2018.11.04. 15:00
A hosszú életű bringa titka
Hosszabb pihentetés vagy használt kerékpár vásárlása után kötelező a szerviz, de a feladatok egy részét akár magunk is elvégezhetjük.

A kerékpár sok tekintetben hasonlít az autóhoz. Különösebb karbantartás nélkül télen-nyáron használható, bírja a tűző napsütést, zuhogó esőt, fagyot, és egy fedett helyen tárolt bringa állapotát tekintve össze sem hasonlítható azzal, amely rendszeresen ki van téve az időjárás viszontagságainak. Már csak azért sem, mert amíg az autóknál gyakorlatilag egy burok védi az összes működéshez, meghajtáshoz szükséges elemeket, a kerékpárok túlnyomó többségén ez közel sincs így.

A folyamatos nedvességnek kitett alkatrészek egy idő után berozsdásodnak, a problémát pedig sokszor csak a csere oldja meg. Ahhoz tehát, hogy kerékpárunk minél tovább megtartsa jó állapotát, fontos odafigyelni a tárolásra. Amennyiben nincsen lehetőségünk arra, hogy a lakást, garázst vagy egyéb zárt helyiséget használjunk, vásároljunk takarófóliát. Nem nagy kiadás, de többszörösen megtérül.


A szakszerviz felkeresését azzal is késleltethetjük, ha kerékpárunkat rendszeresen karbantartjuk. Nem kell minden használat után lemosnunk és csillogóra-villogóra törölnünk, de félévente érdemes alaposan áttisztítani, beolajozni, bezsírozni a szükséges alkatrészeket. Egy defekt javítása sem megoldhatatlan feladat.

A kereket otthon is kiszedhetjük, a külsőt gumileszedővel vagy más hasonló célszerszámmal könnyen leválaszthatjuk a felniről. A lyukas belsőt cseréljük újra vagy keressük meg a helyet, ahol szökik a levegő, ragasszunk rá egy defektjavító szettben található foltot és már készen is vagyunk. A folyamatot akár internetes oktatóvideókból is megtanulhatjuk, egyéb kisebb javításokhoz és beállításokhoz hasonlóan.


Ha nem értünk, nincsen kedvünk hozzá vagy egyszerűen csak olyan hiba lép fel, amivel kapcsolatban biztosabbnak érezzük szakember segítségét kérni, keressünk fel egy szervizt. Ugyanez javasolt, amennyiben használt kerékpárt vásárolunk, és szeretnénk személyre szabni, illetve megbizonyosodni arról, hogy minden úgy van, ahogyan az eladó állította.

Alapszabály, hogy mielőtt szervizbe vinnénk kerékpárunkat, tisztítsuk meg alaposan. Ehhez akár magasnyomású mosót is használhatunk, mindössze arra ügyeljünk, hogy a vízsugarat a csapágyakra, láncra irányítva a kosszal együtt a kenőanyagot is eltávolíthatjuk, ami nagyobb kárt okoz, mintha semmit nem csináltunk volna.

Megfelelő tudás hiányában a bonyolultabb alkatrészek, mint a hidraulikus tárcsafékek vagy az elektromos kerékpárok speciális tartozékainak javítását is érdemes szakszervizre bízni, az otthoni „majd én megcsinálom” hozzáállás nem célra vezető.

Előfordulhat az is, hogy a kerékpár menthetetlen, főként abban az esetben, ha baleset során sérült meg, például ütközött egy autóval. Oldalsó ütés hatására a váz könnyen elhajolhat, lehetetlenné téve ezzel a haladást. Amennyiben a kerékpár megfelelően gurul, jó eséllyel javítható, bár ekkor is fel kell tenni a kérdést, hogy a megéri-e a ráfordítandó pénzt.

Ugyanez merülhet fel, ha valaki restaurálás ügyében jelentkezik be. Egy jó minőségű, de öreg, elhasznált kerékpár rendbe hozása a veterán autókhoz hasonló feladat, a végösszeg akár százezer forint felett is lehet.

Szerviz felkeresése évente akkor is ajánlott, ha nincsen különösebb probléma kerékpárunkkal, és folyamatosan figyelünk rá. A szakszerű karbantartás nemcsak növeli bringánk élettartamát, hanem biztosítja is, hogy olyan minőségben szolgálhasson minket évekig, ahogyan megvettük, és folyamatosan azt az élményt nyújtsa, amit az adott márkától, típustól elvárunk.

 

Csomaglehetőségek az olcsótól a nagygenerálig

Amennyiben nem konkrét igénnyel érkeztünk a szervizbe, hanem időszaki ellenőrzésre, különböző generálcsomagok közül választhatunk.
1. A legkisebb, ezáltal legolcsóbb csomag a kerékpár általános átvizsgálásán túl jellemzően a keréknyomás ellenőrzését, illetve a váltó- és fékrendszer átnézést, beállítását foglalja magában.

2. A középső csomagba mindezen felül a lánc tisztítása és kenése, a kerekek centrírozása, a középcsapágy, kormánycsapágy átzsírozása, illetve az agyak átnézése tartozik.

3. A nagygenerál a felsoroltak mellett a villa kenőanyagának cseréjét, átbowdenezést és a kerékpár polírozását tartalmazza.

Az árra minden esetben rájön a szükséges alkatrészcsere, így egy használtan húsz-harmincezer forint körül vásárolt, nem megfelelően átnézett bringának a rendbe hozása akár ugyanennyi pénzt elvihet.

Olvass tovább a tókerülő bringaútról!

Forrás: Nagy Zsolt/Bringázás magazin

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva