2019.08.12. 14:00
Bringát vennél a balatoni nyaralásra?
Hol vegyünk bringát? Milyet vásároljunk? Érdemes-e százezer forintból és fontos-e, hogy milyen márka? Hányszor ellenőriztessük kerékpárunkat szakemberrel? Egy veszprémi szervizben Szabó Balázs osztotta meg velünk a legfontosabb tudnivalókat.

— Hol tartunk Nyugat-Európához képest a kerékpárkultúra tekintetében – vagy minden szempontból felesleges hasonlítgatni?

— Abszolút van értelme a hasonlításnak, ugyanazok a trendek figyelhetőek meg itthon is, mint Európa nyugati részén, viszont meglehetősen nagy késéssel. Az igény egyre inkább megvan a vásárlókban a megbízható, igényes kerékpárokra, ami valószínűleg összefüggésbe hozható az átlagkereset növekedésével is (nyilván eközben a bicikliárak is nőttek). A közlekedésben is egyre elfogadottabbá válnak a kerékpárosok, épülnek a bicikliutak, egyre több a lehetőség a Balaton-felvidéken és a városban is. A köztudatba is próbálják behozni a kerékpározást, évente megrendezik a Tour de Hongrie-t, van Bringázz a munkába! kampány, tehát van észrevehető fejlődés a kerékpáros közlekedés és sport egyre népszerűbbé válásában.

Versenyzõk a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny elsõ szakaszán Balatonalmádiban (MTI Fotó: Varga György)

Versenyzők a Tour de Hongrie országúti kerékpáros körverseny első szakaszán Balatonalmádiban, a 71-es főúton 2018. augusztus 15-én
MTI Fotó: Varga György

 

— Nyugat-Európában jelenleg az elektromos hajtással rásegített biciklik forradalma zajlik, a bevételek nagyobb része származik már ezekből, mint a hagyományos kerékpárokból. A szigorúbb környezetvédelmi szabályozások is szerepet játszanak ebben, sok emberben megvan a hajlandóság autó helyett biciklire ülni. Hazánkban még ott tartunk, hogy az autó státuszszimbólumnak számít, a legtöbben célként tűzik ki, hogy saját autóval rendelkezzenek. Ausztriában, Németországban, Svájcban, a Benelux államokban a legmarkánsabb az elektromos biciklik terjedése, Olaszország és az exszocialista országok helyzete a magyarországihoz hasonló ilyen szempontból. Itthon nem elhanyagolható jelenség a használt kerékpárok piaca, rengeteg gép érkezik nyugatról.

Itt vannak a balatoni bringaszervizek, kölcsönzők és bringás strandok

— Milyen egy jó bringa?

— Milyen a jó zene? Szubjektív. Ami közös igény lehet, hogy megbízható, biztonságos és ergonomikus legyen. Aki versenyzésre szeretne országúti kerékpárt, az minél könnyebb gépet választ, amin ráadásul olyan testhelyzetet fel lehet venni, amivel kicsi a légellenállás. Aki az erdei ösvényeken szeretné kiélni magát, annak a széles kormány, a jól adagolható és erős fékek, a testre szabható felfüggesztés, a széles gumik alacsony nyomáson szerepel a lista elején. Aki munkába jár vagy túrázik, az kényelmes üléspozíciót, minimális karbantartásigényt, sárvédőket és csomagtartót, esetleg agydinamót és lámpákat szeretne.

Olvasói fotó: Szamosvári Flóra

 

— Lehet százezer forintért használható kerékpárt kapni?

Százezer forint manapság a belépő a kerékpározás világába, ha új bicikliben gondolkozunk. Ez annak, aki ismerkedik a kerékpározással, vagy keveset megy, elegendő lehet. Aki komolyabban gondolja, érdemes az egyhavi nettó átlagkereset környékén nézelődnie, ezért már kifejezetten jó minőségű és tartós biciklit lehet venni, amit, ha munkába járásra használunk, akár egy éven belül is behozza az árát. Lehet tízezer forintért is használható kerékpárt venni apróhirdetésből vagy bolhapiacon, de ez alapvetően olyanoknak ajánlott, akik értenek hozzá, az átlagfelhasználónak lehet, hogy több bosszúságot fog okozni, mint örömet, arról nem is beszélve, hogy ha valamilyen hiba nem kerül felderítésre, fennáll a veszélye egy komolyabb sérülésnek is. Kisebb a kockázat, ha baráttól vagy szaküzlet használt, bizományos gépei közül válogatunk.

Olvass tovább a balatoni bringázással kapcsolatban itt!

—Mire érdemes figyelni vásárláskor?

—A megfelelő vázméret kulcsfontosságú, hiába akciós az XL-es, és papíron az évszázad biznisze, ha túl nagy nekünk, nem fogjuk tudni rendeltetésszerűen használni és élvezni. Ha hozzáértőtől veszünk, alapvetően olyat fog ajánlani, ami méretben passzol. Egyre több üzletben van lehetőség bizonyos modellek tesztelésére is, ami főleg nagyobb értékű kerékpároknál bevett gyakorlat, és hasznos lehet a végső döntés meghozásához. Ha nem nagyon limitált a keret, érdemes abba is belegondolni, hogy a jövőben esetlegesen továbbértékesíthető modellt válasszunk. Ilyen „future-proof” befektetés, például a hidraulikus tárcsafék a mechanikus V-fék helyett. Más szempontból megközelítve, egy szegecselt lánctányéros hajtóműnél nincs lehetőség a lánckerekek cseréjére, csak a komplett egységet lehet cserélni, ha elkopik. Aki sokat használja a kerékpárt, ezt is jobb, ha szem előtt tartja.

— Fontosak a márkák?

— A márkanév annyira fontos, mint bárhol máshol az életben. Egy dolgot azért érdemes észben tartani: ha a filléres okostelefon nem működik, akkor maximum mérgesek leszünk, viszont, ha a kerékpárral adódik valami nagyobb probléma menet közben, akkor az életünk is veszélybe kerülhet. Ha olyan helyen vesszük a kerékpárt, ahol szakemberek árulják, akkor ezt a rizikót nagy valószínűséggel kizárhatjuk. Az ismertebb nagy márkáknál, cégeknél, például amelyeknek a modelljei akár a Tour de France-on is feltűnnek, az alsó kategóriás bringák is meglehetősen minőségiek, halkan működnek, kényelmesek, egyszerűen jó érzés, élmény használni őket.

— Mennyi szervizt igényel évente egy bringa?

— Leginkább a használat mennyiségétől és minőségétől függ, ezenkívül a bicikli felszereltsége is befolyásolja. Egzakt számot nem igazán lehet mondani, de a lánc, a lánckeréksor, a lánctányérok kopását 1000 kilométerenként nem árt ellenőrizni. Előfordulhat, hogy elektromos rásegítésű kerékpároknál vagy csak sárban használt mountain bike-nál már ennyi kilométer után megérett a cserére, de egy 7-8 sebességes (vastag lánc) rendszer akár tízezer kilométert is elmegy, ha rendszeresen olajozva van, és száraz körülmények között használják. Fékpofa, felni, féktárcsa: itt is érdemes rendszeresen ellenőrizni a kopást, például minden bringázás után, hogy ne a legközelebbi indulás során döbbenjünk rá, hogy határértéknél jobban kopott a fékünk.

Fotó: pixabay

—Kormánycsapágy, középcsapágyagyak kónuszai vagy csapágyai, pedál csapágyazása: itt is érdemes 1000 kilométerenként megnézni, állítható csapágyaknál kis játék még könnyen beállítható, de ha sokáig karbantartás nélkül fut, a kotyogás egyre nagyobb lesz, egy pont fölött csak cserével lehet a problémát megoldani. Gumik kopása, repedezettsége, oldalfal hibája: pár perc alatt ellenőrizhető, kerékpározást követően akárcsak a fékeknél, hogy legközelebb ne legyen gond. Váltó működésén érezni, ha valami gond van, illetve fékbovden, vezeték hibája is könnyen érezhető, akárcsak, ha a kerékben nagy 8-as van.

— Mi az a kiegészítő, ami soha nem maradhat otthon?

— Első és legfontosabb kiegészítő a bukósisak, legyen szó városi közlekedésről vagy akár hétvégi túrázásról. Bárki kerülhet olyan helyzetbe, ami esetén ez jelentős védelmet nyújthat, maradandó sérüléstől menthet meg. Érdemes pár szerszámba is beruházni, amivel az apróbb hibákat magunk is orvosolni tudjuk, marokszerszámmal a kisebb javításokat elvégezhetjük, illetve ajánlott egy tartalék belső gumit, gumileszedőt és pumpát magunkkal vinni, így egy defekt is pár perc alatt javítható. Ezenkívül leginkább a felhasználási terület határozza meg: aki többet megy hosszú távot, sportolásra használja a kerékpárt, annak leginkább kerékpáros ruházatra lesz szüksége, a városban egy megbízható lakat és lámpák jelentenek nagyobb hasznot.

Olvass tovább a balatoni bringázással kapcsolatban itt!

Forrás: Juhász-Léhi István/ veol.hu
Borítókép: MTI Fotó: Varga György

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva