A Fenyves Yacht Clubban összesen 244 kikötőhelyet tudnak biztosítani a balatoni vitorlásoknak. Jelenleg mindegyiknek megvan a gazdája és még több mint tízen várnak arra, hogy bekerülhessenek. Deák Gábor szerint nem egyedi a probléma, minden kikötőben hosszú a várólista. Látszik, hogy lenne kereslet a szabad hajóhelyekre.
– Hihetetlenül sok pénzbe kerül megépíteni egy kikötőt, ráadásul nem igazán térül meg a beruházás
– mondta el Deák Gábor. – A munkálatok nagy része, körülbelül kétharmada a vízben zajlik, ami jóval többe kerül, mint a szárazföldi építkezés. A mederkotrás és a főgátépítés nem olcsó, ezért új kikötőt csak az igazán megszállottak építenek. A Fenyves Yacht Club tulajdonosa hozzátette, a rendszerváltozás után csak néhány olyan kikötő épült a Balatonnál, ahol legalább kétszáz hajó elfér, pedig
nagy szükség lenne a helyekre, mert a Balaton nem létezhet hajózás nélkül.
A kis hajók kiszorulnak
– Az üzleti világnak és a vállalkozói köröknek ilyen magas árak mellett nem érdekük, hogy építkezzenek. Azt gondolom, hogy osztrák síparadicsomi mintára kellene kikötőket létrehozni. A móló köré több szállodát és borozót lehetne építeni, illetve ellátni olyan szolgáltatásokkal, amelyekkel gazdaságosan lehet üzemeltetni a helyet – mondta Deák Gábor. Akár bójamezőt is lehetne építeni a Balatonnál, hogy a kisebb testű hajókat ki lehessen kötni. A jelenlegi szabályok viszont ezt nem teszik lehetővé.
Zsiga Csaba, fonyódi hajótulajdonos szerint, még ha sokan ellenzik is, akkor is nagy szükség lenne újabb kikötőkre a Balatonnál. Hozzátette, a nagy testű hajók miatt a kisebb vízíjárművek kiszorultak a magyar tengerről,
ezért például régi, nagy múltú vitorlásdinasztiák sem tudnak helyet váltani jelenleg a mólók mellett.
Nyitókép: Krausz Andrea