Spontán alakult ki több helyen is bójamező a Balatonon, vagyis több száz jacht vesztegel valahol a hullámokon ringatózva, mivel a kikötőkben minden helyet eladtak. Ráadásul a megemelt kikötői árakat a kisebb vitorlások tulajdonosai nem tudják kifizetni. Ahogy a likeBalaton.hu korábban már beszámolt róla, Gerő András hajós szakújságíró a hozzá beérkező panaszlevelekből észlelte a bajt.
– Komoly környezeti hatásokkal jár, ha nem oldjuk meg azon hajók elhelyezését, amelyeknek nem jut kikötő. A partra kerülve veszélyes hulladékként végzik.
Ha nem engedik ezeket a vitorlásokat bójára, akkor a parton fognak szétrohadni
– ecsetelte a helyzetet Gerő András, aki szakértői csapatával elsőként állt neki a bóják legyártásának.
Láthatjuk a változást
– Készülünk a bóják telepítésére, a folyamat viszont lassabb, mint ahogy szerettük volna. Adott minden kapacitásunk, de van némi elakadás a másfél tonnás vasalt betonnehezékek gyártási folyamatában.
De nem adjuk fel, dolgozunk rajta, és nemsokára érzékelhető lesz a pozitív változás
– mondta Gerő András.
– A jövőképem az, hogy az északi parti települések centrumai közelében bójamezők állnak majd. Így az önkormányzatok is bekapcsolódhatnak a vízpart életébe. Mert bármilyen furcsa, jelenleg nincs olyan Balaton-parti település, amelyik a tengerparti városokhoz hasonlóan szervesen ráépülne a tóra. Amerikában több helyen is az önkormányzatok adják bérbe a bójahelyeket, ami nálunk is megvalósulhatna. Már tárgyalunk is néhány balatoni településsel – fejtette ki a szakember.
100 darab kerül a vízbe
A tervek szerint bójamezők már idén is lesznek.
– Ha átlendülünk a gyártási elakadáson, akkor még idén 100 darabot vízbe helyezünk, és pilot projekt címszó alatt megkezdjük a tapasztalatgyűjtést.
Ez egy olyan nagy változás, amit az élet kényszerít ki a Balatonon, és mi próbálunk ebben segíteni, utánajárni dolgoknak – emelte ki Gerő András, aki szerint a „bójázás karbonlábnyoma is lényegesen kisebb”. Egy hagyományos kikötő megépítése sokkal nagyobb beruházás, és az ott horgonyzó vitorlások több energiát fogyasztanak. A bóján lévő hajók viszont „önellátóak lesznek, mivel napelemről kapják majd az áramot.” Mint mondta, a kikötőkbe kötelező motorhasználattal kell bemenni, a bójára viszont rá lehet állni vitorlával is.
A zöldhatóságok kifejezetten támogatják ezt a fajta kikötést, de nem szeretné az ellentétet szítani a kikötőkkel. Ugyanis rájuk is szükség van. „A kikötőknek is érdeke, hogy akit nem tudnak elhelyezni, annak bóján biztosítsanak helyet”. És adott esetben a bójások is használhatnák a meglévő kikötői infrastruktúrát.
Nyitókép: Pixabay/ Michael Strobel