„Ha eddig idegenkedtél a kortárs művészettől, nem igazán értetted a modern művészet mondanivalóját, vagy éppen a mai alkotók és alkotások rajongója vagy, mindenképpen látogass el a Káli Art Parkba. Hogy miért? Nos, itt igazán van idő megcsodálni a műveket és elmélyülni az alkotásokban. Virtuális idegenvezetőd pedig a mobilod: QR-kódok segítségével ismerheted meg a művészeti parkot, az egyes szobrokat és alkotóikat is. Így egészen közel kerültök egymáshoz: te és az alkotások, no és persze közben rengeteg felismerés és érzés.”
Így kezdtük tavaly azt a cikket, melyben arról írtunk, hogy a köveskáli Káli Art Inn tulajdonosai létrehoztak egy szoborparkot.
Köveskál méltán híres a vendéglátásról, gasztronómiáról és a KAP alapítói azt gondolták, hogy az idelátogató közönség számára érdekes programokat
biztosíthatnának ezzel a kulturális helyszínnel. A alkotásokat bemutató park a Káli Art Inn virágoskertjében kapott helyet. Az ötletgazdák nem titkolt célja az volt, hogy a KAP létrehozásával újabb színt hozzanak a köveskáli kulturális programlehetőségek
közé és ezzel növeljék a képzőművészet népszerűségét a környéken.
– Tíz pályázatot írunk ki összesen, tehát még nyolc év tárlatot fogunk rendezni – kezdte beszélgetésünket Döbröntei Ildikó, a Káli Art Inn háziasszonya.
Pályázat útján kerülnek ide a művek, neves szakemberekből álló zsűri döntése alapján.
– A zsűri Magyarország krémje, az általunk felkért tagok a progresszív kortárs stílus szakértői. Az ő nevük garancia arra, hogy az itt kiállított művek élvonalbeliek.
A Káli Art Parkban minden évben új és új alkotásokat is láthat a közönség, az előző évek első helyezett művei mellett, hiszen azok mindig itt maradnak.
Cseh Lili Egem című alkotása mellé így került idén Enzsöly Kinga Vízszint című alkotása.
Erről így vall az alkotó: „a Vízszint a természetet idézi meg a hiány által. A víz hiánya ellenére a sűrűn egymáshoz csatlakozó, derékmagasságban lebegő hatású levelek egy tó és vízszintjének vonalát adják. A vaslevelek egymást tartják meg- egyetlen felhővé összeállva, illetve minden levélből egy-egy vasszál is fut a földre, ahol aztán a szárakat imitáló szálak egymásba csatlakoznak, hasonlóan az élő tavirózsa egyetlen gyökérben összekapcsolódó száraihoz. A levelek a természetes, organikus forma és a tűpontosan szerkesztett geometrikusan szabályos kör között állnak, s a szárak is geometrikus rendben sorakoznak fel. A természetes és a mesterséges, az élő és absztrakt kettőssége újra és újra felbukkan a műben. A vasszobor a létező-nemlétező, kint és bent fogalmát érinti, illetve a kapcsolódásokra hívja fel a figyelmet. A geometrikusan alakított levélformák pacman-szerűen csoportosulnak és csatlakoznak egymáshoz, egy belső mozgást keltve.”
Az alkotó egyébként nem szobrász, hanem festőművész, először készített szobrot.
– Közel ötven pályamű érkezett, ez több, mint duplája a tavalyinak. Nagyon büszkék vagyunk magunkra, mert ez azt jelenti, hogy elterjedt a a híre a művészek között.
– Beszéljünk egy kicsit a kortárs művészetről a balatoni pályázat tükrében. Milyen a mai magyar szobrászat, egyáltalán észrevehető-e, megfogalmazható-e valamiféle általános irányvonal, stílus, szemlélet?
– Nagyon nehéz lenne általánosítani, mert egyáltalán nem volt homogén a pályázat. Anyagában, stílusában, témájában is sokszínű volt. Ennek nagyon örülünk, mert ez azt jelenti, hogy nem kategorizáltak be bennünket, nem szorítottak be egy sémába, hanem úgy gondolták, hogy bárki bármilyen alkotással jelentkezhet.
A pályázat lehetőséget kínál a szobrász művészek számára, hogy nagyobb közönséggel ismertessék meg alkotásaikat. A Káli-medence természeti szépsége széles közönséget vonz, akik a túrázás, a gasztronómai örömök, mellett nyitottak a művészetek iránt is. Az előző kiállítás igen népszerű volt a turisták, a helyiek és a Káli Art Inn vendégei között.
Több alkotást a panzióban megszálló vendégek vásároltak meg. Tudomásunk van arról, hogy a szoborparkot felkereső látogatók, megtekintve a digitális kalauzunk által elérhető információkat, felkeresték személyesen is az alkotókat a műhelyükben. Megtettük ami tőlünk telik, a kitűzött célunkat elértük, sikerült egy apró, de fontos hidat építeni a közönség és az alkotók közé – összegezte Döbröntei Ildikó, a KAP kialakításának fontosságát.
Végigjárva a szabadtéri tárlatot, megbizonyosodhatunk a sokszínűségről.
Itt van például egy mai magyar temidzu, művészi formában, mely eredetileg a sinto és a buddhista szentélyek bejáratánál a kéz megmosására és a száj kiöblítésére szolgál. Vagy a Kirigami, mely az ugyanilyen nevű technikát is jelenti, de egyben ülőalkalmatosság és a mai politikára is utal. Érdekes látószögeket tapasztalhatunk meg a Camera obscura című szoborral, ezt a kifejezést a fényképezőgép ősére használták.
S, ez még csak néhány a kiállított művek közül, melyek elgondolkoztatnak, új és újfajta nézőpontokat tárnak elénk.
Csakúgy, mint tavaly, idén is QR-kód, vagy a Káli Art Park honlapján szereplő leírások segítségével ismerkedhetsz a művekkel és alkotókkal.
Fotók: Mészáros Annarózsa
Nyitókép: Énzsöly Kinga díjnyertes alkotásával
Fotó: KAP