A vadonatúj vízi sporteszközről azért indult társadalmi vita, mert az idei évtől megkezdték az értékesítést, és az 55 km/h-s sebességre képes elektromos jet bármikor felbukkanhat a Balatonon, működése teljesen legális.
A Narke elektrojetet Balatonvilágoson fejlesztették, létrejötte magyar mérnököknek köszönhető, bemutatását is nagy érdeklődés kísérte. Hossza 4 méter 2 cm, ezért a Balatonon kisgéphajó vezetői engedély lesz szükséges hozzá. (4 méterig mindenféle motoros sporteszköz tiltott a magyar tengeren.)
A jármű megjelenése miatt sokan aggódnak a Balatonnál, bár a gyártók azt mondják, hogy a Narke a hagyományos robbanómotoros jetskihez képest rettentően gyenge és lassú.
Az ellenzők szerint, mivel ilyen vízi eszközt eddig nem használtak a tavon, a törvényi szabályozásuk is hiányos vagy nem életszerű. A Nők a Balatonért Egyesület (NABE) „Nem kell a Balatonra se motorcsónak, se jetski, akármilyen motor hajtja is!” címmel már 2018 őszén petíciót tett közzé. Az aláírók a Balaton és a balatoni turizmus érdekében azt kérik a törvényalkotóktól, hogy módosítsák a Balaton-törvényt, egyértelművé téve, hogy a tavon a motorcsónak és a jetski használata tilos és azt szeretnék, hogy maradjon a Balaton családi paradicsom. A teljes tiltás mellett tenné le a voksát több érdekelt polgármester, valamint zoológus szakértő, horgász-szövetségi vezető.
Egyelőre szabad a pálya az elektrojet előtt szinte az egész tavon, de Móring József Attila, a Somogy megye 3. számú országgyűlési egyéni választókerület képviselője (FIDESZ-KDNP) szerint csak a megfelelő keretek között lehetne elképzelni működésüket.
– Ügyesen sikerült megtalálni azt a joghézagot, ami alapján ez az eszköz elméletileg működhet – mondta az országgyűlési képviselő. – Kizárólag olyan, jól elhatárolt vízfelületen tudom elképzelni, ami garantálja a fürdözők, a kis horgászcsónakok, más vízi járművek biztonságát.
– Az elektrojet működésére már több szervezet is reagált. A Nők a Balatonért Egyesület aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy tiltsák be, és a Balatoni Szövetségbe tömörült polgámesterek többsége is ellenzi a járművek működését. Elképzelhetőnek tart az e-jetek betiltásához szükséges törvénymódosítás kezdeményezését?
– Nem kerestek még meg ezzel kapcsolatban, de engem is izgat a kérdés. Az, hogy ez felmerült, az annak a következménye, hogy akik ezt szeretnék a tavon, találtak egy kiskaput a paragrafusok között, ami alapján ez pillanatnyilag nem számít törvénytelennek. Ha korlátozni szeretnénk, vagy korlátok közé szorítani, akkor valamiféle törvényi szabályozásra szükség lesz. A kapkodás azonban soha sem jó megoldás. Nem lehet egyszerűen egy vonalat húzni, mert abba a hibába eshetünk, hogy a fürdővízzel együtt a gyereket is kiöntjük. Körültekintően kell átgondolnunk, és amennyiben jogszabály-módosítás szükséges, akkor én ezt indokoltnak tartom.
– A balatoni vízi turizmussal kapcsolatban mik az irányvonalak? Ön szerint maradjon a tó a csendes, családias nyaralás paradicsoma, vagy jöjjenek a zajos, száguldó újdonságok, mint az 55 km/h-val is közlekedő elektrojetek?
– Alapvetően ezt a csendes, békés állapotot szeretném fenntartani, de pontosan tudjuk, hogy vannak a Balatonnak olyan részei, például a nyugati medencében, Balatonberény, Balatonmáriafürdő magasságában, ahol vitorlások is alig vannak. Léteznek olyan kisebb területek, amelyek az aktív turizmus számára is biztonsággal igénybe vehetők. Ha ügyesen elosztjuk a területeket, akkor az új eszközöket nem zárjuk majd ki. Az elektromos hajók elterjedésével egyre több vízi jármű lesz, és ezek nem igényelnek olyan kikötőt, mint a vitorlások, hiszen könnyebb velük manőverezni. Ez is azt vonja maga után, hogy több lesz belőlük, és akik ezeket fenn tudák tartani, azok az éttermi és szállodai szolgáltatásokat is igénybe veszik majd. Óva inteném magunkat attól, hogy az új eszközöket eleve eltávolítsuk, vagy megpróbáljuk távol tartani a Balatontól. A kulcs az egészséges arány. Vannak olyan területek, ahol például az egész térség felemelkedését, a turizmus fellendülését szolgálhatná, ha valamilyen extrémebb vízi sport megjelenne, de nagyon fontos, hogy megfelelő keretek között.
További elemzéseket, véleményeket itt lehet olvasni az elektrojetről.