A szekértől az autómobilig
A keszthelyi Festetics-kastély parkjában található Hintómúzeum épületét 1883-87 között Festetics Tasziló építtette, eredetileg a főúri család istálló és kocsiháza volt. A lófelhasználás abban az időben elég sokrétű volt, munkára, utazásra, sporttevékenységre, szórakozásra is igénybe vették a négylábúakat.
– Jelenleg egy átfogó képet tudunk adni a főúri lovaskultúráról és közlekedési eszközeikből. Kocsik, hintók, lovasszánok alkotják a kiállítás fő elemeit, gyűjteményünk közel 70 darabból áll. A kocsizás történetét a bronzkori harckocsin át a szekéren keresztül az első kocsi élethű másáig, majd a hintókig láthatjuk, a közlekedési eszközök látványos fejlődését egészen az automobilok kialakításáig megmutatjuk a vendégeknek – mondta Varga Zoltán, a Hintómúzeum igazgatója. – A látogató megnézhet olyan különlegességeket is, mint Mária Valéria főhercegnő utazó kocsija, Ferenc Ferdinánd park kocsija, vagy Rudolf trónörökös homokfutója.
Kattints ide, és tudj meg mindet az első kocsi kocsiról, ami itt látható.
Valódi látványosság
– Ahogy a mai autókínálatban is látjuk a széles spektrumot, igazából a kocsiknál, hintóknál is megvan ez a sokszínűség. Van, amit hétköznap, van, amit a városban, van, amit hosszabb távra, vadászatra, van, amit alkalmakra, temetésre vagy esküvőre vettek elő, vannak protokolláris, elegáns, rövid távon használt hintók, és vannak a kecsesebb, női változatok is. A célunk, hogy a kiállított darabok felújítva, a legszebb formájukat mutassák a látogatóknak. Ezek a járművek anno prezentálták a tulajdonost, a kocsi- és hintókészítők igyekeztek az elvárásaiknak megfelelni, egy-egy mester a saját stílusát is belevitte a munkájába. Nemcsak a funkcióra, de az esztétikumra is figyeltek, mi ezt így egyben szeretnénk láttatni.
Amikor a keszthelyi kastélyból a vadászati szezonban a Festetics-család levonult Berzencére, az minden faluban látványosság volt. Az ide 75 km-re található vadászkastélyhoz több kocsival, hintóval érkeztek, ezek négyes fogattal voltak befogva, valódi attrakció volt, ahogy áthaladtak a településeken.
Ülésrend
– Az előkelőség ült a kocsikban, hintókban a hátsó, magasabb ülésen, a párnákon, a személyzet velük szemben lent, a hajtó pedig a bakon utazott. A megemelt hátsó rész jobban védett az út porától, rá lehetett dőlni, kényelmesebb volt hosszú órákon vagy napokon keresztül utazni.
Sok kocsinak, hintónak nincs még teteje, de még postakocsin is volt kinti ülőhely, az olcsóbb kategóriában utazók esernyőben, esőkabátban vészelték át az esős időket, ez nem lehetett túl kellemes. A fejlődést bemutató termünkben látjuk, hogy az ülés alá bekerülnek a rugók, a dorozsmai kocsi oldalfala még egy szekérhez hasonlít, de rugós, így könnyedebb, és már gyorsabb jármű volt. A Károlyi, Cziráky, Eszterházy típusú kocsikat a jeles fogathatóink a mai napig használják a versenyeken. Itt ugyanúgy számít a stabilitás, fordulékonyság, mint a Forma 1-es versenyeken. Az angolszász típusú hintók erősebb, monumentálisabb darabok. A nagyobb kerék, a magasabb felépítmény a hosszabb utakra volt alkalmas, ezekkel át tudtak kelni kisebb patakokon, gázlókon, több csomagot lehetett magukkal vinni, létrán tudtak felmászni rá. II. Festetics Tasziló lányának, Alexandrának a fotóalbumában láttuk, hogy a Festetics család hogyan utazott Baden-Badenben.
Egy ilyen utazás több napig tartott. Nemcsak a lovak, az utasok is elfáradtak. A postakocsik 15 km után váltottak lovakat, egy nap 50-60 km-t tettek meg. Volt olyan, hogy csak lovakat váltottak, az utasok ki sem szállhattak, mentek tovább, hogy ne veszítsenek időt.
Olvasd el korábbi cikkünket, és tudj meg mindent a postakocsikról.
Gyors és kényelmes
– A protokolláris megjelenést jól szemlélteti a nyitott gálahintónk, méretéből és kialakításából adódik, hogy nem hosszú útra készült. Ezzel meg lehetett mutatni a rangot, gazdagságot. A főúri utazóhintó bár technikailag ugyanolyan, mint az elődje, de jóval több kényelmi funkcióval van ellátva, így már gyorsan is lehetett haladni. A kocsiszekrény, a gondola korábban is fel volt függesztve, nem rázkódtak, a szekérhez képest kényelmesen tudtak utazni, de még nem volt annyira stabil, mint az új változat. Itt már nincs jobbra-balra lengés, az acélrugókat kombinálták a szíjakkal, a gyorsaság és a kényelem már együtt jár.
Az elegancia, gazdagság a hintók belsejében is megjelenik, a funkcionális dolgok, a fellépők, kapaszkodók is finoman vannak kialakítva, esztétikus megjelenést adnak a járműnek, egy-egy fülke olyan, mint egy elvarázsolt kis szoba.
Nekünk van egyedül fekete és nagyon ritkán látható fehér halottas hintónk. Hatalmas, nem mindennapi darabok. Itt van az Anna bál királynőit szállító hintó is. Van egy nyergeket és lovas eszközöket bemutató termünk, ahol jól elkülönülnek a tradicionális magyar, és az angolszász eszközök.
Egy kocsit a szakácsnő mentett meg
– A II. világháború ugyan elsodort minden kocsit innét, de ezt a keszthelyi Oppel kocsigyártó műhelyben készült Festetics darabot sikerült visszaszereznünk. Még az eredeti címke is benne van. Ezzel a kocsival menekült el Maria Haugwitz kedvenc szakácsnője a front elől egy Sopron melletti faluba. A háború után nem volt már lehetősége visszahozni a kocsit, a család ereklyeként őrizte, majd a Hintómúzeum elkészülte után látták, hogy itt jobb helye lesz, ezért visszaadták nekünk. Ez a Viktória típusú hintó kedvelt volt a Festetics család körében. Vadászatra készített kocsi volt, négyes fogattal elég jó tempóban lehetett vele haladni. Rugózásának és felhúzhetó tetejének köszönhetően kényelmes utazást biztosított a bent ülőknek, eső és nap ellen is védett.
Az Oppel család a Festeticseknek köszönhetően került Keszthelyre a fenékpusztai méneshez. Nyerges-szíjártók voltak, abból fejlődtek kocsigyártókká, ezt a kocsit már a Georgikon utcai műhelyükben készítették.
Belső égésű motorok
– Lakatos Ferenc úr automobilokból álló magángyűjteménye is látható a Hintómúzeumban. Ezek a járművek mind üzemképesek, eredeti alkatrészekkel lettek felújítva, mindegyik a „lábán” gurult ide.
A színvilág, a formák, az elegáns, egyedi kialakítások lenyűgöznek bennünket, a kedvencünk a kis kör alakú szélvédő volt a Ford Model T Speedster modellen.
Kattints ide, és tudj meg mindet az itt látható autócsodákról.
Nézd meg a Hintómúzeumban készített képeinket: