2018.11.02. 07:00
E-bike – bringa motorral, nem csak lustáknak
Feltekerni a hegytetőre stabil huszonöt kilométeres tempóban különösebb megerőltetés nélkül? Egy jó pedelec kerékpárral nem probléma, és még a tájban is szabadon gyönyörködhetünk.

Főként túrázáshoz vagy munkába járáshoz használják. Néha a család idősebb tagja kap egyet, hogy kirándulások alkalmával bírja a tempót, aztán hirtelen fordul a kocka, és az összes emelkedő tetején ő várja be a többieket. Számos előnye ellenére a kerékpárosok közössége vegyesen áll hozzá. A mellette felszólalók merőben új élményről beszélnek, a kételkedők az ára mellett arra hivatkoznak, hogy elveszi a sportélményt. Egy biztos, mielőtt véleményt alkotnánk az elektromos kerékpárról, érdemes kipróbálni!

 

KIEGÉSZÍTETT TEKERÉS. Az elektromos kerékpárokat sokan az e-bike kifejezéssel azonosítják, tévesen. E-bike alatt azokat a gázkaros vagy gombnyomással működtethető kerékpárokat értjük, amelyek önálló haladásra is képesek. Sportértékük elenyésző, valójában inkább a robogókhoz állnak közel.
A pedelec – a szó a pedál, és az elektromos hajtás összetételéből jött létre: PEDal ELEctric Cycle – típusú elektromos kerékpárok motorja ezzel szemben nem helyettesíti a tekerést, hanem kiegészíti azt a választott fokozatnak megfelelően, azaz kizárólag akkor működik, amikor tekerünk, guruláskor és fékezéskor automatikusan leáll.

A kerékpáron a motoron kívül akkumulátor, kijelző konzol és vezérlő egység található, a szett átlagosan hat kiló súlytöbbletet jelent. A motor az első, hátsó kerékagyban vagy középen, a pedál alatt helyezkedik el, az akkumulátor a vázra erősítve vagy azon belül található. A kijelzőn többek között töltöttségi állapotot, aktuális sebességet, és a választott rásegítési fokozattal elérhető becsült távolságot látjuk. A rásegítés mértéke egy különálló, kormányra szerelt konzollal szabályozható. Amennyiben nem az Alpokban lakunk, egy ötös skálán általában már a kettes is elég ahhoz, hogy könnyedén küzdjük le az átlagos emelkedőket, és úgy érjünk be jó tempót diktálva munkahelyünkre, hogy különösebben meg sem izzadunk.

 

 

ÉRZÉKELI A TEMPÓT. Az elektromos rásegítéses kerékpárok pedálfordulat érzékelős vagy nyomatékszenzoros rendszerrel működnek. Előbbi a pedál forgásának érzékelésekor kapcsolja be a motort, és a beállított fokozatnak megfelelően könnyíti a tekerést. Utóbbi esetben a motorban található szenzor érzékeli, milyen erővel tapossuk a pedált. Mivel a segítség ennek megfelelően változik, ez a változat sokkal természetesebb, harmonikusabb érzéssel jutalmazza meg tulajdonosát. Használatával akár megsokszorozhatjuk a lábunkkal kifejtett erőt, és olyan emelkedőknek is nekivághatunk, amelynek kipipálása normális esetben meg sem fordulna a fejünkben.

Ha a kerékpár szíve a motor, lelke az akkumulátor, amiből mindenképp lítiumionosat válasszunk. A technológia relatíve drága, azonban az egyedüli, amely –10 és +40 fok között is képes stabilan ugyanazt a teljesítményt nyújtani. Nem véletlen, hogy a nagyobb gyártók kizárólag ezt használják. A legtöbb modell esetében az akkumulátort könnyen leszedhetjük, és bárhol kényelmesen újratölthetjük. Mindössze három-négy órára és egy szabad konnektorra lesz szükségünk.

BEÉPÍTETT MOTORFÉK. Az akkumulátor mérete, az emelkedők száma, hossza, szöge, a rásegítési fokozat és a keréknyomás – többnyire ezek befolyásolják, milyen távolságot tehetünk meg egyetlen feltöltéssel. Az átlag 70-120 kilométer között alakul, de a legmodernebb technológiával felszerelt, jellemzően nyomatékszenzoros, hátsómotoros pedelecek beépített motorféküknek köszönhetően már arra is képesek, hogy lejtőn meghatározott sebességet tartsanak és haladás közben visszatöltsék az akkumulátort.

A pedelec kerékpárok jellemzően 250 W teljesítményű motorjai 25 km/órás sebességig segítenek, ami sík terepen nem feltétlenül tűnik soknak, Dobogókőre feltekerve azonban egyből Lance Armstrongnak érzi tőle magát az ember. Aki ennél többre vágyik, az s-pedelec kategóriából válogathat, ahol 45 km/h a határ és a motor teljesítménye is bőven 300 W fölötti, de az már jogosítványhoz kötött, és nem vehetjük igénybe vele a kerékpárutakat sem.

 

PRÓBA AZ EMELKEDŐN. Egy pedelec kerékpár vásárlása jelentős beruházás, nem szabad elkapkodni. Előzetesen mindenképp próbáljuk ki az adott típust, ejtsünk útba embert próbáló emelkedőket, hogy megérezzük, mit jelent valójában a rásegítés és az egyes típusok közötti különbségek. Lehetőleg kerüljük a gyanúsan olcsó, ismeretlen márkákat, a nevesebb gyártóktól azonban nyugodtan válogathatunk. Manapság minden kerékpártípusnak létezik pedeleces alternatívája, így bármit szeretnénk, jó eséllyel megtaláljuk a kedvünkre valót.

Amennyiben használt pedelecben gondolkodunk, érdemes nagyon körültekintően eljárni. Részesítsük előnyben a Magyarországon vásárolt kerékpárokat, és kizárólag akkor vegyük komolyan fontolóra az ügyet, ha az eladó rendelkezik minden szükséges alkatrésszel, illetve friss számítógépes diagnosztikával, ami képet ad a motor és az akkumulátor állapotáról. Utóbbi különösen fontos, ugyanis ez a legdrágább elem egy elektromos kerékpáron, és cseréje el is viheti a különbözetet a használt és az új modell ára között.

Nem feltétlenül kell új biciklit vásárolnunk, ha pedelecre szeretnénk váltani. Átalakító szettek segítségével meglévő bringánkat is átépíthetjük. A legolcsóbb és megbízhatóan működő, hazai garanciával rendelkező pedálfordulat-érzékelős készlet kétszázötvenezer forint környékén kapható, a nyomatékszenzoros verzióért háromszázötvenezer forintot, a legmodernebb visszatöltős BionX szettért hétszázezer forintot kell fizetni. A doboz tartalmaz minden szükséges eszközt az akkumulátortól a kijelző konzolig. Az átalakítást kis szakértelemmel akár otthon is elvégezhetjük, a garancia érvényesítése miatt mégis érdemesebb szakszervizt megbízni.

 

AUTÓ HELYETT. A pedelec kerékpárok térnyerését mutatja, hogy Németországban tavaly az összes eladott kerékpártípus közül ebből fogyott legtöbb, és Magyarországon is egyre jobban kezd elterjedni. A vásárlók zöme a harminc és ötven év közöttiekből kerül ki, sokan használják autó helyett munkába járáshoz. Mivel a rásegítés csak tekeréssel együtt működik, akár két könnyed kardió edzést le lehet tudni naponta.

A felhasználók másik nagy köre a túrázókból kerül ki. Mivel nagyon kényelmesen és energiatakarékosan tehetünk meg nagyobb távolságokat, sok tulajdonos bátorodik fel és vállal be nyugodt szívvel hosszabb, külföldi utakat. A pedelec kerékpárok 25 km/órás maximális rásegítése kiválóan alkalmas arra, hogy különösebb megerőltetés nélkül tartsuk a túratempót. Az országúti és túrakerékpárok mellett nagy népszerűségnek örvendenek a mountain bike-ok, amelyek terepen nyújtanak hatalmas segítséget.

Egy biztos, ha anyagilag nem jelent problémát, és megvan az indíttatás, akkor legyen szó bármilyen típusról, bátran térjünk be egy szaküzletbe, és próbáljuk ki. Már csak az élmény miatt sem fogjuk megbánni!

 

Előnyök:
– Teljesen új kerékpáros élmény
– Nagy hatótáv, ami növelhető a menet közbeni visszatöltés kihasználásával
– Az emelkedők többé nem jelentenek problémát
– Rekreációs célra is kiváló eszköz

Hátrányok:
– Elég magas ár
– Az akkumulátor élettartamának nem tesz jót, ha a kerékpár sokat áll lemerülve, ezért folyamatosan ügyelni kell a rendszeres töltöttségre
– Az olcsóbb tetőcsomagtartókon sok modell nem szállítható kellő biztonsággal

A jó lakat már megéri a pénzt

A pedelec kerékpárok áruknak megfelelően alapból nagyon jól felszereltek, de néhány kiegészítővel tovább lehet fokozni az élményt. Amennyiben mindig képben szeretnénk lenni az útvonallal, a domborzati viszonyokkal és javasolt iránnyal, válasszunk speciális navigációs eszközt. Némelyik fitnesz adatokat is kijelez és applikáción keresztül összeköthető mobiltelefonunkkal. Biztonsági szempontból ne sajnáljuk a pénzt egy jó lakatra, illetve igény esetén valós idejű nyomkövető is szereltethető a motorba. Ezáltal mindig képben lehetünk, biciklink hol van, és riasztást kapunk, ha esetleg szándékunk ellenére elmozdul.

Olvass tovább a tókerülő bringaútról!

Forrás: Nagy Zsolt/Bringázás magazin

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

Ajánlataink

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva