Tavaly még Magyarország legnagyobb hajós és vízi sport kiállítása, a Budapest Boat Show Újdonság pályázatának nyertese volt a magyar tervezésű ElectroJet, idén pedig kiverte a biztosítékot a szakértőknél, hogy a jármű a Balatonon is használható.
A Narke TheElectroJetet, vagyis az elektromos jetskit 2018-ban mutatták be először a tavon, az első nyilvános tesztelésen a LikeBalaton is jelen volt.
A bemutatón megtudhattuk, hogy a járművet Balatonvilágoson fejlesztették, létrejötte magyar mérnököknek köszönhető. Az ElectroJet valószínűleg a világ összes vizén közlekedni fog. Hossza 4 méter 2 cm, ezért a Balatonon kisgéphajó vezetői engedély lesz szükséges hozzá, ami feltételezi a hajózási szabályzat ismeretét. A jármű egy vízhűtéses, háromfázisú aszinkronmotort és egy Li-ion akkumulátor telepet rejt magában, és elérheti az 55 km/h-s végsebességet is, ami nagyon gyors.
Mint tudjuk, a Balatonon nem lehet a hagyományos jetskit használni és ugyanígy tiltott a belső égésű motorral hajtott kishajók, csónakok használata is.
Ez azonban más! Az ElectroJet ugyanis megfelel a jelenlegi törvényi kritériumoknak, mivel nem belső égésű motorja van, hanem korszerű, elektromos. Nem is motoros vízi sporteszköz (az tiltott a tavon), mert hosszúsága meghaladja a törvényben előírt 4 métert, így a hatályos szemleszabályzat alapján kisgéphajóként sorolta be a Hajózási Hatóság.
Szóval van egy jármű, amivel akár ötvennel döngethetünk, manőverezhetünk a Balatonon.
Mit kell tudni az ElectroJetről?
Az elektromos autókhoz hasonlóan a villanymotoros meghajtás a vízi járművek területén is óriási lehetőséget rejt. A szakértők szerint hamarosan megjelenhetnek az első elektromos nagyhajók, kompok is. Egyelőre az a legnagyobb gond, hogy az akkumulátorok nagyon drágák és a szükségeshez képest kevés energiát képesek tárolni. (Az autóknál is komoly fejlesztések folynak, hogy ne okozzon gondot például egy Budapest-Balaton távolság egyhuzamban, töltés nélkül.)
Magyar fejlesztőknek sikerült egy olyan megoldást kitalálniuk, mellyel mintegy két órán keresztül tudnak működtetni ‒ egy a vízen nagyon gyorsnak számító, 55 km/órás sebességet is elérő és tartani tudó ‒, formájában és alkalmazásában a jetskinek megfelelő járművet. Ez az első sorozatgyártásra szánt ElectroJet, mely már előrendelhető. A jármű gyönyörű és tényleg modern. Nem is ezzel van a gond.
Bár tényleg úgy néz ki és ugyanarra való, mint az benzinmotoros jetskik, a jármű villanymotoros, a hossza pedig 2 centiméterrel nagyobb mint 4 méter, így nem vízi sporteszköznek, hanem kishajónak számít. Így a jetskikre vonatkozó tiltások ‒ bár azokat alapvetően sem a belső égésű motorok miatt hozták ‒ nem vonatkoznak rá.
Motoros vízi sporteszköz: sport- és szabadidős célokat szolgáló vízi jármű, amelynek hossza nem éri el a 4 métert, elsődleges meghajtását vízsugárszivattyúval ellátott belső égésű motor biztosítja, és amelynek rendeltetésszerű működtetését a hajótesten – és nem annak belsejében – ülő, álló vagy térdelő személy vagy személyek végzik, például waterbob, waterscooter, jetbike, jetski és más hasonló vízijármű. (57/2011. (XI. 22.) NFM rendelet alapján)
De nézzünk meg inkább két videót összehasonlításképp. Egyet a fürdőzőkre is veszélyesként nyilvántartott jetskikről, és egyet az új ElectroJetről. Az azonosság azonnal szembetűnő.
Ez a kishajónak számító ElectroJet. A meghajtás módján és a hosszán kívül mi a különbség?
Elektromotoros vagy benzines, a lényeg, hogy jetski ez is az is. A hajtás és a plusz 2 centi miatt azonban a jelenleg hatályos magyar jogszabályok szerint az ElectroJetre mégis más előírások vonatkoznak, mint benzinmotoros társaira.
A szakmai és civil szervezetek sorra tiltakoznak az ellen, hogy az elektromos jetskiknek az új meghajtási módra nem felkészült ‒ több évtizedes ‒ tiltás ellenére szabad préda lehessen a Balaton.
Miért ne legyen elektromos jetski se a Balatonon?
1. Veszélyes a fürdőzőkre, szörfösökre vagy éppen a gumicsónakban ülő gyerekekre.
Bredák Károly például gerinc- és bordatörést szenvedett, amikor egy vasárnap délután a gumicsónakjuknak rohant egy jetski a délegyházi tavon. A feleségével a csónakban napozó férfi a vízbe zuhant és meghalt. A szemtanúk szerint a baleset előtt négy jetski körözött szórakozásból a gumicsónak körül. A tragédia bekövetkeztekor hárman azonnal elszeleltek. Negyedik társuknak annyira megsérült a jetskije, hogy a partig is alig jutott ki. A vízimotor vezetőjének nem volt engedélye a járműre.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke sem örül az e-jetskik megjelenésének.
– Egy ilyen 40-50 km/h-ás sebességre képes eszköz a Balatonon borzasztóan veszélyessé válhat. Ha egy jetski bemegy egy strandra, és nem elég gyakorlott a vezetője, akkor az végeláthatatlan katasztrófához vezethet – emelte fel a szavát Kollár Lajos.
– A vitorlás szövetséget és a vitorlázókat egyébként az elektromos hajók megjelenése nem zavarja. Nem az elektromos motorok, és nem az elektromos hajózás ellen vagyunk. A Magyar Vitorlás Szövetség és az elektromos hajósokat képviselő klub, a Balatoni Elektromos Hajózási Nonprofit Kft. stratégiai együttműködést is kötött két évvel ezelőtt, ami arról szól, hogy a nem hangos, hullámokat nem keltő e-hajókat üdvözöljük a tavon, és együtt dolgozunk. Ám azt látom, hogy annyira gyorsak ezek a járművek, hogy egy víz alól felbukkanó embert pillanatok alatt el lehet kaszálni. Borzasztóan balesetveszélyesnek gondolom – mondta Kollár Lajos.
Arról nem is beszélve, hogy − ahogy a videókon is láthattuk − a jármű vezetőjének látómezejét erősen zavarják a felcsapódó vízcseppek, így egy strandtól távolabb úszó ember fejét kicsi eséllyel venné észre. Pedig jól tudjuk, hogy bőven előfordul a tó területén − például vízibicikli, csónak, vitorlás közelében − úszó ember.
– A Balatonon kicsik ahhoz a távolságok, hogy pillanatok alatt ne érjen oda egy úszó emberhez, ne érjen oda egy szörföshöz. A kanyarvételekkel felcsap egy bizonyos vízmennyiséget, ami akár a fürdőzők, akár más vízi sportolók számára zavaró lehet, hullámzást kelthet – hangsúlyozta Balassa Balázs, a Balatoni Szövetség elnöke.
A jetski balesetekről szóló nemzetközi híradások szerint annyira gyakoriak a halálos, vagy életre szóló sérülésekkel járó balesetek, hogy jónéhány ország is tervezi, hogy szigorú szabályokat vezetnek be, vagy akár be is tiltják ezeknek a járműveknek a használatát, ahol eddig egyáltalán nem szabályozták a jetskiket.
A baleseteket főként alkoholos vagy egyéb befolyásoltság, túlzott vakmerőség, vagy éppen a többiek, esetleg a parton, kísérőhajón lévő hölgyek elképesztésének vágya generálja.
A sebesség mámora nem csak a szárazföldön okoz különös viselkedést
– Én nem szeretném, ha a Balatonon a jetski, vagy más olyan elektromos jármű megjelenne, ami veszélyezteti a fürdőzőket. Nem lenne jó megváltoztatni azt a miliőt, ami jellemezte eddig a tavat, mint például a családbarát-jelleg, a vitorlázás, vagy a horgászturizmus. A jetski engedélyezése alapjaiban változtatná meg a Balaton megítélését. Itt az emberi tényezőt is figyelembe kell venni, ami fokozottabban jelentkezhet – hangsúlyozta Balassa Balázs, Szigliget polgármestere, aki a tó környéki polgármestereket tömörítő Balatoni Szövetség elnökeként azt is látja, hogy önkormányzatok többsége ellenzi az eszköz használatát.
– Sok polgármester kollégának az elektromos jetski zajhatása miatt is kétségei vannak, ez ugyanis a víz közepén használva is hallható a parton. Elhangzottak érvek azzal kapcsolatban, hogy engedjük őket a Balaton közepén, csakhogy ezeknek ki is kell menni a partról, a kijárókat hogyan fogjuk biztosítani? Én úgy gondolom, hogy ha bedobjuk a gyeplőt a lovak közé, és engedjük, akkor nagyon nehéz lesz majd betartatni a szabályokat. Valószínűleg az a korosztály, olyan mentalitású emberek fogják használni, akiknek nem éppen az lesz az elsődleges gondolata, hogy milyen szabályok érvényesek a jetskizésre.
Nyitókép: pixabay