Krausz Andrea | 2018.07.30. 17:39
88 éves a legidősebb Kékszalag-versenyző
Dr. Kozma László vette át a legidősebb versenyzőnek járó díjat a 50. Jubileumi Kékszalag díjkiosztóján. A budapesti sebész Nemecsek nevű hajóján küzdötte végig csapatával a 155 kilométeres tókerülést.

– A Nemecsek gyenge szélben nem nagyon muzsikál, de így is szép eredményt értünk el. A mezőny első harmadában, a 263. helyen végeztünk, a dragonok osztályában pedig a második helyet szereztük meg – számolt be az idei Kékszalagról a nagy tapasztalattal rendelkező vitorlázó. Kozma László büszke rá, hogy nagy vitorlázatú hajókat is sikerült maguk mögött hagyni, pedig az idegesítő szélcsend, majd a váltakozó kemény szeles szakaszok igencsak próbára tették a legénységet.

– 29 óra alatt teljesítettük a Kékszalagot, de nagyon törődöttek voltunk a végén. Ennél ugyanis jóval több időt töltöttünk a hajón, hiszen bázisunkról, a Tihanyi Yacht Club kikötőjéből reggel hétkor kellett elindulnunk, hogy odaérjünk a 9 órás balatonfüredi rajthoz, összesen 32 órát voltunk a vízen, és éjszaka elég hideg is volt – meséli az idős versenyző.

Jó néhány Kékszalagon vettek részt fiával, ifjabb Kozma Lászlóval, aki egyébként a Magyar Dragon Szövetség főtitkára. A legemlékezetesebb tókerülésük 2011-ben volt, amikor verseny közben ki kellett menteniük egy férfit a Balaton közepén. Észrevették ugyanis, hogy egy 17 éves fiatal úszó képtelen volt a nagy hullámzásban kijutni a partra. Fair Play-díjat is kaptak a Magyar Vitorlás Szövetségtől.

Dr. Kozma László a fiatalembert orvosi ellátásban részesítette, és a csapat a versenyt a jelentős késedelem ellenére sem adta fel. A fiatalembert Balatongyörökig a hajón magukkal vitték, majd a vízimentőknek átadták.

– Kérte, hogy vigyük haza, de mondtuk, hogy mi versenyzünk, és érte jönnek a vízimentők. Közben persze először az anyukájával, majd később az apukájával is beszéltem telefonon, ami nem volt egyszerű a Kékszalag közben – idézte fel derűsen a történteket.

– 1963-ban az egyik orvos kollégám invitálására utaztunk le Fonyódra, a Port Lacaj kikötőbe, itt ismerkedtem meg a vitorlázás alapjaival. Először kalózzal, majd túrajolléval hajóztam, aztán rátaláltam a biztonságos dragonra, a Nemecsekre. Amikor csak tehetem, azóta is folyamatosan vitorlázom – meséli a 88 éves Kozma László.

Kozma László, a legidősebb Kékszalag-versenyző

Aktivitását az is bizonyítja, hogy idén részt vett csapatával a Balatonfüreden rendezett Dragon Európa-bajnokságon. Mint mondja, az utóbbi időben megromlott a látása, ezért már nem ő kormányoz, de igyekszik egészséges életmódot folytatni. Az uszodában heti kétszer 5-600 métert úszik, szívesen túrázik és van egy skiffje (egypárevezős hajó), amivel néha a Dunán szokott evezni.