
„Az elektromos rollernek elnevezett közlekedési eszköz a köznyelvben vagy a kereskedelmi forgalomban sokféleképpen megjelenik, de ilyen elnevezésű jármű a közlekedési szabályokat tartalmazó egyik jogszabályban sem fogalmazódik meg, így az elektromos roller névvel illetett közlekedési eszközök műszaki jellemzői nem egyértelműek” – írta a Világgazdaságnak küldött levelében az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata.
A Világgazdaság azzal kereste meg korábban az ORFK Közlekedésrendészeti Főosztályát, hogy van-e arra bármilyen kimutatás, hány szabálysértést követnek az e-rollerrel közlekedők, illetve mennyi balesetet szenvedtek el.
Másfél hete Székesfehérváron egy ismeretlen elektromos rolleres a járdán gázolt el egy gyalogost, aki épp a kapualjból lépett ki. A tettes továbbhajtott, a rendőrség szemtanúkat keres. A VG-nek nyilatkozó szakértő, Böröndi Péter januárban figyelmeztetett, hogy központi szabályozás hiányában akár Budapest egyik legforgalmasabb szakaszán, a Hungária körúton is rollerezhetünk a középső sávban, mert nem tiltja semmi. Nemrég hasonlóra volt példa, az egri négysávoson valaki 60 kilométer per órás sebességgel száguldott bukósisak nélkül – büntetlenül.
A rendőrségnek viszont megvan kötve a keze, ugyanis egy közlekedési eszköz jármű mivoltát és azt, hogy az mely járműkategóriának minősül, kizárólag a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet, vagyis a KRESZ fogalommeghatározásai alapján kell és lehet megítélni – utóbbi viszont nem ismer ilyet, így bizonyos műszaki jellemzőik alapján sorolják be ezeket a KRESZ-ben. Műszaki paramétereik alapján így lesz belőlük segédmotoros kerékpár, bicikli vagy motorkerékpár.
Vagyis azon járműkategóriára vonatkozó szabályok szerint kell ezekkel közlekedni, amelyiknek az eszköz megfeleltethető – csakhogy a rollereken nincs ülés, így jogilag nehezen nevezhető iránymutatónak az Európai Unió vonatkozó rendelete.
Egyelőre tehát senki nincs tisztában a szabályokkal, noha a változás mindenkinek az érdekét szolgálná.
Az ilyen jellegű, kereskedelmi forgalomban kapható és különböző fantázia nevű helyváltoztatásra használt közlekedési eszközök jogszabályi háttér hiányában a statisztikában nem jelennek meg, ezért az ilyen eszközökkel való közlekedési balesetek jellegéről, számáról, az egyéb velük kapcsolatos tapasztalatokról a rendőrségnek nincsenek statisztikai adatai – közölte az ORFK Kommunikációs Szolgálat, amely azt is kiemelte, hogy a közúti közlekedésre vonatkozó jogszabállyal kapcsolatos bármilyen kiegészítés vagy változás előkészítése az építési és közlekedési miniszter, azaz Lázár János felelősségi körébe tartozik.

Fotó: Shutterstock
Tavaly szeptemberben még Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár foglalkozott az üggyel, aki akkor bejelentette, hogy az Országos Balesetmegelőzési Bizottság észrevételei alapján pontosították azt a módosító KRESZ-javaslatot, amely az e-rollerek mellett a gördeszkák és a segwayek közlekedését is szabályozná. Az államtitkár reményét fejezte ki, hogy még 2022-ben, de legkésőbb 2023 első felében elfogadják a csomagot, amelynek legfontosabb célja a balesetek elkerülése és a kulturáltabb közlekedés kialakítása – erről mindenesetre továbbra sincs hír.

Ami pedig a mentőket illeti, náluk is elsősorban az egészségkárosodás jellege szerint csoportosítják az adatokat, azaz a közlekedési balesetek kategóriáján belül az elektromos rollerrel kapcsolatos események egzakt száma náluk sem megállapítható, mert az ilyen körülmény sokszor a helyszínen sem egyértelmű, illetve azt a szakmai esetleírás nem feltétlenül tartalmazza. Konklúzió: itt sincs feltüntetve, ha rollerezés közben történik meg a baj…
A történetben az egyetlen fordulatot az jelenti, hogy a Kúria a közelmúltban úgy határozott, gépi hajtású járműnek – amelyet beépített erőgép hajt – minősül a roller. A vezetése ittasan így büntethető.
Az Inokim Hungarynél dolgozó Böröndi három árkategóriába sorolta az elektromos rollereket:
- a pálcikarollerek 100–200 ezer forint körül mozognak,
- a közepes méretűek akár 40 kilométer per órás sebességre képesek és 300–400 ezerbe kerülnek,
- a nagy testűekért 500 ezer és 2 millió forint közötti összeget is elkérhetnek.
Az eMAG portálon a legdrágább e-roller 2 197 867 forintért rendelhető meg, míg a legolcsóbbért, amely gyerekeknek való, 48 890 forintot kell fizetni.