Krausz Andrea | 2020.04.15. 08:00
Indul a B-terv! Vírus és turizmus, mi várható a Balatonnál? #5 Könnyid László
Az új koronavírus olyan károkat okozott a hazai turizmusban, amilyenre még soha nem volt példa. Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgató-helyettese szerint nekünk, magyaroknak is nagy szerep jut a szektor talpra állításában, mégpedig úgy, hogy a vírushelyzet után elsődlegesen belföldi utazási célpontokat választunk. A hazai idegenforgalom újraindításában a Balatonra fontos feladat hárul.

A szakember azt mondja, hogy az új koronavírus lenullázta az egész ország turizmusát. A krízis az ágazat valamennyi szereplőjét érinti. A Balaton régiója például nagyszámú szálláshellyel rendelkezik, ezért a tavaszi hónapokban hatalmas károkat fog elszenvedni a tó környéki turizmus. Ugyanakkor a magyar tenger az egyik legfontosabb jövőbeli reménysugár a magyar turizmus jövője szempontjából, ugyanis Közép-Európa legnagyobb élő vizű tava a gyors újrainduláshoz nyújthat garanciát.

– Hogy fog érvényesülni ez a garancia? Miért nyújt majd épp a Balaton gyors segítséget?
– A Balaton hazánk legismertebb desztinációja. A Balaton turizmusa, akárcsak az egész országé, rendkívül sérülékeny, krízis idején nagyon hamar mélyre tud süllyedni. A jelenlegi helyzet ugyanakkor példa nélküli, ilyen mértékű visszaesésre emberemlékezet óta nem volt példa, de nagyon gyors felépülési lehetőségekkel is rendelkezik. Amint a helyzet lehetővé teszi, elindulhat a szektor talpra állása.

Úgy gondoljuk, hogy a regenerálódás kulcsa a belföldi turizmus. Ahhoz, hogy elinduljanak az első foglalások, a szállásadók kinyissanak, az éttermek ismét megteljenek és a szektor szereplői újra béreket tudjanak fizetni, ahhoz fontos a turisztikai szereplők pszichés megerősödése is, ágazati optimizmusra van szükség a nehéz hónapok után. Bízunk abban, hogy nyáron normalizálódik a helyzet.

Mi, magyarok sokat tehetünk azzal, ha itthon maradunk és elkezdünk belföldön utazni és nem lemondjuk, hanem későbbre tesszük belföldi foglalásainkat vagy éppen házhoz szállítást rendelünk az éttermekből. A Magyar Turisztikai Ügynökség együttműködésével elindult a “Jót ettem!” kampány, amellyel mindenkit arra biztatunk, hogy továbbra is rendeljen az éttermek kínálatából, elvitelre vagy házhoz szállítással, ezzel vidéken is támogatva a vendéglátásban dolgozókat. A legtöbb vendégéjszaka a tó mellett realizálódik, tehát a magyar turizmus fellendítésében óriási feladat hárul a Balatonra. Az élénkülésében gyújtómotorként működhet majd, és reményeink szerint azzá is válik.

– Milyen visszajelzéseket kapnak a balatoni vállalkozóktól, a szektor szereplőitől?
– Egyszerre hallunk optimista hangokat és egyszerre halljuk a kivárás és az enyhe pesszimizmus hangját. Átérezzük a rendkívül nehéz helyzetet, ahol bevétel nem keletkezik, de költségek igen. A kormány elsőként állt ki az ágazat mellett, adó- és járulékkönnyítést vezetett be a szektorban, továbbá a múlt héten bejelentett akciócsomag minden szükséges feltételt tartalmaz, amelyre a turizmus újraindításához szükség van.

A bizonytalanság érzése megviseli az ágazatot, mivel nem tudjuk, hogy május végére normalizálódik a helyzet, vagy egy hosszabb problémával nézünk szembe. Viszont felháborítónak tartjuk, hogy voltak olyan turisztikai egységek, amelyek néhány nap leforgása alatt elküldtek munkavállalókat, nem megvárva a kormány egyébként rekordidőn belül meghozott segítő intézkedéseit. Március elején indult el a válsághelyzet, és volt, aki már március közepén elküldte dolgozóit, még csak egy hónapot sem várva az első bérfizetési kötelezettségig.

Vannak jó példák is. Rengeteg helyen a munkáltató nem az azonnali leradírozás mellett döntött, hanem kompromisszumokat ajánlott és csökkentett munkaidőben, csökkentett munkabérrel, de meg tudta tartani a dolgozókat. Az is pozitív, hogy a turizmuson belül hatalmas szolidaritás is tapasztalható.

allunk történetet, olyan szállodákról, ahol a menedzsment tagjai a fizetésük egy részéről lemondanak annak érdekében, hogy az alacsonyabban fizetett kollégákat, szobaasszonyokat, felszolgálókat, szakácsokat meg tudják tartani. Ez az egyik véglet, a másik véglet pedig az, aki eszköznek gondolja a munkavállalót és törli az excel-táblából a sort, amelyen a fizetés szerepel.

Ezek a munkáltatók arra nem gondolnak, hogy nem lesz szakértő dolgozója, akivel esetleg sikeresen újra tudja nyitni létesítményeit, és akikbe hosszú évek alatt rengeteg energiát fektetett be. De vannak olyan vállalkozások is, akik az átmeneti üzemszünet ideje alatt felújításokat hajtanak végre, vagy éppen munkavállalói képzéseket tartanak, felkészülve az újraindulásra és az újbóli versenyre.

Veszteglő hajók a siófoki kikötőben koronavírus idején (Fotó: Krausz Andrea)

 

– Milyen akciótervvel rendelkezik az MTÜ a vírusválság utánra?
– A Magyar Turisztikai Ügynökség egy hathatós belföldi és külföldi turisztikai kampányra készül. Első lépés a belföldi turizmus fellendítése lesz, amikor kilábalunk ebből a helyzetből, sokan szeretnének majd az országon belül pihenni, utazni. A belföldi turizmus megindulásával párhuzamosan fontossá válik a beutazó turizmus is. A környező országokban ismerik a Balatont, reális esély van arra, hogy idejöjjenek azok, akik autós desztinációban elérhetik a tavat. A kampány lehetővé teszi, hogy a vírushelyzet végeztével a régióban elsőként nyerjük vissza a pozíciónkat, hiszen együtt versenyzünk az osztrákokkal, szlovénekkel, csehekkel. Ehhez szakképzett munkaerőre lesz szükség, amelyhez az ágazat összes szereplőjének összefogására szükség van, amihez minden segítséget meg fogunk adni.

Nyitókép: Pixabay

Megosztom

Hozzászólások

Ezek is érdekelhetnek

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva