A világon egyedülálló gép repült a hétvégén a Balaton felett.
A Liszunov Li-2 típusú légijárműből egyetlen repülőképes példány létezik.
A Balaton felett végzett sétarepülést, a földről is impozáns látványt nyújtó ezüst színű gép, mely a sármelléki repülőtérről felszállva mutatta meg utasainak két napon át a panorámát. Ez a Liszunov Li-2 utolsó repülő példánya a világon, amit a budaörsi Goldtimer Alapítvány üzemeltet. A különleges jármű a budapesti Honvédelmi Minisztérium Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdona. A Li-2-est üzemeltető alapítvány 1997 októberében szállította Szolnokról Budaörsre azt a gépet, melyről a munkálatok során derült csak ki, hogy valójában
az 1949-ben a Magyar Néphadsereg által átvett, később a Malévnél HA-LIX lajstrommal polgári szolgálatba állt Li-2-esről van szó.
Hatalmas vállalás volt, amikor
az alapítványnál elhatározták, hogy a masina újra a levegőbe fog emelkedni. Eddig körülbelül 45 ezer munkaórát fordítottak a felújításra.
A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe
A Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Részvénytársaság 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A MALÉV ezt követően 1964-ig üzemeltette a Li-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe, illetve kiállítási tárgyként különféle nyilvános helyekre kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős kiképzésre és célzsák-vontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből kivonásukig.
A balatoni sétarepülésen csodálatos fotók készültek az egyetlen repülőképes Li-2-esről
A fotókat Mihalik András készítette, aki légiforgalmi irányítóként dolgozik több mint tíz éve.
– A családom mindig a légi közlekedésben dolgozott, szóval nem volt nehéz nekem is ebbe a környezetbe szocializálódnom. A fotózás gyerekkori hobbi, mellé pedig kereskedelmi pilóta is lettem – tette hozzá Mihalik András.
– A légi, úgynevezett air-to-air fotózás András szerint egy egészen különleges világ. A műfaj lényege, hogy ehhez egy másik repülőt használnak a fotósok, hogy minél közelebbi és természetes kép születhessen a modellként szolgáló gépről. Gyakran nyitott, vagy leszerelt ajtóval repülünk, persze megfelelő biztosítás mellett, hogy szép és minőségi képek készülhessenek. Így néha az elemekkel is meg kell küzdenie a fotósnak a kabinban – emelte ki Mihalik András.
A légijárművek szerelmese szerint nagy elkötelezettséget, rengeteg tervezést, időt és energiát igényel egy ilyen fotózás, ám a ráfordított energia aztán különleges élmények és káprázatos fotók formájában megtérül.
:
Forrás: sonline.hu
Nyitókép: Mihalik András hivatalos/sonline.hu