A hajó történetét elég nehéz kibogozni, sok helyen szerepelnek olyan adatok, amik később nem bizonyultak hitelesnek. Ami biztos, hogy a 8mR elnevezésű hajóosztályba tartozik, és osztályának egyetlen hazai képviselője. 1907 és 2008 között körülbelül 500 darab 8mR jacht épült, és ebből hozzávetőleg 177 fut még ma is világszerte.
A 8mR egy képletből származó elnevezés és egy korábbi olimpiai hajóosztályt is jelöl. Az osztályjelzés azonban félrevezető, mert a Tramontana hajó nem 8, hanem 12.95 méter hosszú.
A története azért bonyolult, mert két Tramontana nevű hajó is épült, és az építtető ugyanaz a személy volt: Karl Buquoy von Longueval gróf. A Tramontana I. még a XIX. század végén, 1898-ban épült kutter vitorlázattal. 1905-ben egy versenyen el is indult , ahol Horthy Miklós kormányozta. Innen eredt az a legenda, hogy az akkor ifjú tengerésztiszt Horthy hajója volt, de később kiderült ki volt az igazi tulajdonos.
Mivel Buquoy gróf két Tramontanát is építtetett, az idők során kissé összekeveredtek a két hajóról szóló történetek, és ebben a korabeli újságcikkekben és regiszterekben megjelent adatok sem sokat segítettek. Az biztos, hogy a Tramontana I. még 1909-ben is versenyzett, és a versenyeredmény-lapon a kormányos báró Preuschen korvettkapitány volt, a tulajdonos pedig egyértelműen Buquoy gróf. A vitorlás további sorsa homályos, találgatások vannak, hogy másik néven szelte tovább a hullámokat.
A második Tramontanát 1910-ben építették, ennek már sloop vitorlázata lett. Viszont az építést követően az első vitorlázós nyár után Buquoy gróf meghalt, és a hajó tulajdonosa Gisela Haas von Teichen bárónő lett, ekkor 1912-ben került a Balatonra. Mintegy öt évvel később, 1917-ben a hajó, mint nászajándék a magyar Széchenyi grófnő, eredetileg gró Andrássy Mária tulajdona lett és továbbra is a magyar tengeren vitorláztak vele.
1926-tól Gordon Róbert miniszteri tanácsos és vasút igazgató lett a tulajdonos, ez egy 1926-os regiszterből derült ki. Egészen 1945-ig övé a hajó, amivel versenyeztek is, de inkább
lánya, dr. Kultsárné Gordon Evelyn nevével forrt össze, hiszen szokatlan módon, női kormányosként, egymásután kétszer is megnyerte vele a Kékszalagot. Nem mellesleg róla nevezték el azt a díjat, amelyet azóta a legjobb női versenyző kap.
„Kultsár Istvánné másodszor nyerte el a Balaton Kékszalagját „Tramontana“ győzelmével
A CÉLBAN. A versenybíróság motorcsónaka fél hat órakor érkezett vissza Balatonfüredre, hogy a célban méltóképpen fogadhassa a több mint egy nap óta harcoló versenyzőket. Ekkor jelent meg a tihanyi foknál a „Tramontana“, hófehér vitorláit büszkén lengette az enyhe nyugati szél, és lassan, méltóságteljesen úszott a kijelölt cél’vonal felé. Rövid idő múlva a parton lévők már a bent ülők alakjait is felismerhették és amikor az óra mutatója 6 óra 26 perchezért, akkor dr. Kultsár Istvánné vezérletével a „Tramontana“ áthaladt győztesként a célvonalon. Az elsőnek járó ágyulövés köszöntötte az ötödik Kékszalag győztesét dr.Kultsár Istvánnét, aki megvédte a Kékszalag 1940. évi győzelmét, ismét elsőnek végzett még pedig 22 és fél óra alatt futva be a 160 km-es távolságot. Nagy szaktudással, férfit megszégyenítő hidegvérrel, teljes értékű küzdenitudással és erőbeadással küzdött a rajttól a célig. Győzelme megérdemelt és értékes.”
(Forrás: Arcanum.hu/Nemzeti Újság, 1942.)
Annyit tudunk még, hogy a háború után Gordon Evelyn elhagyta Magyarországot, hogy kié volt ekkor a hajó, nem derült ki a kutatások során. 1950-től egészen 1997-ig a Bp. Építők S.C. volt a tulajdonosa, és ezek kifejezetten sikeres évek voltak a vitorlás történetében.
1963 és 1989 között öt Kékszalagot nyernek meg a hajóval, a kormánynál Vályi Pál, Bucsy Balázs, kétszer Lovas József, utoljára pedig Gömöry Pál vezette győzelemre 1989-ben.
A Tramontana tavalyi felújításáról szóló cikket itt olvashatod el.
A győzelmek mellett az Építők klubjának valóban sokat köszönhet a hajó, mert a gondos, lelkes csapat nem engedte, hogy tüzifaként vagy virágládaként végezze a matuzsálem.
1997-től pedig teljesen új korszak kezdődött a legendás hajó életében, hiszen a Tramontana Alapítvány tulajdonába került, amelynek elsődleges célja volt a vitorlás teljes felújítása megőrizve eredeti, kecses szépségét. Ezt követően 2010-ben került vízre a Balaton egyik hercegnője, amely annak idején brillírozott a nagyon gyenge szélben, viszont az újításoknak köszönhetően már erős szélben is megállja a helyét.
Legutóbb tavaly újították fel ismét, de lévén 110 éves hajóról van szó, rendkívül óvatosan bánnak vele.
Az évek során pedig a vitorlás alaposan kiversenyezte magát, hiszen többek között győzött a Fehér Szalagon 1972-ben, 1976-ban, 1978-ban és 1988-ban, a Mihálkovics Vándorkupát 15 alkalommal nyerte meg, és 1959-1991-ig a magyar bajnokságon nyolcszor végzett az első helyen.
És akkor még nem is említettük a tókerülő versenyen elért rekordját, amit hétszer nyert meg. Megérdemli, hogy megpihenve ringatózzon a Balaton vizén, ahol bárki megcsodálhatja az Öreg Hölgy töretlen szépségét.
A Tramontana eredményei a Kékszalag versenyeken:
Év: |
Helyezés: | Kapitány Neve: |
1940 | I. | Kultsár Istvánné |
1942 | I. | Kultsár Istvánné |
1953 | III. | Wappler Gusztáv |
1957 | II. | Vályi Pál |
1963 | I. | Vályi Pál |
1971 | I. | Bucsy Balázs |
1977 | I. | Lovas József |
1979 | I. | Lovas József |
1987 | II. | Sándor Ferenc |
1989 | I. | Gömöry Pál |