Az utóbbi időben sajnos több olyan adóellenőrzésről is hallottunk, ahol a NAV megkérdőjelezte a gazdasági célú használat és üzemeltetés jogszerűségét, vizsgálva a hajózási engedélyek meglétét. Mint sejthető, sajnos a tulajdonosok jelentős része csak részben teljesíti a kötelező törvényi előírásokat, és ez hosszú távon komoly pénzügyi kockázatot jelent minden érintettnek.
Dr. Csicsely Tamás ügyvéd, hajós szakjogász írása.A tevékenységi kör bejelentése az első lépés, ez köztudott és szinte mindig teljesül is. A kedvtelési célú hajókhoz jellemzően bérbeadással vagy oktatással kapcsolatos tevékenységi körök kapcsolhatók, ilyenek például a „Sétahajó, kajak/kenu, vitorlás hajó kölcsönzése” a „Hajó- és vitorláshajó-vezető képzése”. A hajót vásárló gazdasági társaságnak már az adásvételkor rendelkeznie kell megfelelő tevékenységi körrel.
Kedvtelési vagy gazdasági cél?
A hajók „kedvtelési célú” elnevezése EU-s jogszabályi kategória, amit a magyar lajstromrendelet is átvett. A hajó gyári CE bizonyítványa tanúsítja ezt, a hajózási hatóság Regiszteri Osztálya is így tartja nyilván. Ilyen hajót vehetnek magánszemélyek és gazdasági társaságok is. Ha egy gazdasági társaság vásárolja meg üzleti céllal, a törvényi és lajstrombéli besorolása ettől még „kedvtelési célú” kishajó marad. Sajnos a visszajelzések szerint az adóhatóság a kedvtelési célú minősítés és a gazdasági célú üzemeltetés közötti kérdéseket is vizsgálja újabban.
Mitől lesz gazdasági célú a használat?
A hajózási engedély kiváltásától, amit a hajózási hatóság Engedélyezési és Ellenőrzési Osztálya ad ki. Ez folyamat második lépése, ami sajnos nem köztudott, és amit a céges hajóvásárlók nagy része – tisztelet a kivételnek – bonyolultsága miatt elmulaszt megtenni. Itt válik érdekessé a NAV kérdése, hiszen a vonatkozó előírások szerint egy szakhatósági engedélyhez kötött tevékenység csak akkor gyakorolható, ha ezzel az engedéllyel rendelkezünk. Ez a szakhatósági engedély jelen esetben a hivatalos hajózási (charter) engedély, ami minden gazdasági célú hajós tevékenységhez (tehát nem csak charterhez) törvényileg kötelező.
Hogyan szerezhető be a hajózási engedély?
Az engedélyt új hajók esetén a lajstromozás után, a hajólevél birtokában lehetséges beszerezni. Az engedélyezési folyamat bonyolult, számos feltétele van, így ezt mindenképp fontos időben elindítani. Alapvetően két módja van: saját engedély kiváltása, vagy egy már meglévő engedélyes vállalkozás üzembentartóként való bevonása. Saját engedély esetén a kötelező feltételek közül a nullás igazolásokon, kérelmeken, nyilatkozatokon túl a legfontosabb a hajózási üzemeltetési vezető megbízása lesz. Ez a külön végzettséggel rendelkező szakember felel a tevékenységért hivatalosan. Már meglévő engedélyes üzemeltető bevonása a másik opció, de ez felvethet bizonyos jogi kérdéseket, ugyanis ilyenkor az üzemeltető engedélye alá kerül be a hajó és hivatalosan bejegyzett üzembentartói jogot kell kapjon a tulajdonostól.
Mi a teendőnk?
Eddig nem volt elterjedt gyakorlat arra, hogy a NAV a hivatalos hajózási engedélyek meglétét és a gazdasági célt kiemelten vizsgálná, de a tendencia most változni talán látszik. Mivel a jogszabályi előírás egyértelmű, ha a céges hajót üzemeltetünk, de hajózási engedélyünk még nincsen, érdemes mielőbb lépni az ügyben.
A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Forrás: vitorlazasmagazin.hu
Nyitókép: shutterstock