Az első balatoni dízelmotoros hajó
A vastesttel, tikkfa borítással, elektromos világítással készült hajó a Balaton első diesel motoros hajója volt- tudhatjuk meg a BAHART honlapjáról. A hajóregiszter adatai szerint alkatrészenként szállították a Balatonra, Siófokon szerelték össze, majd itt bocsájtották vízre.
A Csobánc hajó elkészültéről és balatoni megjelenéséről a Magyarország című lap 1928. május 9.-i, szerdai számában közölt cikket Komoly lépések a Balaton érdekében címmel, melyben György Tibor dr. helyettes államtitkárt idézték, aki a népjóléti miniszter megbízásából szólt a balatoni közlekedésről a balatonfüredi orvoskongresszuson megrendezett ankénton.
„Hasonlóan a balatoni hajózás is javuló képet mutat. Elkészültek az új nyersolajmotoros hajók, a Csobánc, a Szigliget s rövidesen szolgálatba áll a Tünde és a Csongor is. Az egész balatoni mitológia felelevenedik s a nagyközönség szolgálatába áll” – olvasható a Magyarország című, hajdani újságban.
A Helka segítségére is volt a Csobánc
Alig volt pár éves a hajó, amikor már hősiesen helytállt, hiszen más vízijármű megmentésében is segédkezett. Erről írt az Újbarázda című újság 1930. július 24-én, a” Zátonyra futott egy balatoni gőzhajó” című hírében.
„A Pestvármegye főjegyzői részére rendezett népművelési tanfolyam résztvevői julius 20-án Balaton földvárról kiindulva körutat tettek a Balatonon. Balatonfüredről visszafelé indulva, a Helka nevű gőzhajózátonyra került s este fél kilenctől körülbelül tizenkét óráig eredménytelenül kísérleteztek, hogy a hajót a zátonyról levontassák. Végül az utasok, akik között volt Pest vármegye alispánja is, a segítségül odajött hajók egyike, a Tünde motoroshajó egy komphajó segítségével átvette és visszavitte Baiatonföldvárra. A mentési munkálatokban résztvettek a Tünde, Jókai és Csobánc hajók, de különösen nagy segítséget nyújtottak a Tihany környékén táborozó cserkészek,akik fáradságot nem ismerve, siettek segítségére a bajba jutott hajónak s csónakjaikkal hordták ide-oda a kötelet a vontatás céljaira„.
A német csapatok felrobbantották, de később a hajósok újjávarázsolták
A hajó kalandos történetéről azt is olvashatjuk a Hajóregiszter oldalán, hogy 1944. decemberében a Balatonfüredi Hajógyárban felfegyverezték, de szomorú sorsa lett, hiszen a rákövetkezendő év márciusának végén a visszavonuló német csapatok Balatonfüreden felrobbantották. 1946-ban emelték ki és építették újjá az akkori balatoni hajózási vállalat balatonfüredi telephelyén.
A Filmhíradó egyik bejátszása felidézi az 1960-as év nyári szezonjára való felkészülést, s néhány pillanatra feltűnik a Csobánc is: azévi első útját mutatják a filmkockák.
A Csobáncon a hajó múltját idézi a a kormányállásban díszelgő eredeti rézborítású iránytű, valamint a hajó orrészében álló harang.
A több mint 25,5 méter hosszú és közel 6 méter széles Csobánc nosztalgiahajón 60 utas hajókázhat kényelmesen. A hajó főfedélzete nyitott, a hajótestben egy zárt utasterem van.
Tavalyi nagy karbantartásáról és vízre bocsájtásáról mi is írtunk.
Már közel egy évszázados
A Csobánc 90. születésnapját 2017-ben ünnepelték – erről a Vitorlázás magazin is beszámolt – s talán majd jövőre, a 95. évfordulóján is kedveskednek neki.
Felhasznált források: arcanum.hu, balatonihajozas.hu, filmhirado.hu, hajoregiszter.hu,
.