Kezdjük az eddigi gyakorlattal: a traffipaxok hibahatárának hívott eltérés óránként 100 kilométeres sebességig három kilométer per óra volt, míg felette három százalékos eltérést toleráltak a hatóságok. Ez azt jelenti, hogy valójában nem 50 vagy 60, hanem 53, 63, 93 kilométer per óra volt az a sebesség, ameddig nem büntettek. Az Országos Mérésügyi Hivatal azonban megszüntette a hibahatárt. Tehát a hitelesített mérőeszközt az ellenkezője bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Vagyis amit a traffipax mér, az pontosan annyi.
A mérőeszköz által adott érték további korrekció nélkül veendő figyelembe, válaszolta az Országos Rendőr-főkapitányság a vezess.hu kérdésére. Azzal indokolták, hogy az álláspont igazodik a bírói gyakorlathoz, illetve a szintén kötelező hitelesítésű mérőeszközök közé tartozó légzési alkoholmérők használatához, tehát az alkoholszondán sem lehet vitatni a hibahatárt.
Úgy tudjuk, a rendőrnek a helyszínen maradt mérlegelési lehetősége, például ha lakott területen belül megállítja az autós, eldöntheti, hogy figyelmeztet, helyszíni bírságot vagy feljelentést alkalmaz az 51 és 54 kilométer per óra sebesség között közlekedő autósnál.
Az új mérési gyakorlat még nem hozott változást az utakon, de sokan nem is tudnak róla.
– Mi a tanulókkal pontosan betartatjuk a sebességhatárokat, de azt látják, hogy a többi autóvezető nem figyel erre – mondta Neugebauer Béla, aki 1989 óta autósoktató Kaposváron.
A helyzet azonban nem egyszerű, mert most már egy vétlen sofőr is kaphat bírságot, ha nem pontos a saját sebességmérője. A modern járművek digitális kijelzőivel nincs gond, de hazánkban rengeteg régi autó van a forgalomban.
– Hogy a sofőr mit lát a műszerfalon, az függ attól, hogy megbízható-e a belső rendszere, és erre semmi garancia sincs – ismerte el Koncz István közlekedési szakértő. – Ezért jobb megoldásnak tartanám, ha két pont közötti átlagsebességet mérne a traffipax.
A sebesség-ellenőrzés kiemelt célja a jogkövető magatartásra ösztönzés, és ezen keresztül a személyi sérüléssel járó közúti balesetek és a halálos áldozatok számának visszaszorítása, felelte érdeklődésünkre a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság sajtószolgálata. Válaszukban kitértek arra, hogy a rendőrséget folyamatosan támadják azért, mert nem jelzi minden esetben előre a sebesség-ellenőrzéseket. Ilyen kifogással szerintük elsősorban azok élnek, akik rendszeresen – sokszor jelentős mértékben – túllépik a megengedett sebességet. A gyorshajtások visszaszorítása érdekében a Somogy Vármegyei Rendőr-főkapitányság egyaránt használ emberi jelenlétet nem igénylő automata sebességmérő eszközöket, illetve mobil berendezéseket. Az automata sebességmérők előnye, hogy a nap 24 órájában üzemeltethetők, ugyanakkor a közúti forgalomnak csak a töredékét ellenőrzik. A somogyi közúthálózat túlnyomó részén mobil sebességmérőkre van szükség a sebesség-ellenőrzésekhez.
A leggyakoribb ok a gyorshajtás
A sokéves tapasztalatok alapján a személyi sérüléses és a halálos közlekedési balesetek jelentős része gyorshajtásra vezethető vissza. Vármegyénkben 2023. január 1-je és május 8-a között összesen 101 személyi sérüléses közúti közlekedési baleset történt. A főbb okok: 35 esetben gyorshajtás, 21 alkalommal kanyarodás, 19 esetben pedig elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása. A 2022-es év ugyanezen időszakában 130 személyi sérüléses közúti közlekedési balesetet regisztráltak. Ekkor 41 esetben gyorshajtás, 26 alkalommal elsőbbségadási kötelezettség elmulasztása, és 18 esetben a kanyarodási szabályok megszegése okozta a baleseteket. Idén eddig egy halálos, 29 súlyos, valamint 71 könnyű sérüléses közúti közlekedési baleset történt Somogyban, míg a tavalyi év hasonló időszakában 2 halálos, 28 súlyos és 100 könnyű sérüléses baleset következett be.
A Balatonra tömegközlekedéssel is eljuthatsz! Nézd meg menetrendi keresőnket!
:
Forrás: sonline.hu
Nyitókép: sonline.hu