A Soknevű Macska - papírszínház kicsiknek
Helyszín Siófok, Fő tér 2
Időpont
Telefonszám
E-mail cím info@hellosiofok.hu
Papírszínházi előadás óvodásoknak a siófoki BRTK Könyvtár gyermekrészlegén.

Az esemény ingyenesen látogatható.

Azt szokták mondani, egy macskának kilenc élete van. De vajon hány neve lehet?

Egy esős napon névtelen kismacska menekül be egy belvárosi bérházba. A lakók pedig — ki-ki a maguk módján —befogadják őt, gondoskodnak róla, sőt, még nevet is adnak neki!
Hogy kitől milyen nevet kap?
Gyere, és hallgasd meg, majd ő elmeséli!

Írta: Tasi Katalin
Illusztrálta: Maros Krisztina
Szerkesztette: Csányi Dóra

Papírszínház – A hétköznapi varázslat:

Sokan nem ismerik még az évezredek óta létező papírszínházat, amit szerencsére már nálunk is lehet kapni. Eredetileg Kamishibai a neve, és már a XI. században is megjelent ennek őse Japánban. A mostani formájában 1920-ban kezdték használni. Látszólag csupán egy fakeret az asztalon, színes, cserélhető képekkel, mégis elképesztően sokrétűen használható varázseszköz.

Közösségformáló erő és színházi élmény egyben

A papírszínház a legegyszerűbb módja annak, hogy a gyerekek igazi színházi és meseélményhez juthassanak, mindössze egy fából készült praktikus, hordozható keret szükséges hozzá, és természetesen a külön kapható, erős kartonlapokból álló mese. Nagyon sok történet megjelent már ebben a formában nálunk: klasszikusok, mint például a Brémai muzsikusok vagy a Hamupipőke, de kortárs mesék is, mint Tasi Kata bűbájos története, A soknevű macska, mely Maros Kriszta varázslatos illusztrációival jelent meg nemrégiben.

A végtelenül praktikus keret segítségével mesélhetünk otthon, az óvodában, iskolában, könyvtárakban, kórházakban vagy nevelőotthonokban is. Mindegyik helyen másképp funkcionál ugyanaz a kis varázsdoboz. A kórházban gyógyít, a nevelőintézetben segít, az iskolában-óvodában közösségépítő ereje van, otthon pedig tovább mélyíti a szülő és a gyerek között lévő kapcsolatot.

Hogyan kell elképzelni?

Egy hordozható fakeretbe helyezzük be a különálló kartonlapokon lévő aktuális mesét, amelyeknek a hátoldalán van a szöveg, amit felolvasunk a gyerekeknek. Ők a nagyalakú képeket nézik közben, és ha hallják a szöveget, akkor szó szerint megelevenedik számukra a látvány.

Ha elfelejtjük felolvasás közben, hogy elvben komoly, felelős felnőttek vagyunk, akkor előbújhat a játékos, gyermeki énünk, és a hangunkkal, valamint a képekkel igazi színházi élményt szerezhetünk a gyerekeknek, akik szó szerint szájtátva bámulják majd a produkciónkat.

A vizsgálatok eredménye szerint például a figyelemzavaros gyerekek is képesek nyugodtan végigülni a tíz-tizenöt perces papírszínházas előadásokat.

Pedagógiai segítség

A papírszínházról már módszertani könyv is készült, amelyben pedagógusok, pszichológusok, vizuális szakemberek és papírszínházas mesélők, (színészek) adnak konkrét tanácsokat és foglalkozásvázlatokat az eddig megjelent mesékhez. A szakemberek tapasztalatai szerint, a papírszínházas meséknek óriási közösségformáló ereje van, ezen kívül igen kreatívvá teszi a gyerekeket, mert kézműves foglalkozások is társulnak az élményhez. Nagyon sok gyerekcsapat készített a papírszínházas foglalkozásokon saját történetet komplett szöveggel, képekkel, és utána elő is adták ezeket.

Miért színház?

A papírszínház nem olyan, mint egy könyv, amiből felolvas a szülő vagy a pedagógus, hiszen távolról is lehet látni, a képek egymásra épülve követik a történetet, a képek felbontása pedig lehetőséget ad arra, hogy a gyerekek teljesen belefeledkezzenek a történetbe. Különösen fontos a mesék dramaturgiája, ebben is hasonlít egy színházi előadáshoz. Rendkívül sok alkalmat ad az interaktivitásra, minden érzékszervet megmozgat egyszerre. Óriási kreatív erőket szabadíthat fel még a legvisszafogottabb gyerekekből is. Épp annyira egyszerű a papírszínház, amennyire nagyszerű.

Hol lehet alkalmazni?

Túlzás nélkül: mindenhol. Akár születésnapi partin, kórházi ágyon, könyvtárban, szabadtéren, idősek otthonában, a gyerekszobában, gyerekotthonokban, napköziben… Amire mindenképp figyelni kell, az az akusztika és a fényviszonyok. Nem ideális, ha túl nagy a tér, és elveszik benne a mesélő hangja. A hangosítás nem igazán illik ehhez a műfajhoz. Az sem jó, túl kevés fény esik a keretre, ezt egy ráerősített kislámpával tudjuk korrigálni, ezzel is színházszerűbbé téve az élményt.

Mit lehet vele fejleszteni?

A szakemeberek egyöntetűen megegyeztek abban, hogy az olvasóvá nevelés egyik előszobája lehet a papírszínház, még azok a gyerekek is kedvet kaptak a nyilvánosan felolvasott mesékhez, akik amúgy küzdenek a betűkkel.

Ezen kívül a szociális kompetenciákat is erősíti, hiszen legtöbbször csoportokban dolgozzák fel a papírszínházas meséket a gyerekek.

A papírszínházas foglalkozás örömteli, szorongás nélküli tanulási forma, fejlődik a szövegértés, a hozzá kapcsolódó kézműves foglalkozásokon pedig a finommotorika.

Mindegyik mesénél különösen ügyeltek rá az alkotók, hogy olyan vizuális megoldásokat alkalmazzanak, amelyekben nem a részletgazdag megoldások dominálnak, hanem nagyon lendületesen a szövegben elhangzó akciókat emelik ki, amelyek akár távolabbról is jól kivehetők.

A képzeletük fejlesztésére is kiválóan alkalmas a papírszínház.

Az élőszavas felolvasások/előadások a fogyatékos gyerekek számára is fontos kapaszkodót jelentenek. A leegyszerűsített vizuális információkat ők is könnyen be tudják fogadni.

Gyógyító erő

A régóta kórházban fekvő, ágyhoz kötött gyerekek szeparációs szorongását, hospitalizálódását is oldja az ágy végére helyezhető papírszínház. A kórházpedagógusok tapasztalatai szerint a gyógyulófélben lévő gyerekekekre igen jól hat a papírszínház, és a játékos formában szerezett ismereteket könnyen befogadják ebben a nehéz helyzetben is.

Forrás: Both Gabi/Hogyan mondjam el neked?

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva