likeBalaton.hu | 2023.07.11. 12:00
Kékszalag 2023 – hivatalos összefoglaló
Rekord rekordot követett a 2023-as Kékszalagon. A Magyar Vitorlás Szövetség összefoglalója.

A rekordok 106 495 másodperce

– Amellett, hogy új időrekord született az idei 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon, szombaton született meg az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj hivatalos végeredménye, amely szerint számos további csúcs született Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenyén – közölte a Magyar Vitorlás Szövetség.

Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj verseny is bekerült a sporttörténelembe

Az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty 5 óra 3 perc 56 másodperces új rekordidővel nyert, a második RSM és a harmadi Prospex-Delta előtt. Az idei versenyen 515 hajó nevezett be és végül a hivatalos eredmény szerint majdnem ötszáz hajó ért el értékelhető eredményt. A verseny 498. befutója a Soleil legénysége volt, akik több mint huszonkilenc és fél óra alatt, egészen pontosan 106 495 másodperc alatt tették meg a Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Keszthely-Balatonfüred távolságot.

Keszthely, 2023. július 7.
Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye Keszthely közelében 2023. július 6-án.
MTI/Varga György

 

A befutási arány 97 százalékos volt az idén

Ez szinte példa nélküli eredmény, legalábbis a Kékszalag hitelesen visszakövethető adatai szerint. 2018 óta a befutási arány 49-88 százalékos volt. Ráadásul a versenyen idén elinduló 29 hajóosztályban szintén rekordidők születtek.

Balatonfüred, 2023. július 6.
Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye a rajt előtt Balatonfüred közelében 2023. július 6-án.
Fotó: MTI/Vasvári Tamás

 

A szél kedvezett a gyors tempónak

A kiváló széljárásnak köszönhető az, hogy a győztes több mint két órával megdöntötte a saját csúcsát, így a Kékszalag időrekordja csütörtök óta 5 óra 3 perc 56 másodperc. A kiugróan jó szintidőt jelzi, hogy

idén tizenkét hajó futott be a korábbi, 7 óra 13 perces csúcsidőn belül. Az élboly lényegében 28-30 km/h-s átlagsebességgel haladt

ami a tavi túravitorlás-versenyzésben igen gyors tempónak számít, még a sebességre optimalizált katamaránoknál is. Szintén jól mutatja az idei kedvező szélviszonyokat, hogy az elmúlt öt év versenyei nézve például 2019-ben a tókerülő értékelhető eredménnyel záró hajók több mint fele még a vízen volt, amikor az idén az a mezőnyt záró Soleil áthaladt a füredi célvonalon.

– A mi szelünk volt. Az egész csapat élvezte a versenyt. Ha nem lett volna egy-két leállás, mint például Siófoknál, akkor a korábban jelzett négy és fél órás befutási idő sem lett volna lehetetlen. Tehát van még min javítani – mondta Józsa Márton, az MLS Raiffeisen Fifty-Fifty kormányosa a célba érést követően.

– Mentálisan nagyon kimerítő verseny volt, azzal együtt, hogy ilyen hamar beértünk – tette hozzá Goszleth Marcell a győztes hajó legénységének egyik tagja.

Fotó: MVSZ/Szántó Áron

 

Az első helyezett fogadta az utolsó befutót

Az idei Kékszalagon folytatódott a hagyomány, amely egyben kiemelkedő sportemberi gesztus, amikor az verseny első helyezettje a célban fogadja az utolsóként befutó hajót. Ez az idén is megtörtént, ezzel lezárva az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat. Tavaly és az idén is megdőlt az időrekord, valamint a leggyorsabb katamaránok technikailag képesek lehetnek ennél is jobb időre, de a mostanihoz hasonló időjárási és szélviszonyok évtizedes távlatban is ritkán adódnak a Balatonon.

 

 

A sportszerűség jegyében is díjat osztottak

A szombati balatonfüredi ünnepélyes díjátadón rengeteg csapat és vitorlázó részesült elismerésben. Az abszolút győztes a Herendi Porcelánmanufaktúra különleges trófeáját kapta meg. A sportszerűség jegyében az 500 ezer forintos pénzjutalommal járó KPMG Fair Play Díjat a Principessa legénysége kapta (Oroszlán Péter kormányos, Báthori Zsigmond, Bárdos Mihály, Csüllög Zsolt, Baráth Gábor, Mónus Gyula András, Sarina Róbert, Almási Zsombor, Maros Gergely, Tóth Elizabet Virág, Bogdán Gergely, Balogh Attila Zsombor, Somi Imre, Nagy Mátyás, Németh Péter, Kis-Kapin Károly.)

Fotó: MVSZ/Szántó Áron

 

A verseny első szakaszán, a kenesei bója előtt a Raffica felborult, a Principessa kormányosa úgy döntött, hogy a két kísérőmotorosukból az egyiket odaküldte a másik hajóhoz, hogy nyújtson segítséget a mentésben. Azzal, hogy a Principessa azonnal hozzáértő, a Liberák mentésében gyakorlott segítséget nyújtott legnagyobb ellenfele, a Raffica számára, kiemelkedően sportszerű cselekedetet hajtott végre.

Balatonfüred, 2023. július 6.
Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülő vitorlásverseny mezőnye Balatonfüred közelében 2023. július 6-án.
MTI/Vasvári Tamás

 

A Kékszalag turizmust is élénkíti

Ahogy a korábbi években, az idén is kiemelkedő szerepet játszik a Kékszalag a balatoni turizmus népszerűsítésében. Ebben az évben a versenyt rendező Magyar Vitorlás Szövetség a támogatókkal, partnerekkel közösen számos vízi és parti programmal szervezte meg a Kékszalag Fesztivált, amely július 1-jén indult. A programsorozatban számos esemény kötődött a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa rendezvényhez. Az események közül kiemelkedett a balatonfüredi móló végén a tó történetét bemutató Privát Balaton fotókiállítás, amelyet a Lipták Gábor Városi Könyvtár állított össze.

Szigliget, 2023. július 7.
Az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülõ vitorlásverseny mezőnye Szigliget közelében 2023. július 6-án.
MTI/Varga György

Herendi porcelánból készültek a dobogósok díjai

A Kékszalag Fesztivál programjait, ezen belül a vitorlásversenyek sikeres megrendezésében kiemelt szerepet játszottak a támogatók, köztük a verseny névadó szponzora, a Raiffeisen Bank. Emellett az Audi, a Generali, a GeneralCom, RSM, KPMG, Dockyard, Herendi Porcelánmanufaktúra, Ilcsi, Egis Gyógyszergyár is. Szintén hozzájárult a rekordok sokaságát eredményező versenyhez az élő közvetítést biztosító Samsung és Telekom.

Fotó: MVSZ/Szántó Áron

 

 

 

 

 

Nyitókép: MVSZ/Szántó Áron

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva