
Sokak számára az autó egy olyan privát tér, ahol sokszor az életünk legintimebb pillanatait éljük meg. Egy hosszú balatoni utazás során talán még a párunkkal is szerelmesen évődünk, vagy a gyerekkel éppen egy mély személyes beszélgetést folytatunk. Most azonban meg kell gondolnunk, hogy ezen pillanatok milyen adatokkal bővülnek, és kik látják vagy hallják ezeket az információkat.
A Mozilla nemrégiben végzett kutatása sokkoló eredményekkel szolgált azoknak az autóknak az adatgyűjtési gyakorlatával kapcsolatban, amelyek az elmúlt néhány évben készültek. A tanulmány szerint ezek az autók valódi adatvédelmi rémálmok, amelyek számos személyes információt gyűjtenek tulajdonosaikról, ideértve a testsúlyt, a rasszt, sőt még a szexualitást is.

Rengetegen intézik kocsiból a hivatalos ügyeiket, hiszen ott van idő telefonálni
Fotó: shutterstock
Mindez a Mozilla Privacy Not Included, magyarul Adatvédelmet nem tartalmaz című tanulmányából került nyilvánosságra. A nonprofit szervezet megállapította, hogy az összes nagyobb autómárka közül egy sem tartja be a legalapvetőbb adatvédelmi és -biztonsági szabványokat új, internetkapcsolatos modelljeivel: a Mozilla által megvizsgált 25 márka mindegyike megbukott a tesztükön.
Olyan cégek, mint a BMW, a Ford, a Toyota, a Tesla és a Subaru, adatokat gyűjtenek a sofőrökről, beleértve a versenyzésre való hajlandóságukat, az arcukat, az arckifejezésüket, a súlyukat, az egészségügyi információikat és hogy merre járnak. A Mozilla szerint a tesztelt autók némelyike olyan elképesztő adatokat gyűjtött, amelyekre egy autónál igazán nem számítanánk: érdekli őket a a szexuális aktivitás, a rassz és a bevándorlási státusz.
„Sokan úgy gondolnak az autójukra, mint egy privát helyre – ahonnét nyugodtan felhívhatják az orvosukat, személyes beszélgetést folytathatnak a gyerekükkel iskolába menet, sírdogálhatnak egy szakítás miatt, vagy amivel éppenséggel olyan helyekre is vezethetnek, amelyet nem szeretnének tudatni a másokkal – mondja Jen Caltrider, a Privacy Not Included projekt programirányítója. – De ez cseppet sem nem felel meg a valóságnak. Ma már minden új autó magánéleti rémálom, amely hatalmas mennyiségű személyes információt gyűjt a tulajdonosáról.”
A modern autók különféle adatgyűjtő eszközöket használnak, beleértve mikrofonokat, kamerákat és telefonokat, amelyeket a sofőrök csatlakoztatnak az autókhoz.
A gyártók alkalmazásaikon és webhelyeiken keresztül is gyűjtenek adatokat, majd értékesíthetik vagy megoszthatják ezeket az adatokat harmadik felekkel.

Ti miről beszélgettek a kocsiban?
Fotó: shutterstock
A Mozilla vizsgálata szerint ebből a szempontból legrosszabb a Nissan. Az autógyártó adatvédelmi szabályzata azt sugallja, hogy a gyártó információkat gyűjt, beleértve a szexualitás viselkedést, az egészségügyi diagnózisokat és a genetikai adatokat, bár arról semmit nem lehet megtudni, hogy pontosan miként szedi össze és tárolja ezeket. A Nissan fenntartja a jogot, hogy megossza és eladja „preferenciáit, jellemzőit, pszichológiai trendjeit, hajlamait, viselkedését, attitűdjeit, intelligenciáját, képességeit és adottságait” adatbrókereknek, bűnüldöző szerveknek és más harmadik feleknek – állítja a Mozilla kutatása.
Más márkák sem sokkal jobbak. A Volkswagen például összegyűjti a sofőr vezetési szokásait, a biztonságiöv-használati és fékezési szokásait, és ezeket párosítja olyan részletekkel, mint az életkor és az egészségi állapot. A Kia adatvédelmi szabályzata fenntartja a jogot, hogy figyelemmel kísérje „szexuális életét” – vajon ezt hogyan érthetik? –, a Mercedes-Benz pedig olyan autókat szállít, amelyek infotainment rendszerében előre telepített TikTok van, aminek pedig közismerten súlyos adatvédelmi problémái vannak.
„A BMW átfogó adatvédelmi tájékoztatót nyújt ügyfeleinek személyes adataik gyűjtésével kapcsolatban. A BMW NA lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy részletes döntéseket hozzanak személyes adataik gyűjtésével és feldolgozásával kapcsolatban” – ezt válaszolta Phil DiIanni, a BMW szóvivője. DiIanni elmondta, hogy a BMW nem vizsgálta át a tanulmányt, de közölte, hogy „a BMW NA nem adja el ügyfeleik járművön belüli személyes adatait”, és a vállalat „átfogó intézkedéseket tesz ügyfelei adatainak védelme érdekében”.
Mielőtt tehát a következő nyaralásunkat terveznénk, érdemes lehet elgondolkodni azon, milyen információkat osztunk meg az autónkkal. A Balatoni nyaralás továbbra is a kikapcsolódásról és a családi pillanatokról kellene, hogy szóljon, ne pedig az adatgyűjtésről és a magánéletünk veszélyeztetéséről. A közösségi oldalon tudjuk, hogy nem szabad megosztani, hanyaralni mentünk, de a fecsegő kocsit hogyan hallgattassuk el?
Forrás: sonline.hu
Nyitókép: shutterstock