Szücs Ildikó | 2021.10.01. 07:00
175 éves a balatoni hajózás #13 - Egy igazi öreg hölgy, a 94 éves Tünde
A Csongor nosztalgiahajó ikertestvére a balatoni hajóflotta egyik matuzsáleme, és az egyike a második világháborút robbanás nélkül túlélők közül. Eredetileg fából készült, de később acéltestet kapott, hogy sokáig bírja a modern időket is.

Az ikerpár „öreg Hölgy”-ként emlegetett női tagját még 1927-ben építették Balatonfüreden, az akkori IBUSZ Yachtépítő Rt. üzemében, de a Balatoni Hajózási Rt. részére. A hajót 50 utas befogadására építették, hossza 23,64 méter, szélessége pedig 4,81 méter. Mechanikus, rásegítő nélküli kormányszerkezetet kapott és a műszaki adatok szerint „hátramenetben balra viszi a farát”.
Akkor még fatestű és fa felépítményű hajóként úszott egészen a II. világháborúig.

A Tünde eredeti állapotában még 1938-ban
Fotó: Fortepan/Erky Nagy Tibor

Jött a II. világháború, amikor

a visszavonuló német csapatok a balatoni hajóflotta minden egyes tagján robbanóanyagokat helyeztek el, hogy megsemmisítsék az egész hajóhadat.

A két utolsó még épségben lévő hajó a Tünde és a Kelén motorosok voltak, amelyek a révfülöpi kikötőben álltak. Gépházaikban a németek már elhelyezték a robbanóanyagot, de

a pusztítás elkerülése érdekében a magyar hajósok megnyitották a hajókon lévő fenékcsapokat és elsüllyesztették őket. Így tudták megmenteni azokat az utókor számára.

Forrás: Arcanum

„Az 1945-ben visszavonuló német csapatok után egyetlen balatoni hajó sem maradt épen. A tehe­tetlen dühükben romboló hitleristáknak a „Ke­lén” és a „Tünde” motoroshajók kivételével si­került mindet elsüllyeszteniök. E két hajó is úgy menekült meg a pusztulástól, hogy a magyar ha­jósok még a robbantó egység odaérkezése előtt a fenékcsapok kinyitásával elsüllyesztették őket. A felszabadulás után a szó szoros értelmében rom­jaiból kellett újjáépíteni a balatoni hajózást. Négy hajó kiemelése és helyreállítása után, 1946 nyarán indult meg a rendszeres hajóforgalom Balatonfüred – Siófok – Balatonalmádi, valamint Boglár – Révfülöp között.” (Forrás: Arcanum/Közlekedéstudományi Szemle, 1986.)

A Tünde fedélzetén 1953-ban
Fotó: Fortepan/Morvay KingaA hajót 1946-ban emelték ki a vízből, és elkezdték helyrehozni a Balatonfüredi Hajógyárban. 1950-ban acéltestet kapott, a hajótestben egy kisebb, zárt utasteret alakítottak ki, a nyitott főfedélzetének köszönhetően pedig kiválóan alkalmas lett a sétahajózásra.

A nosztalgiahajó hűen idézi a századelő hangulatát, és a BAHART nosztalgiaflottájának kiemelkedő tagja, amely a mai napig közlekedik számos maradandó emléket és élményt adva a Balatonra látogatóknak.

1958-ban már sétahajóként, háttérben a Tihanyi Apátsággal
Fotó: Fortepan/Lencse Zoltán

1951-ben a legjobban teljesítő hajó lett, amelyről az újságok is beszámoltak:

„Most értékelte ki a Balatont Hajózási Vállalat az elmúlt szezon versenyeredményeit, mely szerint a Balatonon a Tünde motoros dolgozott a legjobban, tervét 218 százalékra teljesítve, míg a második és harmadik helyet a Szigliget és a Csongor személyzete nyerte el.” (Forrás: Arcanum/Kis Ujság, 1951.)

Forrás: Arcanum

Az igényesen kialakított hajó kiváló helyszínt biztosít kisebb vállalati vagy családi összejövetelekhez, legyen az születésnap, névnap, legény- vagy lánybúcsú, romantikus lánykérés, meglepetés buli, céges megbeszélés, vagy kisebb létszámú csapatépítő rendezvény.

Révfülöpön 1970-ben
Fotó: Fortepan/Gyöngyi

Fedélzetén színvonalas utaskiszolgálással, drinkbárral és a modern korhoz hűen wifi szolgáltatással is várja utasait.

A Tünde ma
Fotó: Balatoni hajózás Zrt./Facebook

Az újjáélesztett Tünde annak idején Siófok és Balatonfüred között közlekedett, és ezt a mai napig tartja, a nyári szezonban Siófokon várja utasait egy nosztalgikus sétahajókázásra.

Forrás és nyitókép: Balatonihajozas.hu

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva