2019.08.31. 19:24
Hyperjet - újabb nagy vitát kavaró őrület a Balatonon
2019 februárban megépült az első 880 lóerős Moggaro 950 JW Adrenalin. Hogy miért fontos ez? Mert kisebb testvérei kizárólag a tengereken szórakoztatják az extrém sportok kedvelőit, azonban ez a 3 méterrel hosszabb, két nagyteljesítményű dízelmotorral meghajtott prototípus nagytesó direkt a Balatonra készült. Nézd meg a videókat! Érdemes!

Koller Tibor tulajdonos azt mondja, hogy Hyperjet M950 WJ egy személyszállító kishajó. A jármű kialakításakor minden európai, beleértve a magyar hajózási előírást teljesítettek, amit a hajózási hatóság jóváhagyott.

– A Hyperjet megépítése mögött nagyon komoly mérnöki munka áll, a hajó rendkívül biztonságos, stabilitásának számítását 56 oldalban rögzítették a szakemberek. A világ legkorszerűbb tűzvédelmi rendszere működik rajta, a két YANMAR hidro-jet motor pedig már most megfelel a 2020 után bevezetésre kerülő szigorú károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A hajó egyáltalán nem kelt nagy hullámokat, erről sokan meglepődve számolnak be itt a helyszínen is – mondta a siófoki vállalkozó.

– A szabad vízterületen, a bójákkal kijelölt tilalmi övezetnél jóval távolabb történik az extrém hajóztatás, 1000 méternél közelebb soha nem megyünk a parthoz. A Hyperjetet illetően nincs lényeges különbség a Balatonon jelenleg működő többi személyhajóhoz képest, csak a színe és dizájnja miatt különleges. Erre pedig azért van szükség, hogy figyelemfelkeltő legyen. A hajóval kapcsolatban fontos még azt elmondani, hogy ugyanebben a sebesség tartományban több tucat hasonló sebességű hajó közlekedik a Balatonon, de egyedül a Jet hajtású hajó képes 5-6 méter fékúton megállni – mondta Koller Tibor.

A hajóval végzett – vízi driftelésként… – megnevezett manőverek, vagy éppen az élményelemként alkalmazott “vészfékezés” annál inkább megmozgatják a vizet, lásd a videón.

Itt egy kisebb teljesítményű és méretű hajó is manőverezés közben:

 

Moggaro 950 Adrenalin Water Jet – balatoni nevén HyperJet – egy úgynevezett vízsugárhajtású hajó, amivel akár 90 km/h sebességet is el lehet érni. A vízsugárhajtás persze nem azt jelenti, hogy ezt egy különleges, vízzel működő motor hajtaná. A hajót valójában két nagyteljesítményű dízelmotor működteti. Vagyis a Balatonon működtetéséhez különleges engedélyre van szükség.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Hajózási Főosztálya által kiadott Üzemeltetési engedély korlátozott vízterületre szerint:

“A Balatonon, a Velencei-tó és a Fertő tó teljes területén, továbbá a Ráckevei-Dunaág és a Tisza-tó külön jogszabályban meghatározott részein belső égésű motorral hajtott kishajót és csónakot üzemeltetni tilos, kivéve a hajózási hatóság által – külön jogszabályban foglaltak alapján – kiadott üzemeltetési engedéllyel rendelkező vízijárművek esetében. Az üzemeltetési engedélyeket korlátozás alá eső vízterületre, egy év időtartamra, meghatározott hajóra, meghatározott tevékenység elvégzésére adja ki a hajózási hatóság. Az engedélyben ezek rögzítve vannak, más célra a hajó nem használható.”

Az engedély kérésekor meg kell határozni, hogy milyen tevékenységet szeretnénk a hajóval végezni, mire kérünk engedélyt. A következő lehetőségek vannak:

  • Közforgalmú személyszállítás,
  • Vitorlás sportegyesület kishajója,
  • Tavon kikötővel vagy kikötőhellyel nem rendelkező sportegyesület kishajója,
  • Országos gyermekszervezet motoros kishajója,
  • Kikötő, vízi repülőtér, és vízi sportpálya üzemeltetőjének kishajója,
  • Tógazdálkodással, víziút-fenntartással összefüggő feladatokat ellátó termelési célú kishajó
  • Bejegyzett vízi mentő egyesület kishajója
  • Hivatásos képzésben üzemeltetett kishajó

A HyperJet hajó tulajdonosa a Balatonyi Nyár című műsorban úgy nyilatkozott, hogy a hajóra Közforgalmú személyszállításra, például vízitaxiként való használatra kapták meg az engedélyt.

Végezhető tevékenységek

Az Ügyfél motoros kishajójának üzemeltetése közforgalmú személyszállítás céljából.

A kérelem kötelező csatolmányai

      • hajólevél, vagy hajóbizonyítvány másolat, amelyből megállapítható, hogy a hajózási hatóság által utasok rendeltetésszerű szállítására alkalmasnak nyilvánított, legalább 9m testhosszúságú hajóval akarják a tevékenységet folytatni,
      • érvényes hajózási engedély másolatban, vagy a kérelemben fel kell tüntetni a számát,
      • menetrend (A menetrendnek májustól szeptemberig, legalább heti öt munkanapon, napi nyolc óra szolgáltatást kell meghirdetnie és megvalósítania. A menetrendet abban a kikötő(k)ben ahol a szolgáltatást igénybe lehet venni, jól látható helyen ki kell függeszteni, továbbá nyílt, mindeni számára hozzáférhető internetes felületen közzé kell tenni – a víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 53.§.).

De milyen tulajdonságokkal is rendelkezik ez a hajó?

A 9,14 méter hosszú és 3,67 m széles hajón 24 utasnak + 2 fős személyzetnek van hely. Ahhoz, hogy a 880 LE teljesítményű (az összehasonlításhoz: ez jóval több, mint például egy Porsce 911-es csoda sportkocsié) hajó 90 km/órás sebességgel száguldjon a vízen, óránként mintegy 95 liter gázolajat zabál. Az ereje tökéletes ahhoz, hogy szuper gyorsulással és gyors fékezéssel olyan vízi produkciókra legyen képes, mely az utasokat sikoltozásra készteti. Az adrenalin felszabadulás ahhoz hasonlatos élményt ad, mint amikor egy menő hullámvasúton rohansz lefelé. Vigyorogsz, kicsit félsz, sikoltozol… de itt még egy csomó vizet is kapsz a nyakadba.

– 100 százalékosak a pozitív visszajelzések a Hyperjettel kapcsolatosan, rengeteg visszatérő vendégünk van, akik többször is részesülni szeretnének az élményben – mondta Jónás Tamás menedzser. – Mindenkit szívesen látunk itt a siófoki kikötőben, aki személyesen szeretne meggyőződni a jármű tulajdonságairól. A helyszínen válaszolunk a felmerülő kérdésekre, szívesen megmutatjuk a részleteket.

Lajkó Anita együtt ült fel a HyperJetre édesanyjával és a 6 éves kisfiával. Mint mondják, nagyon tetszett nekik, ez egy igazi extrém sport:

Motor: 2 x Yanmar 6LY 440 HP
Vízsugárhajtómű: 2 x Hamilton HJ274
Fogyasztás: 95 liter/óra

A hajót gyártó spanyol Moggaro cég a weboldalán is közzétette, hogy a járművet kifejezetten a Balatonra rendelték, és egész Európában nincs több ilyen méretű és erősségű vízsugárhajtású hajó. És ez a hajó maga valóban egyedülálló. Abban is, hogy még messziről is teljesen lehetetlenné teszi a nyíltvízi horgászatot.

Akkor mi a gond vele?

Kardos Gábor, a a Balatoni kör szóvivője már a jetskikkel kapcsolatos cikkünkben is elmondta, hogy rossz iránynak tartja a tó turizmusának olyan irányú fejlesztését, mely veszélyes a tó élővilágára.
‒ Már most az elviselhetőség határán van az a néhány gyorsjáratú eszköz, ami a Balatonon közlekedik. Azt természetesen mindenki érti, hogy a biztonsági célokat, mentést szolgáló motoros vízi járműveknek gyorsaknak kell lenni, ők emberéletet mentenek, nem kérdés, hogy az ő sebességüket ezekben a szituációkban nem kell szabályozni… A Balaton sekély vizű tó, nagyon sérülékeny az élővilága. Tulajdonképpen már a vitorlázás is megterheli az ökológia rendszerét. Mindenre, ami egy vitorlásnál gyorsabban megy, környezeti alapon alapjáratban nemet kell mondanunk.

Nyár elején a – Moggaro 950 hajóhoz képest lassú – “csupán” 55 km/óra sebességre képes electrojet kapcsán már aggodalmának adott hangot az MTA Ökológiai Kutatóközpont Balatoni Limnológiai Intézetének professzora, G.-Tóth László.

– A magyar tenger nagyon sekély, átlagban 3,3 -3,4 m mély. Ennek a szerkezetnek a merülése kb. 30 cm, ami a tizede az átlagos vízmélységnek. Az 55 km/h-s sebességgel való száguldás révén jobbra-balra hosszan elhúzódó hullámzás keletkezik, és ez a hatás le fog terjedni két méter mélyre is. A Balatonra jellemző eleve rövid hullámzásoknak és cirkulációs áramlatoknak olyan nyíró ereje van, ami a planktont jelentősen befolyásolja. Lehet, hogy a plankton egy nap alatt megújul, de ez akkor is egy drasztikus fizikai hatás, főként, ha sokszor fordul elő – mondta G.-Tóth László. Márpedig ez a hajó az electrojetnél is lényegesen nagyobb, gyorsabb…

A közösségi oldalakon komoly panaszáradat indult a Siófokon élők és nyaralók részéről amiatt, hogy nagyon hangos a jármű – “körülbelül a háromszorosa a hangereje a repülőkének” –, és az immár több mint 150 éves múlttal bíró balatoni vitorlázás szerelmesei sem nézik jó szemmel a közel 100 km/órával száguldozó, zajos hajót.

“Sajnos ,valamelyik nap hallottam a parton, szörnyű hangos volt.Nem is tudtam,h.mi mi az,ami előidézi.Sajnos, rájöttem.😒”

“És olyan hangja van,hogy több km-re is lehet hallani a zajt”

“A parton levőknek, akik hallják, mert muszáj hallgatni nem olyan élvezetes!”

 

– Mi, a vitorlázók általában nem szeretjük a gyorsjáratú hajókat, mivel borzasztóan nagy hullámokat okoznak és a zajszennyezés is jelentős – mondta dr. Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke, aki magánemberként mondta el a véleményét, hiszen a szervezetnek még nincs hivatalos állásfoglalása ezzel kapcsolatban, olyan friss a HyperJet megjelenése.

– Kellemetlen például egy gyenge szeles versenyen, amikor elrobog egy speed hajó mellettünk. Olyan hullámokat kelt, ami megzavarja a versenyt. Mi azt szeretnénk, ha a Balaton továbbra is egy csendes tó maradna – emelte ki az szervezet elnöke. – Az elektromos hajókkal semmi problémánk nincsen, de a belső égésű motorok használatát, amennyire lehet, örülnénk, ha visszaszorítanák. Eszméletlen ütemben fejlődnek a különféle típusú hajók, amit a lassan működő apparátus, a közlekedési hatóság nem tud követni. A villanymotoros szörfök is megjelentek, bár a villanymotor környezetkímélő, nagyon komoly baleset lehet a vége annak, ha valaki egy ilyennel beszabadul egy strandra – mutatott rá Kollár Lajos.

– A Balaton telített fürdőzőkkel, úszókkal, matracosokkal, akiknek nem szabad a nyílt vízre messzire kimenni, de előfordulhat ilyen is. A gyorsjáratú hajók, amelyek folyókra vagy tengerekre valók, nem tavakra, azt gondolom, hogy nagyon balesetveszélyesek. Lehet, hogy jó üzleti lehetőség, de sok embernek okoznak bosszúságot. A közlekedési hatóságnak módosítania kellene a rendelkezéseit, ha komolyan gondoljuk, hogy a Balaton ne legyen a rohangálós hajók terepe – mondta a Vitorlás Szövetség elnöke.

S, hogy jó biznisz-e egy ilyen hajó üzemeltetése? A tulajdonos erre a kérdésre nem kívánt válaszolni, de közel 100 milliós beruházást igénylő szolgáltatás a gyártó egyik kereskedője szerint a befektetés egyetlen három hónapos szezon alatt megtérül. Egy nagyon vázlatos számítás szerint igaza lehet.

24 főt fogad a hajó, ez személyenként 7000 Ft, vagyis egy 30 perces kör (amiben a beszállás és maga a kikötés is benne van) bevétele: 168 ezer Ft.
Az üzemeltetési engedély szerint napi 8 órát legalább működnie kell, méghozzá májustól szeptember végéig legalább heti öt munkanapon. (A balatoni szezon hétvégéit vétek lenne kihagyni, ezért heti 7 nappal számolunk.)
1 menet (30 perc) 168 ezer Ft.
1 nap (8 órával számolva, vagyis 16 menet) az 2 millió 688 ezer Ft bevétel.
Május-szeptember időszakra, vagyis egyetlen szezonra, 153 napra számítva, ideális esetben ez 5 hónap alatt több mint 411 millió forint bevétel. A halak meg majd megszokják a felettük robogó hajót.

Nyitókép: Hyperjet Balaton FB

Megosztom

Hozzászólások

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva