Mihály Szilvia | 2021.10.25. 16:00
Titokzatos hegylakók a Balatonnál
Hihetetlen élményben lesz részed a Hegyesd tetején, kősziklákon ugráló kecskékkel közösen fedezheted fel a várromokat. Vigyázz, a tízóraidra igényt tartanak a négylábú hegylakók.

Cukorsüveg a Balaton-felvidéken

Néhány kilométerre ugyan eltávolodtok a parttól, de a Tapolca és Kapolcs között, a 77-es útról megközelíthető Hegyesdi hegyet ne hagyjátok ki a balatoni kirándulási listátokból.
A cukorsüveg alakú hegy a Gulácsra és a Tóti-hegyre hasonlít, mindhárom hegy vulkáni kürtő kitöltés, vagyis ezeken a helyeken a lávaanyag nem érte el a felszínt. Mai legmagasabb pontjaik eredetileg a vulkán legmélyebb pontjai voltak.

Cukorsüveg alakú hegy
Fotó: Mihály Szilvia

Az, hogy látjuk őket, a külső erők 3 és fél millió éves pusztításának köszönhető.

281 méteres csúcs

A hegy tetejére az apró kis településről, Hegyesdről juthattok fel, két túraútvonal is indul felfelé, mindkettő meredek, kaptatós, lépcsőkkel és kalandokkal teli.
Mi most a rövidebb ösvényt választottuk, a nyugati oldal felől közelítettük meg a csúcsot. Rövid emelkedő után 172 lépcsőfok kanyargott előttünk a 281 méter magasságba, ez a táv egy telefonos applikáció szerint épp ezer lépésünkbe került.

Lépcsőzni kell a csúcsig
Fotó: Mihály Szilvia

Nem mondom, hogy egy szusszal bírtuk, érdemes közben megállni, elmélázni az erdő őszi színein, rovarokat keresgélni, madárhangokat azonosítani.

Óvatosan másszatok felfelé

A lépcsők után egy rövid sziklamászás is várt ránk, nem kell megijedni, könnyű felkapaszkodni az utolsó métereken is, aki félősebb, az ne nézzen lefelé, akkor sem, ha valaki azt kiáltja:

– Jön mögötted egy kecske.

Ez nem vicc, tényleg vannak kecskék a hegytetőn, akik sokkal rutinosabban mozognak a keskeny ösvényeken és a sziklák között, mint a túrázók.

A hegy csúcsán található tisztás nem túl nagy, a kecskéken kívül kényelmesen nagyjából tíz ember fér el. Varázslatos a kilátás, amit egy ingyenesen használható távcsővel is megcsodálhatunk.

Beállnak pózolni is
Fotó: Mihály Szilvia

Kissé távolabb megcsillan a Balaton vize, előtte a kedvenc hegyeink sorakoznak, átlátunk Szigligetre, Zalahalápra, alattunk kisebb-nagyobb farmok, az egyikben egy alpakát is láttunk, a kecskék minden bizonnyal a közelből szöknek fel a hegyre. Rutinosan szaglásszák a földön hagyott hátizsákot és szemtelenül követlik az almát, amit megennénk.

Gyere, barátkozzunk

Nézd meg a kiránduláson készített képeinket:

Korábban jártunk már itt, kattints ide, és tudj meg mindent a hegy tetején levő várromról.