A múlt század elején nehézkés volt a közlekedés, számtalan baleset történt Keszthelyen is, a lovak, a gyalogosok féltek a berregő automobiloktól. A száguldó járgányoktól eleinte idegenkedtek az emberek, de ahogy egyre többen tudtak autót vásárolni, úgy szorultak ki a hintók, lovasok, lovaskocsik a közlekedésből.
Ezek a felvételek akár Keszthelyen is készülhettek volna 🙂
Tóbiás Gábor az Amazon Ház és Látogatóközpont múzeum menedzsere elárulta, hogy a korabeli autók nagy része még fából készült, az autószerelő műhelyek nem sokban különböztek a kocsijavítóktól.
– A Főúri utazások, úti kalandokat bemutató kiállításon egy 4 személyes, 1928-ban gyártott, eredeti oldalkocsis Harley-Davidsont látunk a sebességkorlátokat bemutató 1910-es térkép előtt. Érdekes látni, hogy a a 30 km/h-s száguldást nevezték gyorshajtásnak. Magyarországon nem volt felső sebességhatár, de Svédországban már a 25 km/h feletti sebességet is büntették. Ehhez képest Ausztria 45 km/h-ja nagyon megengedő volt.
Ez az 1913-ban gyártott fekete Benz típusú gépkocsi 6 és fél literes motorral szinte olyan, mint egy hintó. Belül nem volt kilincse sem, a sofőr nyitotta ki az utasok ajtaját. A végsebessége nem volt több 30-40 km/h-nál, de ezzel már hosszabb utakat is meg tudtak tenni.
Látunk még itt egy piros Cabrio Tátrát, ami az agglegények kedvelt autója volt. Jobb kormányos, 1923-27 között gyártották, 3847 db készült belőle. A kiállított harmadik autó egy 1932-ben gyártott Lancia az olasz utakra, szűk szerpentinekre lett tervezve.
Nézzünk néhány érdekes feljegyzést az automobilok keszthelyi fogadtatásáról
1900. május 31.
A keszthelyiek először látnak automobilt. A jármű a Keszthely-Hévíz közötti távolságot 1 óra 5 perc alatt teszi meg.
Emlékszel arra, hogy ugyanez lovaskocsival minimum 2 órába telt, de nem volt ritka a 6 km-es távon a 4 órás utazás sem, hiszen a mocsaras vidéken esős időben nehezen jutott át a kocsi?
A leggyorsabb postakocsik Angliában 15-16 km/h-val haladtak, de feljegyeztek 25 km/h-val száguldó járatokat is, ami nagy felháborodást váltott ki az emberekből, nem értették, egyesek minek rohannak annyira.
1900. szeptember
Draskovics József Bécsből automobilon Keszthelyre érkezik Festetics Tasziló meglátogatására.
1901. október
Festetics György Keszthelyről automobilon Szombathelyre utazik, ahol önkéntesi évét fogja leszolgálni.
1902. augusztus 31.
Megcsappant a bizalom Keszthelyen az automobil iránt, mert a lovak megbokrosodnak a járműtől.
1903. augusztus
Nagy riadalmat okoz egy a településen keresztülrobogó automobil. A fiákeres lovai megijednek, és felborítják a kocsijukat.
1903.
– Az automobil egy magától szaladó pöfögő kocsi, melyben egy úr ül. A kocsi vágtat az úrral, mint a szél, s rendesen el szokta a szegény embereket gázolni – írta a sajtó 1903-ban. Ennek ellenére az automobil működése, belső szerkezete lenyűgözte az embereket.
1904. július
Festetics Tasziló 24 lóerős automobiljával Balatonfüredre utazik. Az utat az autó állítólag 2 óra alatt tette meg.
1906. április
Turbék József, Gelencsér utca 3. sz alatti lakos automobil közlekedési vállaltot létesít mérsékelt jegyárakkal.
1906. május
Keszthelyen három automobil tulajdonos van, akik naponta végigszáguldanak az utcákon.
1907. július
Frisch Samu aranyműves Keszthely és Hévíz között automobil járatokat indít. A viteldíj oda-vissza 3 korona. Az automobil megállóhelye a Kossuth Lajos utcai ékszerboltja előtt volt.
Egy korábbi beszélgetés során Iski Szilvia, a Helikon Kastélymúzeum történésze mesélt a különleges ékszerészről:
– Frisch Samu ékszerész és órásmester volt az első, akinél kerékpárt vásárolhattak a keszthelyiek. Amikor megjelentek az autók, akkor lett automobil vállalkozása is. 1907-ben már autóbuszai is voltak, és luxus omnibuszokat is lehetett nála bérelni. Ahogy változtak a közlekedési eszközök a világban, úgy jelentek meg neki köszönhetően Keszthelyen is ezek a járművek.
A korabeli hirdetésből látszik, hogy a 16 személyes omnibuszok mellett 6 és 7 üléses lukszusz autókat is bérelhettünk tőle. Ő vezette be az állandó buszjáratot Keszthely és Hévíz között, egy út ára 60 fillér volt.
1908. június
A keszthelyi park árnyas útjain Puly János helybéli autós száguldozik és riasztja meg a sétáló közönséget. A jelzőtáblákon még csak a lovaglás és a kerékpározás van megtiltva.
1908. szeptember
Autó okoz balesetet a Georgikon előtt. Egy rohanó automobil olyan iszonyú port vert fel, hogy egy szembejövő fogat lovai messziről megbokrosodtak tőle. A kocsis hiába kiabált, a fogat eldőlt, és az utasok kirepültek belőle.
1910. július
A keszthelyi fuvarozók ádáz ellenségeskedéssel figyelik az automobilt.
1910. nyár
Autó és autóbusz is jár Keszthely és Hévíz között. Az autóbuszjegy 80 fillér, autóval egy út 1 korona 20 fillér. Indulás a Hungária és Amazon szállodák elől.
1912. május
Egy hatalmas autóval utazó hattagú angol társaság érkezik Keszthelyre.
1912. július
Először rendeznek autóvezetői vizsgát Keszthelyen. Tizenhárman szereznek jogosítványt.
1912. július
A Keszthely és Hévíz közötti utat portalanítás céljából felöntözik olajjal. A járási főszolgabíró felszólítja az autósokat, hogy nem járhatnak gyorsabban egy szekérnél.
Emlékszel, 2020-ban mennyivel ment a leggyorsabb szabálytalan száguldó a Balatonnál? Kattints!