Szücs Ildikó | 2021.07.21. 08:00
Legendás balatoni hajók 6. – Tramontana
A Balaton vizét számos nevezetes hajó szelte az idők során, és szeli a mai napig. A Balaton egyik legöregebb vitorlása, a Tramontana is beírta magát a hajózás történetébe, hiszen 1940 és 1989 között hétszer nyerte meg a Kékszalag tókerülő versenyt.

A hajó történetét elég nehéz kibogozni, sok helyen szerepelnek olyan adatok, amik később nem bizonyultak hitelesnek. Ami biztos, hogy a 8mR elnevezésű hajóosztályba tartozik, és osztályának egyetlen hazai képviselője. 1907 és 2008 között körülbelül 500 darab 8mR jacht épült, és ebből hozzávetőleg 177 fut még ma is világszerte.

A 8mR egy képletből származó elnevezés és egy korábbi olimpiai hajóosztályt is jelöl. Az osztályjelzés azonban félrevezető, mert a Tramontana hajó nem 8, hanem 12.95 méter hosszú.

A története azért bonyolult, mert két Tramontana nevű hajó is épült, és az építtető ugyanaz a személy volt: Karl Buquoy von Longueval gróf. A Tramontana I. még a XIX. század végén, 1898-ban épült kutter vitorlázattal. 1905-ben egy versenyen el is indult , ahol Horthy Miklós kormányozta. Innen eredt az a legenda, hogy az akkor ifjú tengerésztiszt Horthy hajója volt, de később kiderült ki volt az igazi tulajdonos.

Forrás: tramontana.hu

Mivel Buquoy gróf két Tramontanát is építtetett, az idők során kissé összekeveredtek a két hajóról szóló történetek, és ebben a korabeli újságcikkekben és regiszterekben megjelent adatok sem sokat segítettek. Az biztos, hogy a Tramontana I. még 1909-ben is versenyzett, és a versenyeredmény-lapon a kormányos báró Preuschen korvettkapitány volt, a tulajdonos pedig egyértelműen Buquoy gróf. A vitorlás további sorsa homályos, találgatások vannak, hogy másik néven szelte tovább a hullámokat.

A második Tramontanát 1910-ben építették, ennek már sloop vitorlázata lett. Viszont az építést követően az első vitorlázós nyár után Buquoy gróf meghalt, és a hajó tulajdonosa Gisela Haas von Teichen bárónő lett, ekkor 1912-ben került a Balatonra. Mintegy öt évvel később, 1917-ben a hajó, mint nászajándék a magyar Széchenyi grófnő, eredetileg gró Andrássy Mária tulajdona lett és továbbra is a magyar tengeren vitorláztak vele.

Fotó: vitorlazasmagazin.hu

1926-tól Gordon Róbert miniszteri tanácsos és vasút igazgató lett a tulajdonos, ez egy 1926-os regiszterből derült ki. Egészen 1945-ig övé a hajó, amivel versenyeztek is, de inkább

lánya, dr. Kultsárné Gordon Evelyn nevével forrt össze, hiszen szokatlan módon, női kormányosként, egymásután kétszer is megnyerte vele a Kéksza­lagot. Nem mellesleg róla nevezték el azt a dí­jat, amelyet azóta a legjobb női versenyző kap.

Forrás: Arcanum.hu/Esti Újság, 1940.

„Kultsár Istvánné másodszor nyerte el a Balaton Kékszalagját „Tramontana“ győzelmével
A CÉLBAN. A versenybíróság motorcsó­naka fél hat órakor érkezett vissza Balatonfüredre, hogy a célban méltóképpen fogad­hassa a több mint egy nap óta harcoló ver­senyzőket. Ekkor jelent meg a tihanyi fok­nál a „Tramontana“, hófehér vitorláit büsz­kén lengette az enyhe nyugati szél, és las­san, méltóságteljesen úszott a kijelölt cél’vonal felé. Rövid idő múlva a parton lévők már a bent ülők alakjait is felismerhették és amikor az óra mutatója 6 óra 26 perchezért, akkor dr. Kultsár Istvánné vezérletével a „Tramontana“ áthaladt győztesként a cél­vonalon. Az elsőnek járó ágyulövés köszön­tötte az ötödik Kékszalag győztesét dr.Kultsár Istvánnét, aki megvédte a Kékszalag 1940. évi győzelmét, ismét elsőnek végzett még pedig 22 és fél óra alatt futva be a 160 km-es távolságot. Nagy szaktudással, férfit megszégyenítő hidegvérrel, teljes ér­tékű küzdenitudással és erőbeadással küz­dött a rajttól a célig. Győzelme megérde­melt és értékes.”
(Forrás: Arcanum.hu/Nemzeti Újság, 1942.)

Az 1942-es Kékszalag mezőnye Tihanynál
Fotó: Fortepan/dr. Ember Károly

Annyit tudunk még, hogy a háború után Gordon Evelyn elhagyta Magyarországot, hogy kié volt ekkor a hajó, nem derült ki a kutatások során. 1950-től egészen 1997-ig a Bp. Építők S.C. volt a tulajdonosa, és ezek kifejezetten sikeres évek voltak a vitorlás történetében.

1963 és 1989 között öt Kékszalagot nyernek meg a hajóval, a kormánynál Vályi Pál, Bucsy Balázs, kétszer Lovas József, utoljára pedig Gömöry Pál vezette győzelemre 1989-ben.

Forrás: Arcanum.hu/Képes Sport, 1977.

A Tramontana tavalyi felújításáról szóló cikket itt olvashatod el.

A győzelmek mellett az Építők klubjának valóban sokat köszönhet a hajó, mert a gondos, lelkes csapat nem engedte, hogy tüzifaként vagy virágládaként végezze a matuzsálem.

1997-től pedig teljesen új korszak kezdődött a legendás hajó életében, hiszen a Tramontana Alapítvány tulajdonába került, amelynek elsődleges célja volt a vitorlás teljes felújítása megőrizve eredeti, kecses szépségét. Ezt követően 2010-ben került vízre a Balaton egyik hercegnője, amely annak idején brillírozott a nagyon gyenge szélben, viszont az újításoknak köszönhetően már erős szélben is megállja a helyét.

Legutóbb tavaly újították fel ismét, de lévén 110 éves hajóról van szó, rendkívül óvatosan bánnak vele.

Az évek során pedig a vitorlás alaposan kiversenyezte magát, hiszen többek között győzött a Fehér Szalagon 1972-ben, 1976-ban, 1978-ban és 1988-ban, a Mihálkovics Vándorkupát 15 alkalommal nyerte meg, és 1959-1991-ig a magyar bajnokságon nyolcszor végzett az első helyen.

És akkor még nem is említettük a tókerülő versenyen elért rekordját, amit hétszer nyert meg. Megérdemli, hogy megpihenve ringatózzon a Balaton vizén, ahol bárki megcsodálhatja az Öreg Hölgy töretlen szépségét.

A Tramontana eredményei a Kékszalag versenyeken:

Év:
Helyezés: Kapitány Neve:
1940 I. Kultsár Istvánné
1942 I. Kultsár Istvánné
1953 III. Wappler Gusztáv
1957 II. Vályi Pál
1963 I. Vályi Pál
1971 I. Bucsy Balázs
1977 I. Lovas József
1979 I. Lovas József
1987 II. Sándor Ferenc
1989 I. Gömöry Pál

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva