Egy túlméretes szállítmány fuvarozására alkalmas teherautón pihent hétfő délelőtt a Törökországban készült, fa testű hajó. A Talizmán esedékes téli karbantartása után került a trélerre, amely aztán a kikötőbe szállította. Túl sokat nem vonult szárazon a Talizmán I., hiszen az egykori halászati telephelyről, vagyis a Horgony utca elejéről vitték a Balatonhoz.
– A volt halászati telephelyen újítottuk fel a hajót, de a Sió-zsilip átépítése miatt el kellett szállítani a Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság telephelyéről – mondta Szemlédy Ákos tulajdonos. – Ez szerencsére az enyhe időjárásnak köszönhetően zökkenőmentesre sikerült. Részben a palánkot újítottuk fel – mutatta Szemlédy Ákos, miközben a hatalmas daru igyekezett helyet találni a Talizmán I.-nek a kikötőben. – Bordákat cseréltünk a hajón és a hajótest dugarozását végeztük el. Ez azt jelenti, hogy ahol a palánkok találkoznak – vagyis az eresztékeknél – kitömítették a réseket. Ehhez ugyanolyan anyagot használtak, mint annak idején a török hajóépítők, akiknek keze munkáját dicséri a szépséges hajó.
A Talizmán 2019 nyarán már szárazon várta a renoválást, ez pedig tökéletesen alkalmas volt arra, hogy megfelelően kiszáradjon a hajótest, így ezeket a munkákat el lehetett végezni.
– Sátor alatt telelt – mondta a tulajdonos a sonline.hu-nak. – Megvédtük a csapadéktól, de a hidegben nem tudnak a kollégáink dolgozni a renováláson. A finom munkához nem elég néhány plusz fok, ugyanis fontos, hogy a felhasznált anyagoknak megfelelő száradási, szilárdulási hőmérséklet szükséges. Az algavédelemhez, de a festékek, alapozók használatához is elengedhetetlen az odafigyelés. Ilyen szempontból szerencsénk volt mert ez a melegebb idő lehetővé tette.
Szemlédy Ákos flottájának többi hajója az idén nem igényelt komolyabb renoválást, a Talizmán III. alumíniumtestű, amellyel nincs sok tennivaló. A Talizmán II. pedig üvegszálas anyagból készült, amit csak néhány évente kell karbantartani. Abban az esetben, ha komoly jégpáncél alakulna ki a kikötőben keringetni kell körülötte a vizet. Az idén azonban csak néhány nap süllyedt a víz hőmérséklete olyan alacsonyra, hogy be kellett indítani a szivattyút. A fatestű Talizmán I. a legérzékenyebb jármű a flottában.