viharjelzés: Siófoknál 0
ÉNY-i
25 km/h
2018.11.13. 18:00 Legyél Night Rider: így bringázz éjszaka!
Megosztom
Már az elején leszögezzük, hogy az éjszakai tekerést minden montisnak ki kell próbálnia – ez az új dimenziót (mondjuk úgy, a sötét oldalt...) adja a kerekezés élményéhez.

A legfontosabb irányelvek a következők:

LÉTSZÁM. Mindig legyünk legalább ketten, egyedül ugyanis elég nagy kalamajkába lehet kerülni, legyen a baj akár technikai probléma vagy baleset.

ÚTVONAL. Kizárólag a megszokott, bejáratott útvonalainkon haladjunk! De legalábbis legyen olyan a csapatban, aki éjszakai körülmények között is tökéletesen tudja az irányt, és ismeri a környék legapróbb jellegzetességeit is. Vegyük figyelembe, hogy sötétben teljesen (!) más arcát mutatja az erdő, a szokatlanság miatt az irányérzékünk is megváltozhat.

IDŐ. Sose centizzük ki az időt! Minden technikai gond az akkumulátorunkat is használja. Törekedjünk a biztonságra, és inkább vigyünk magunkkal olyan alkatrészeket, szerszámokat is, amiket nappal nem szoktunk.

Világosban rossz esetben akár 20 kilométer távolságról is hazatoljuk a bringát, de éjszaka, lemerült aksival könnyen ott ragadhatunk az erdőben, és kedvenc horrorfilmjeink különféle jeleneteit élhetjük át.

VILÁGÍTÁS. Az első lámpánk a legfontosabb felszerelésünk. Manapság bivalyerős fényberendezéseket lehet kapni. A legtöbb nagy fényerejű lámpa kormányra szerelhető, ennek az a hátránya, hogy bizonyos sebesség felett egy szűkebb kanyarba kicsit „vakon” érkezünk, vagyis nem teljesen látjuk az ívet. Alapesetben kerékpározásnál a tekintetünk mindig egy kicsit előrébb jár. Éjszaka a tekintetnek ez a megszokott távolsága – főleg kanyarban – lerövidül. Léteznek fejlámpák is (például terepfutók, túrázók, barlangászok részére), ha meg tudjuk oldani a sisakra rögzítését, az is hasznos, bár inkább csak kiegészíti a kormányra szereltet.

Erdei, esti tekeréshez erősebb, szélesebb és egyenletesebb fényszórású lámpamodellek valók. Érzékeltetésképpen: 1600 lumenes, kormányra szerelt, széles szórású lámpája elég nagy területet világít be ahhoz, hogy e cikk értelmi szerzője biztonsággal fel tudjon gyorsulni az erdőben akár 30-40 km/h-s tempóra is. Szinte minden komolyabb lámpa fényereje változtatható: érdemes a világítást az aktuális sebességünkhöz igazítani (persze nem kell percenként oda-vissza nyomkodni a gombokat.) Például egy hosszabb emelkedőn jó ötlet levenni a fényerőt, alacsony sebességnél ugyanis kevesebb területet kell magunk előtt belátnunk, és így az aksiban is több marad.

Legyen nálunk hátsó villogó is, és kivilágított területre érve nagyon figyeljünk az első lámpa fényerejére: roppant balesetveszélyes elvakítani a szemből érkezőket. Kivilágítatlan területen is egy optimális szintre vegyük vissza a világításunkat, aszfalton kevesebb fénnyel is boldogulunk.

SZOMSZÉDOK. Az éjjeli erdőben is számíthatunk társaságra! Nehogy abban a hitben hasítsuk az éjszakai erdőt, hogy senki nincs rajtunk kívül több kilométeres körzetben. Terepfutók, túrázók, barlangászok, romantikázók is okozhatnak meglepetést. Vadakra is számíthatunk: egy ilyen találkozó általában erős ijedséget kelt mindkét félben. Legyünk észnél, őrizzük meg hidegvérünket! A legtöbb esetben azonban az érkezésünk okozta látvány olyannyira megborítja az állatok megszokott életvitelét, hogy azonnal elmenekülnek.

Végezetül: sokakat nem tölt el valami nagy biztonságérzettel az, hogy egy szem lámpával bemerészkedik éjszaka az erdőbe. Amennyiben nem tudjuk kezelni az ilyen jellegű félelmeinket, nem biztos hogy nekünk való ez a tevékenység, és ezt nem ciki bevallani – ez esetben a legjobb, amit tehetünk, az, ha nappal kerékpározunk!

Forrás: csupasport.hu,
Fotó: unsplash

Hozzászólások

A LikeBalaton kiadója a Mediaworks Hungary Zrt. © Minden jog fenntartva