
A 730-as oldalszámú Mi-8P helikopter már az utcáról nézve is impozáns látványt nyújt, pedig csak a farokrésze látható a kerítés fölött, de igazán tekintélyt parancsolóvá akkor válik, amikor Ürmös István teljes (vagy inkább csonka) terjedelmében megmutatja.
A gép 1969. április 4-én érkezett a Szovjetunióból Kecskemétre, az addigi teherszállítókhoz képest nagyméretű, négyzet alakú ablakokkal és belül kényelmes ülésekkel – ugyanis ez már kimondottan utasszállító helikopter volt. A robusztus, strapabíró és megbízható Mi-8P helikopterek kezdettől fogva különleges biztonsági rendszabályok szerint üzemeltek, mert magas rangú katonai és polgári vezetőket szállítottak – ezen a helikopteren utazott például Göncz Árpád köztársasági elnök, illetve 1991. augusztusi magyarországi látogatása során II. János Pál pápa is.

II. János Pál pápa magyarországi látogatásán 1991 augusztusában. Háttérben a 730-as oldalszámú Mi-8P Fotó: Facebook
9486 felszállás és 4514 levegőben töltött óra (amivel csúcstartó volt az utasszállító helikopterek között) után a 730-ast 1997. július 31-én leselejtezték, és úgy tűnt, hogy semmi nem menti meg az enyészettől. Bontóba került, ahol szép lassan elhordták belőle a használható alkatrészeket, aztán valaki egyben megvette, de csak a pilótafülkét vitte el, mert arra volt szüksége. Egy forgatócsoportnak még ilyen csonka állapotban is megfelelt a gép, az éppen készülő akciófilmjükben szerepeltették, összesározták, felgyújtották, majd a forgatás után visszavitték a bontóba.
A teljes szétbontás előtti utolsó pillanatban István egy ismerőse megvette a 730-ast, István pedig, aki fantáziát látott benne, megvette tőle, így került a viharvert utasszállító helikopter Veszprémbe.

2018. október 11.: a 730-as megérkezik a dózsavárosi telephelyre Fotó: Ürmös István
Ürmös István már civilként, 18 évesen vadászgépek szerelésével foglalkozott Pápán, és sorkatonaként is ugyanoda került vissza. Mint mondja, aranyéletük volt, akkoriban még nagyon megbecsülték a pilótákat, technikusokat; tekintélye volt az egyenruhájuknak. Sok kiváló szakember került ki a seregből, mivel nemcsak használható technikai alapot kaptak, hanem megkövetelték tőlük a fegyelmet és a felelősségtudatot is. Istvánnak a leszerelés után is hobbija maradt a repüléstechnika, sok volt pilótával tartja a kapcsolatot, a légierővel is jó viszonyt ápol.
Ilyen előzmények után nem csoda, hogy „szemet vetett” a csonka helikopterre, amikor azonban a 730-as megérkezett a dózsavárosi telephelyre, és megtörtént az első állapotfelmérés, Istvánnak csak két jelző jutott eszébe: elkeserítő és siralmas.
Mivel innen szép nyerni, szinte azonnal nekifogtak a munkának. Az elején még számolták, hány munkaórát fordítanak a felújításra, később rájöttek, hogy semmi értelme, hiszen úgyis éjjel-nappal a gépen dolgoznak.
Mindenki pozitívan állt hozzá a dologhoz, és menet közben az is kiderült, hogy a villanyszerelőtől a lakatosig szinte mindenkinek volt vagy van valamilyen kapcsolata a repüléssel.
Amikor a felújítás anyagköltségéről kérdezem, István azt mondja, meglepő, de még százezer forintot sem tesz ki, inkább az elvégzett munka eszmei értéke magas, forintosítva akár a milliós nagyságrendet is elérné.

Fotó: Ürmös István
Most körülbelül 80 százalékos készenléti állapotban van a gép, jöhet a festés, ehhez egy magyarországi üzlethálózattal is rendelkező, német tulajdonú festékgyártól (akik szintén támogatják a projektet) kaptak speciális ipari festéket. Aztán már nincs más hátra, mint a hajtómű helyére beszerelni egy hűtő-fűtő klímát, bekötni az internetet és beállítani a repülőszimulátort, amit István saját maga tervezett, és egy volt Malév-pilóta le is tesztelt. A szimulátoron többféle repülőgéppel is repülhetnek majd a vállalkozó kedvűek, a Mig-21-estől az An-2-esen keresztül a B-17-es bombázóig.
Régóta foglalkozik a repüléssel kapcsolatos relikviák gyűjtésével, így az udvaron a helikopter mellett látható lesz majd a légierő egy parancsnoki konténere, egy oldalkocsis motorkerékpár és egy UAZ, ami annak idején a légierő deszantosait szállította. Mindent ki lehet majd próbálni, a konténerben pedig egyedi fotókból és műszerekből nyílik kuriózumnak számító tárlat.

Hátsó végreduktort nem sikerült szerezniük, de egy lakatos szakember segítségével pótolták a hiányzó alkatrészt Fotó: Ürmös István
A tervek szerint tavasszal nyitnának, de addig is szívesen bővítenék a múzeumot bármilyen, a repüléssel kapcsolatos relikviával – ebben István számít a légierő segítségére is.

Hihetetlen, de nemsokára elkészül a légideszantos UAZ is
– Ezek a tárgyak ma már a történelem részei – teszi hozzá -, és nekünk kötelességünk megőrizni és megmutatni őket az utókornak.
Forrás: Sövényházi János/ veol.hu