozgásukban az időjárás függvényében akár több, mint tíz centiméter különbség is lehet.

A biztonság érdekében naponta vannak szakértői vizsgálatok

Szemrevételezés alapján történnek a hídszemlék és hídvizsgálatok. Heti rendszerességel is vannak ellenőrzések, de esősebb időjárás után a híd vízelvezető-rendszerét is ellenőrzik. Negyedévente a saruk mérőléceit vizsgálják és olvassák azok állását, ezen kívül vannak félévente és évente elvégzendő kötelező ellenőrzések is, melyek biztosítják a híd zavartalan működését.

Fotó: Krausz Andrea

Egy sarun mozog az egész hídszerkezet

– A híd felszerkezeti mozgását a következőképpen kell elképzelni: be van fogva a közepe az úgynevezett fix sarukkal. A mozgó saruk, amelyek a hatostól a nullásig, valamint a tizenegyestől a tizenhetesig vannak beépítve, engedi az egyirányú mozgást – részletezte a hídmester.

Nézd meg a Magyar Közút Zrt. videójában, hogyan mozog a híd!

 

Nyitókép: Krausz Andrea

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva