Az ikerpár „öreg Hölgy”-ként emlegetett női tagját még 1927-ben építették Balatonfüreden, az akkori IBUSZ Yachtépítő Rt. üzemében, de a Balatoni Hajózási Rt. részére. A hajót 50 utas befogadására építették, hossza 23,64 méter, szélessége pedig 4,81 méter. Mechanikus, rásegítő nélküli kormányszerkezetet kapott és a műszaki adatok szerint „hátramenetben balra viszi a farát”.
Akkor még fatestű és fa felépítményű hajóként úszott egészen a II. világháborúig.
Jött a II. világháború, amikor
a visszavonuló német csapatok a balatoni hajóflotta minden egyes tagján robbanóanyagokat helyeztek el, hogy megsemmisítsék az egész hajóhadat.
A két utolsó még épségben lévő hajó a Tünde és a Kelén motorosok voltak, amelyek a révfülöpi kikötőben álltak. Gépházaikban a németek már elhelyezték a robbanóanyagot, de
a pusztítás elkerülése érdekében a magyar hajósok megnyitották a hajókon lévő fenékcsapokat és elsüllyesztették őket. Így tudták megmenteni azokat az utókor számára.
„Az 1945-ben visszavonuló német csapatok után egyetlen balatoni hajó sem maradt épen. A tehetetlen dühükben romboló hitleristáknak a „Kelén” és a „Tünde” motoroshajók kivételével sikerült mindet elsüllyeszteniök. E két hajó is úgy menekült meg a pusztulástól, hogy a magyar hajósok még a robbantó egység odaérkezése előtt a fenékcsapok kinyitásával elsüllyesztették őket. A felszabadulás után a szó szoros értelmében romjaiból kellett újjáépíteni a balatoni hajózást. Négy hajó kiemelése és helyreállítása után, 1946 nyarán indult meg a rendszeres hajóforgalom Balatonfüred – Siófok – Balatonalmádi, valamint Boglár – Révfülöp között.” (Forrás: Arcanum/Közlekedéstudományi Szemle, 1986.)
A Tünde fedélzetén 1953-ban
Fotó: Fortepan/Morvay KingaA hajót 1946-ban emelték ki a vízből, és elkezdték helyrehozni a Balatonfüredi Hajógyárban. 1950-ban acéltestet kapott, a hajótestben egy kisebb, zárt utasteret alakítottak ki, a nyitott főfedélzetének köszönhetően pedig kiválóan alkalmas lett a sétahajózásra.
A nosztalgiahajó hűen idézi a századelő hangulatát, és a BAHART nosztalgiaflottájának kiemelkedő tagja, amely a mai napig közlekedik számos maradandó emléket és élményt adva a Balatonra látogatóknak.
1951-ben a legjobban teljesítő hajó lett, amelyről az újságok is beszámoltak:
„Most értékelte ki a Balatont Hajózási Vállalat az elmúlt szezon versenyeredményeit, mely szerint a Balatonon a Tünde motoros dolgozott a legjobban, tervét 218 százalékra teljesítve, míg a második és harmadik helyet a Szigliget és a Csongor személyzete nyerte el.” (Forrás: Arcanum/Kis Ujság, 1951.)
Az igényesen kialakított hajó kiváló helyszínt biztosít kisebb vállalati vagy családi összejövetelekhez, legyen az születésnap, névnap, legény- vagy lánybúcsú, romantikus lánykérés, meglepetés buli, céges megbeszélés, vagy kisebb létszámú csapatépítő rendezvény.
Fedélzetén színvonalas utaskiszolgálással, drinkbárral és a modern korhoz hűen wifi szolgáltatással is várja utasait.
Az újjáélesztett Tünde annak idején Siófok és Balatonfüred között közlekedett, és ezt a mai napig tartja, a nyári szezonban Siófokon várja utasait egy nosztalgikus sétahajókázásra.
Forrás és nyitókép: Balatonihajozas.hu