Új kikötői kapacitásokkal indult a vitorlásszezon a Balatonnál, ahol az elmúlt hat-nyolc évben meglódult keresletet követik le a fejlesztésekkel. Az energiaválság a kikötői árakat is átírta, hajóhelyenként 400 ezer és 3,5 millió forint éves díjjal kell számolni – mondta a Világgazdaság Óperencia című turisztikai podcast sorozatának vendége, Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.
Saját hajót fenntartani évente 30 vitorlázott napig nem éri meg a szakember szerint, aki rámutatott, hogy a vételár és a fenntartási költség egyre magasabb.
Évente 100-150 hajó érkezik a Balatonra,
ahol a járműpark átlagéletkoráról nincs pontos adat, de az nem is lenne mérvadó, hiszen nem a kor, hanem az állapot számít igazán.
A borsos fenntartási költségek egy részét, vagy egészét a tulajdonosok kigazdálkodhatják a hajó bérebadásával, amit érdemes erre szakosodott charter menedzsment cégekre bízni, amelyek rendesen karbantartják azokat, viszont jellemzően inkább az új járműveket preferálják.
A vitorlázás egyre népszerűbb versenysport és szabadidősport, a Balatonon és a kisebb tavainkon 4,3 ezer versenyengedélyes sportolót tartanak számon a Magyar Vitorlás Szövetség 150 tagszervezetében.
Egyre népszerűbb a vitorlázás, ma már 30-35 ezren hódolnak aktívan e szenvedélyüknek, ami kifejezetten jó szám egy olyan országban, ahol nincs is tenger
– szögezte le Holczhauser András.
Az intenzív növekedés azonban nem tartható fenn a végtelenségig, idén már megtorpanásra számít a piacon a szakmai szövetség főtitkára, mondván, a stagnálás egyik oka egyértelműen gazdasági.
A Balatonon jelenleg
- több mint félszáz kikötőben lehet vitorlással, és
- több mint 100 helyen horgászcsónakokkal és egyéb kisebb vízi járművekkel kikötni,
- a vitorlásszezon pedig több mint 9,5 ezer kikötői hajóhellyel indult.
Legutóbb a Balatonvilágos Aliga Portot adták át május végén. Új és megújuló kikötők vannak és lesznek Balatonfüreden, Balatonföldváron, Alsóörsön.
A növekvő kereslet, az egyre nagyobb helyigény miatt a kikötői árak is jelentősen emelkedtek az utóbbi időben, amire még rátett az energiaválság, amitől a kikötők fenntartása is egyre költségesebb. Hajóhelyenként mérettől és kikötőtől függően 400 ezer-3,5 millió forint között kell számolni az éves költségekkel.
A kisebb, uszonyos hajók tárolása azonban ennek töredékéből megoldható, évente 100-150 ezer forint lehet. A vitorlás szövetség főtitkára hangsúlyozta, hogy nehéz pontos költségeket mondani, hiszen kis hajóval az egész szezon kijön javításokkal együtt akár 200 ezer forintból is, míg a nagyobb hajók felújítására, és a kikötői díjakra együtt 2-3 millió forint is lehet a jellemző költség, vagyis az átlagár megfoghatatlan, miközben jelentős különbséget eredményez, hogy versenyeznek-e a hajóval, vagy sem.
Növeli a hajózás népszerűségét, hogy a kisebb hajókat vizsga nélkül – az elekromosokat például két méteres hosszig – ki lehet bérelni, ezek lassan mennek és biztonságosak.
Fontos a felkészültség, a várható időjárás ismerete, miként a mentőmellény használata és a megfelelő öltözék.
– figyelmeztetett a szakember.
A hajózás mérhetően nagy turisztikai vonzerőt jelent, bár legutóbb 2019-ben készült erről felmérés a Balatonnál, az eredménye ma is mérvadó.
Eszerint – mint az a Világgazdaság Óperencia podcastjában elhangzott – a megkérdezett szállodai vendégek kétharmada jelezte, hogy szívesen kimegy és kipróbál vízi sporteszközöket, például a vitorlázást is.
A Balatoni Bringakör mintájára szeretnék, ha a tó nem csak körbetekerhetővé, hanem körbehajózhatóvá is válna,
ehhez már több megállópontot fejlesztettek , hogy minél többen szálljanak vízre és próbálják ki magukat. Különböző pályázatok vannak a vízi sporteszközök és infrastruktúra fejlesztésére: Balatonfüreden januárban ennek jegyében adták át az új kikötőt, a Kék szalag portot, ami egy nagy kapacitású, komplex létesítmény, sokféle szolgáltatással.
Vannak ott bérelhető vitorlások és hozzá vitorlásoktatás, kézi hajtású vízi sporteszközök és kerékpár kölcsönzési szolgáltatás is..
Van egy nyári éjszaka, amikorra próbálkozni sem érdemes a szállásfoglalással a Balaton északi fővárosábaA hagyományoknak megfelelően a júliusi telihold időpontjához alkalmazkodva, július 6-án rajtol Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenye, a Kékszalag, amelyet a szervezők már Kékszalag Fesztiválként hirdetnek – éppen ezért azokban a napokban jelentősen csökken az elérhető szálláshelyek száma a Balatonnál. Ha valaki Balatonfüreden szeretne aludni a rajt előtt, már alig tud miből választani. |
A kikötő mellé épült ötcsillagos szálloda és a népszerű kemping közelsége is előny, több ezren tudnak megszállni a környéken, ahol szeretnék, ha a város a vitorlásoktatás bázisául is szolgálna.
A nyarak egyre melegebbek a Balatonnál is, a szél miatt azonban a tó sokszor jól vitorlázható – derül ki az interjúból, amelyet itt hallgathatnak meg teljes terjedelmében:
Forrás: vg.hu