Fékhiba esetén
– Mindig vannak előjelek, amik arra utalnak, hogy valami gond lehet. Indulás után, ha valami felvillan a műszerfalon, ami eddig nem szokott, vegyük komolyan. A kocsiból kiszűrődő zajok is figyelmeztetőek, ha valami baj van a fékkel, morgó vagy sikító hangot hallat a jármű. A féknek piros visszajelző lámpája is van a műszerfalon. Felvillan, ha túl kevés a fékolaj. A legelső, amit tehetünk, hogy megpróbáljuk megelőzni a fék meghibásodását egy kis odafigyeléssel – mondta a Borsnak Legény György autószerelő.
Ezekre a dolgokra figyelj, ha nem fog a fék
- Maradj nyugodt.
- Kapcsold be a vészvillogót, jelezd a többieknek, hogy baj van, és kerüljenek ki téged.
- Keress egy üres sávot, de legalábbis húzódj olyan helyre, ahol a legkisebb a forgalom.
- Nehogy leállítsd a motort, mert kikapcsol a szervorásegítés, és ha beragad a kormányzár, irányíthatatlanná válik a kocsi.
- Ne tedd üresbe a kocsit, akkor nem tud dolgozni a motorfék.
- Próbáld meg használni a kéziféket.
- Válts alacsonyabb fokozatba. Ehhez a fordulatszámot csökkentsd az ideális tartományba, 1800-2200 közé.
- Próbálj meg újra fékezni, hátha működik. Ha továbbra is fennáll a probléma, visszaváltogatással lelassíthatod az autót nullára.
Így vizsgáld át az autódat a balatoni nyaralás előtt
A vírushelyzetben a kijárási korlátozások miatt sokan letették az autójukat, és most, hogy vége a szigorításoknak, egyre többen ülnek vissza az autójukba, illetve indulnak el a Balatonhoz. Az újraindulás előtt, főleg, ha az több hónap is volt, érdemes gondoskodnunk arról, hogy az autó készen álljon most, hogy az élet visszatér a normál kerékvágásba. Az alábbiakban négy olyan ajánlást részletezünk, amely segít az autónak, hogy mozgásba lendüljön.
Előjel nélkül is képes elszállni a kuplung
Ha a kuplung hibásodik meg, talán kicsit könnyebb dolgunk van, hiszen a féket legalább tudjuk használni.
– A kuplung esetében nincs visszajelző fény. A meghibásodás előjele az lehet, hogy megváltozik a fogáspontja. Alacsonyabban vagy magasabban fog ahhoz képest, mint megszoktuk – jegyezte meg Legény. – Bowdenes kuplung esetén kétféle kimenetel lehet: ha beragad a pedál, megszakad a kapcsolat a motor és a pedál között. Ebben az esetben meg kell állni, és hívni a sárga angyalt, nem működik a visszaváltogatás. A másik eshetőség, hogy állandósul a kapcsolat a motor és a pedál között. Ilyenkor még lehet lassítani a kocsit visszaváltással is. A hidraulikusan működő pedál esetén azonnal meg kell állni. A biztonságos megálláshoz semmi esetre se állítsd le a motort, lassan fékezd le a kocsit.
Ha a gázzal van gond
A szakértő szerint a gázpedál nagyon ritkán megy tönkre. Gáz nélkül az autó folyamatosan lassul. Ilyenkor arra kell törekedni, hogy minél hamarabb találjunk egy biztonságos helyet a megállásra, hogy kibírja addig a kocsiban maradt lendület. A hirtelen kormánymozdulatokat minden esetben kerüljük.
– Az éves vagy tizenötezer kilométeres szervíz azért is javasolt, mert a fenti hibák elkerülhetők vele. A szerelő ilyenkor a teljes kocsit átvizsgálja, és ha észrevesz valamit, arról szól. Például, ha látja, hogy el vannak kopva a fékbetétek, jelzi – zárta Legény.
Az M7-es autópálya új balatoni lehajtójánál követett el durva szabálysértést egy autós. VIDEÓ!
Nyitókép: Pexels