Csopakon tartották a Polski Fiat 125p klub idei találkozóját, ahová a magyar nagypolszkisokon kívül lengyel, német, cseh, és belga tulajdonosok is eljöttek. Az autók Csopakon felvonultak.
Mint Somogyvári János klubtagtól megtudom ezeket a Polski Fiatokat a 60-as évek végén kezdték gyártani. A köznyelvben csak nagypolszkiként ismert autó karosszériája olasz tervezőmérnökök munkája, ennek licencét a lengyel FSO autógyár vásárolta meg. Először 1300 majd 1500 köbcentis motorral gyártották. A gyár még ma is áll, bár a 90-es években a lengyel fejlesztések miatt az olaszok a licencjogot elvették, és a gyár bezárt.
A csopaki találkozó magyar autói kivétel nélkül ápolgatott, szeretgetett kocsik voltak. Így indul egy 72-es modell:
Lenkó Gyulánétól a Polski Fiat klub elnökétől azt is megtudtam, hogy a 2007-ben alapított egyesület jó kapcsolatot ápol a lengyel társ-klubbal, évente szerveznek találkozókat. A klub tömöríti a nagypolszkisokat: a korábbi ezerhármas kormányváltós, és ezerötös típusokat, és a poloneseket.
A felvonuláson 80 autó vett részt, köztük egy Nysa mentőautó is. Horváth László a Nysa tulajdonosa a szigetszentmiklósi mentőállomáson dolgozik megmutatta nekünk is:
A lengyel nagypolszkisok egy betegszállítót is elhoztak, Somogyvári János mutatta meg:
Sőt, volt egy különleges Polonez is:
Szöveg és videók: Sági Ági