nemzetisport.hu | 2022.06.08. 18:00
A Fehérszalaggal indul a Kékszalag
Rekordszámú nevezőt várnak az 54. tókerülő vitorlásversenyre a szervezők.

Főpróba a nagy verseny előtt

2022. július 14-én, 9:00 órakor rajtol el az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. Európa legnagyobb és legnépszerűbb tókerülő versenyén minden eddiginél több résztvevőre számít a Magyar Vitorlás Szövetség. A regatta az idei esztendőben is többnapos vitorlás ünnep lesz, a verseny ideje alatt kiállítókkal, parti programokkal, és óriás kivetítővel várják az érdeklődőket Balatonfüreden.

Az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj tókerülõ vitorlásverseny mezõnye Balatonkenese közelében
Fotó: MTI/Vasvári Tamás

 

Az idei Kékszalag Fesztivál már a versenyt megelőző hétvégével megkezdődik, július 9-én rendezik meg a Kékszalag főpróbájának tartott Fehér Szalag GeneralCom Nagydíj vitorlásversenyt. Másnap az ifjúsági sportolóké lesz a főszerep, látványos pályaverseny keretében, a balatonfüredi nagymóló előtti vízterületen mérik össze a tudásukat a Kékpántlikán.

155 km 48 óra alatt

Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2022. július 14-én 9:00 órakor rajtol el a Balatonfüredi vízterületről. A versenyzőknek negyvennyolc óra áll rendelkezésre a 155 kilométeres távolság megtételére, a már hagyományosnak számító Balatonfüred-Balatonkenese-Siófok-Tihany-Keszthely-Balatonfüred vonalon.

– A Kékszalag több mint egy vitorlás verseny, a Balaton ünnepe, amely hatással van az egész balatoni térség turizmusára, sportéletére. Idén végre nem a Covid árnyékában, hanem kötöttségek nélkül találkozhat egymással minden vitorlázást szerető és a vitorlázás iránt érdeklődő – mondta a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára. Holczhauser András hozzátette: ez hazánk legnagyobb vitorlásversenye, amelyen találkozik az innováció, ugyanis a legmodernebb technika is megjelenik a vízen, valamint a tradíció, hiszen a nagy múltú klasszikus hajók is rajthoz állnak.

– Nagy örömmel támogatjuk az 54. Kékszalagot is, hiszen a viadal és a Raiffeisen Bank értékei közösek, elkötelezettek vagyunk az innováció, a verseny, a fenntarthatóság és a digitalizáció iránt. Ezekben a Kékszalag és a Raiffeisen Bank is egyaránt élen jár. Megtisztelő számunkra, hogy együttműködhetünk a hazai vitorlásélet legnagyobb eseményével. Tavaly az utolsó percekben dőlt el a verseny, bízom benne, hogy idén is nagyon izgalmas futamot láthatnak a nézők – fogalmazott Zolnai György, a Raiffeisen Bank Zrt. vezérigazgatója.

Fotó: Keszey Ágnes

Tradíció, innováció és környeztevédelem

Szántó Gábor, az Eron Forestry vezérigazgatója fontos előrelépésnek tartja, hogy csatlakoztak az idei évben létrejött fenntarthatósági összefogáshoz. – Hatalmas vállalást teszünk, minden Kékszalagra -benevező hajó után egy-egy fát ültetünk az országos program keretein belül, ami azt jelenti, hogy több száz fával gazdagítjuk Magyarország gyönyörű tájait és visszaadunk valamit a természetnek.

– A tradíció és innováció gondolatiságából kiindulva a Herendi Porcelánmanufaktúra ebben az évben megújította a Kékszalag fődíjat. A Herendi trófea egyik tükrén egy új kreatív minta jelenik meg, ez utal Herend innovatív gondolkodására. A kék szín dominál, amelyet arany festés nemesít. Az arany 24 karátos mattarany, amely az aranyfestékek legdrágább változata. Az új kreatív egy vitorlás hajó sziluettjét mutatja. A vitorlás hajó alatt a Balaton vize fodrozódik, amely átvált szalagba, így utalva a verseny elnevezésére – mondta el Dr. Simon Attila a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója.

Zakariás Fruzsina, az Audi márkaigazgatója elmondta, hogy az Audi hosszú ideje elkötelezett támogatója a vitorlássportnak idehaza és nemzetközi szinten egyaránt. Így kézenfekvő, hogy a hazai vitorlássport ünnepét a Kékszalagot is nagy örömmel támogatja a márka.

– A versenyvitorlázásban végbemenő folyamatos technológia-fejlődés összekapcsolható az autóiparban is végbemenő folyamatokkal. Párhuzamot vonhatunk az Audi-modellek és a vitorlás hajók folyamatos fejlődése között, mind az új anyagok használatában, mind súlycsökkentésben és a gyártástechnológiai fejlesztésekben is.

Fotó: Keszey Ágnes

 

Kitért arra is, hogy az Audi aktivitások Balatonfüreden a Kékszalag ideje alatt ismét elérhetőek lesznek. Itt rendszerint a legújabb Audi modelleket állítják ki, emellett jelen lesz az Audi egyik legnépszerűbb aktivitása, az Audi Shuttle, amelynek a keretén belül a Kékszalagra nevezett versenyzők Balatonfűzfő és Tihany közti útvonalon élvezhetik a legújabb Audi modellek nyújtotta kényelmet. Idén is megrendezik a verseny második napján, pénteken délután a füredi móló előtt a népszerű Audi Speed Challenge gyorsasági versenyt, ahol a leggyorsabb katamaránok mérik össze tudásukat szinte testközelben a nézőkkel.

Óriáskivetítők a parton

– Az 54. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj nevezésére ezúttal is az Anna Grand Hotelben kerül sor július 13-án személyesen, az online nevezés viszont már május 20-án elindult az MVSZ VIHAR rendszerében – mondta el a technikai részleteket Holczhauser András.

– A Kékszalag rajtját ezúttal is meg lehet majd nézni a partról is, valamint óriáskivetítőkön keresztül követheti a versenyt a balatonfüredi közönség. Büszkék vagyunk arra, hogy idén is a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. a verseny hivatalos díjszállítója. A díjkiosztó ünnepség a Gyógy téren lesz, július 16-án, szombaton. Az idei esztendőben a Kékszalag Fesztivál már a versenyt megelőző héten elindul, ugyanis szombaton tartjuk a Fehér Szalag GeneralCom Nagydíjat, másnap pedig ifjúsági versenyzőink mérik össze tudásukat egy látványos pályaverseny keretében a balatonfüredi nagymóló előtti vízterületen a Kékpántlikán. Nem titkolt célunk mindezzel, hogy közelebb hozzuk a Kékszalagot és kísérőrendezvényeit a fiatalokhoz, valamint a családokhoz. Egy meglepetéssel is készülünk, szeretnénk a leggyorsabb katamaránokat a befutó után kézzelfoghatóvá tenni a nagyközönségnek a Tagore-sétányon.

Fotó:Keszey Ágnes

 

A főtitkár beszélt arról is, hogy a Magyar Vitorlás Szövetség évről-évre egyre nagyobb hangsúlyt fektet a fenntarthatóságra és hívja fel a figyelmet arra, hogy a versenyek szervezése is nagy ökológiai lábnyomot hagyhat. Éppen ezért szeretnének élen járni a környezetvédelmi vállalásokban, valamint a társadalom edukációjában a versenyrendezés, a hobbisport terén egyaránt.

Az idei esztendőben másodszorra adják át a KPMG Fair Play különdíját, amely annak a csapatnak jár, aki a Fair Play eszme szellemében kiemelkedően teljesít a táv alatt. A díj védnöke dr. Kamuti Jenő, a Nemzetközi Fair Play Bizottság elnöke.

Számos megelőző és kiegészítő programmal várják az érdeklődőket, köztük megjelenik a Füstmentes.hu csapata ártalomcsökkentési megoldásokkal. A versenyt élőben lehet majd követni az M4 Sportcsatorna felületein.

Fotó: Keszey Ágnes

A Kékszalag

A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hungária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat. 1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy high­tech anyagokból készült katamaránnak, a magyar fejlesztésű kétárbocos Fifty-Fifty-nek. 2001 óta a versenyt már évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő versenye lett, amelyen hatszáz vagy annál is több hajó indul el. A Kékszalag hagyománya, hogy a versenyre mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez.

Nyitókép: Keszey Ágnes
Forrás: nemzetisport.hu

Tovább olvasnál? Nézd meg ezeket is!

A Kékszalag szürke lova – új hajót mutatott be a Prospex-Delta Team

Kevés a kikötőhely – még ezer vitorlás parkolna a Balatonnál

Legendás balatoni vitorláshajók és vitorlás legendák

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva