Keszey Ágnes | 2021.07.22. 16:26
Folyamatos a változás, izgalmas a mezőny: ma kezdődött a Kékszalag
Vajon megdől-e a rekord? Győzedelmeskedik-e ismét a tavalyi első hajó és legénysége? Hogyan teljesítenek a hölgyek? Számtalan kérdés, mely a vitorlázás szerelmeseit, s persze Kékszalag versenyzőit foglalkoztatja.

Itt hajóznak…

Mint ahogy azt reggel már hírül adtuk: pontban reggel 9 órakor elrajtolt a a 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj mezőnye Balatonfüred térségéből. Közel hat kilométer hosszúságú volt a rajtvonal: 556 hajón több mint 2300 vitorlázó várta a startot. A balatonfüredi indulás után Balatonkenesénél, Siófoknál, a Tihanyi-szorosnál lévő bójánál kell elhaladnia majd a mezőnynek, majd Keszthelynél fordulnak vissza. Ezután ismét a Tihanyi-szoroson való áthaladás után veszik azt irányt a végállomás felé.

A verseny a kiindulási ponton, Balatonfüreden zárul. A teljes táv légvonalban több mint 150 kilométer, ennek megtételére a limitidő 48 óra.

A Kékszalag név és a verseny története

A nevét távoli hagyományról kapta: hajdan a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhetett árbócán kék szalagot. Ezt a szokást honosította meg a magyar tengeren 1934-ben a balatonfüredi Hungária Yacht Club, amikor kiírta az első versenyt, azzal a céllal, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat. Kezdetben csak minden második évben szervezték meg a rendezvényt, majd a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s 1947-ben éledt újra ismét a verseny. Mindez a már régen legendássá vált versenyt megszervező, Magyar Vitorlás Szövetségnek a történelmi visszatekintésében olvasható.

Rekordok és érdekességek

Érdekes rekordok is kötődnek a versenyhez.

A „leglassúbb győztes” díját 1953-ban oszthatták volna ki, ekkor olyan gyenge szél fújt, hogy a Nemere II. 75-ös cirkáló 40 óra alatt ért célba. Ugyanez a hajó futotta meg a legendás rekordot is: 1955-ben 10 óra 40 perc alatt kerülte körbe a Balatont. Rekordját 2012-ben a Fifty-fity nevű karbonból készült, high-tech, kétárbocos katamarán döntötte meg, amely 2014-ben újabb rekordot ért el, hihetetlen 7 óra 13 perces idővel.

A legtöbb indulót 2010-ben regisztrálták: ekkor 593 hajó állt rajthoz. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki összesen tizenkét alkalommal tudott győzni.

A versenyt kétszer nyerte el női kormányos: 1940-ben és 1942-ben Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette győzelemre a Tramontana 8R yachtot. Emlékére ma minden Kékszalagon a legjobb női egység nyeri el a Gordon Evelyn vándordíjat. A „Trami” egyébként a mai napig a Kékszalag történetének legsikeresebb hajója: összesen hétszer diadalmaskodott. A gyönyörűen felújított vitorlás legutóbb 1989-ben győzött.

S még egy érdekesség: versenyre mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez.

További részleteket és érdekességeket a tavalyi és az idei versenyről az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj sajtótájékoztatójáról szóló tudósításban is olvashatsz!

Megdől-e idén minden idők rekordja?

A versenykiírás szerint az a hajó, mely megdönti az eddigi legjobb eredményt – a Fifty-Fifty említett 7 óra 13 perc 57 másodperces versenyidejét – elnyeri a Kékszalag rekordtartója címet.
Az 53. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj oldalán egyébként bárki figyelemmel kísérheti az eseményeket a percről-percre tudósításban. Ha éppen Balatonfüreden jársz, két kivetítőn is látható a verseny közvetítése.

 

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva