A Nemere II is egy olyan vitorlás, aminek a nevét mindenki ismeri, aki rajong a balatoni hajózásért, pláne ha a Kékszalag tókerülő versenyt is követi, hiszen a hajó több mint 50 évig tartotta a verseny rekordját, és összesen ötször nyerte meg.
Az a Hankóczy (Benacsek) Jenő tervezte, aki az előző cikkünkben bemutatott Rabonbánt is, ahogy más híres hajók is fűződnek a nevéhez. Három magyar 75-ös cirkáló épült az ő tervei nyomán, a másik kettő szintén híres nevezetes hajók: a Sirokkó és a Lillafüred.
A Nemerét dr. Márkus Andor megrendelésére építették 1944 nyarán. A tervek 1943-ban készültek, Hankóczy vázolta fel a főbb irányvonalakat, majd a többi részlet kidolgozását Wágner Imrére bízta. A vitorlás eredetileg tölgyfából készült, és 18 és fél méter hosszú volt. A háborút szinte sértetlenül vészelte át, viszont évekig nem került vízre. Majd Németh István kezdeményezésére a Balatonfüredi Vasas SC vette bérbe a Márkus családtól, ezzel elindult a Nemere utánozhatatlan életútja.
„FÚJT A SZÉL ÉS VITORLÁZTUNK — csak ennyit mondott Németh István, a Bp. Vasas versenyzője, a „Balaton kék szalagjáért” lefolyt vitorlásverseny győztese a verseny után. A Nemere II. kormányosa (a hajó 75 négyzetméteres cirkáló, legénysége nyolc fő) a hét végén harmadszor nyerte meg kedves hajójával a „magyar tenger” hagyományos versenyét. Ideje — 11 óra 21 perc — az eddigi legjobb teljesítmény, több mint egy teljes órával jobb az előző csúcseredménynél, amit szintén ő tartott. Olyan kedvező volt a széljárás, mint még sohasem: szinte végig heves északi szél fújt, ez röpítette előre a hajókat. Ezúttal nem volt szükség „cirkálásra”, mint az előző, két esztendeje lezajlott „kék szalag”- versenyen.”
(Forrás: Arcanum/Szabad Ijfúság, 1955.)
A Nemere hétszer indult a Kékszalag versenyen és ötször zsebelte be az első helyet, ezzel ez a vitorlás a Balaton egytestű rekordere. Németh István három alkalommal kormányozta a hajót győzelemre – 1951-ben, 1953-ban és 1955-ben –, majd 1957-ben Schmalcz József ült a kormánynál, illetve egyszer dr. Balogh György kormányzásával senkinek nem sikerült legyőznie.
Az 1991-es viadalon holtversenyben nyerte el a Kékszalagot az eredeti győztes osztrák Giftzwerg-gel, mivel az vitatott körülmények között kelt át a Tihanyi-öbölnél. Legemlékezetesebb sikere azonban kétségtelenül az 1955-ös győzelem, amikor 10 óra 40 perces idővel vitorlázta körbe a Balatont, és ezt a rekordot 57 éven át nem tudták megdönteni.
„Nemhivatalos balatoni csúcsnak számít az az eredmény, amit az egyik Kék Szalagon futott a hajó. 5—6- os erősségű széllel 11,5 óra alatt kerültük meg a Balatont. Számításunk szerint 150—160 kilométert haladt a Nemere II. és ha hozzá tesz- szük, hogy egyes szakaszokon ellenszélben haladtunk, bizony ez emlékezetes sikernek számít.” (Németh István nyilatkozta 1967-ben)
„ÚJJÁÉPÍTETTÉK A NÉGYSZERES GYŐZTES BALATONI YACHTOT – A Magyar Hajó- és Darugyár balatonfüredi sporthajóüzemében újjáépítették a Balaton egyik legjobb yachtját, a Nemere II-t. A névhez nagy győzelmek fűződnek: négyszer futott be elsőként a magyar tengeren kétévenként megrendezett hagyományos »Kékszalag« versenyen a Nemere II. Ezeket a tó körüli túratalálkozókat fölényesen nyerte a vitorlás. A hajót mostani újjáépítése alkalmával 75 négyzetméteres műanyag vitorlázattal is ellátták, így még nagyobb esélylyel állhat majd rajthoz »a Balaton kékszalagjáért« tartandó versenyen.”
(Forrás: Arcanum.hu/Népszava, 1967.)
Itt elolvashatod a három legendás 75-ös cirkálóról szóló összeállításunkat.
A kilencvenes években nagyon rossz állapotban emelték partra a legendát. Láng Róbert személyében talált új tulajdonosra, aki jól ismerte a 75-ös cirkálót, ugyanis Cittel Lajos csapatában évek óta versenyzett a testvérhajó Siroccón. A Magyar Vitorlás Szövetség biztos lehetett benne, hogy az új tulajdonos keze alatt a hajó eredeti pompájában fog újjászületni, méltó gondoskodásban lesz része és még sokáig versenyhajóként szelheti a Balaton vizét. Az újjáépítés 1998 őszén indult be Veszprémben a Dobó Pál hajóépítő műhelyben. A munkálatokat Cittel Lajos irányította, aki elismert hajóépítő, ráadásul ő lett a főnixként feltámadt Nemere II új kapitánya.
Az eredeti tölgyfa helyett mahagóniból építették meg, modern vitorlázatot és felszerelést kapott, mert a cél az volt, hogy még hosszú évekig a Balaton büszkesége legyen, ahogy régen nevezték: a Balaton Zászlóshajója. Azóta is minden Kékszalagon elindul.
1957-es csúcsát 2012-ben döntötte meg a Józsa Márton vezette Fifty-Fifty 10 óra 34 perc 15 másodperccel. Ám az örökös rekorder címet nem lehet elvenni a legendás Nemerétől, hiszen 57 éven át őrizni egy rekordcsúcsot nem kis teljesítmény.
A hajó történetéről 2000. július 6-i újbóli vízre bocsátása alkalmából Simon Károly írt könyvet „Nemere II. – A Balaton zászlóshajója” címmel. A vitorlás otthona Balatonfüreden van, a kikötőben nyitott szemmel sétálva gyönyörködhetünk benne, ha rábukkanunk.