A Balaton és a vitorlázás szerelmeseinek hatalmas ünnep volt, amikor hat éves restaurálás után, 2010-ben ismét vízre tették a gyönyörűen felújított Tramontana-t. Azóta eltelt csaknem tíz év, így a hajó ismét felújításra szorult. A hatalmas munka elkészült, és a kora tavasz folyamán ismét a Balatonba kerül az „öreg hölgy”, vagyis a legendás 8mR yacht. Wonke Péterrel a Tramontana Yacht Club Egyesület elnökével mesélt róla.
– Információink szerint éppen egy felújításon esett, vagy esik át a Balaton egyik hercegnője, a Tramontana. Mit kell tudnunk a Tramiról?
– A Tramontana a Balaton egyetlen 8mR yacht típusú hajója, sőt ebben a korábbi olimpiai hajóosztályban a világon is az egyik legöregebb. 1910-ben építették a W.von Hacht tervei alapján, feltehetően 1912-ben érkezett a Balatonra , amikor Széchenyi grófnő tulajdonába került. Azóta vitorlázik a tavon.
Amit még tudni kell, hogy a legtöbb Kékszalag győzelmet ez a hajó érte el, legutóbb 1989-ben Gömöri Pál kormányzásával. Kultsárné Gordon Evelyn kétszer egymás után a Tramontana-val nyert Kékszalagot, női kormányosként. Napjainkban a női kormányosoknak megajánlott Kékszalag különdíjat is róla nevezték el. A hajó alapítványi, a Tramontana Vitorlás Alapítvány tulajdonában van. 2004-2010 között esett át egy nagy felújításon. Azóta eltelt tíz év, és most jutottunk el oda, hogy az elmúlt évtized elhasználódását helyre kellett állítani. Gyakorlatilag minden lakkozást lecsiszoltunk, s több rétegben újra is lakkoztuk.
Tényleg jobb a műanyag dekkborítás? Mutatjuk a szakvéleményeket a témában.
– Miként élte meg a szocializmus évtizedeit a Tramontana? A Balatonnál nagyon sok társa elpusztult, eltűnt vagy nem lehetett már felújítani.
– Ez a hajó szerencsésen vészelte át ezt az időszakot. Az államosítást követően az Építők Klub tulajdonába került, és egy ottani nagyon lelkes, gondos csapatnak hála – Sándor Ferenccel az élen – nem hagyták, hogy tűzifa vagy virágláda legyen a hajóból. Ennek köszönhető, hogy a mai napig működik.
– Miként tudtok előre tervezni akár a 2020-as szezonra? A Tramontana rendszeresen részt vett a versenyeken, köztük az Évadnyitón is. Jelen állás szerint – amikor beszélgetünk – még az idei Kékszalag sorsa is bizonytalan. Hogy készültök idén a hajóval?
– Április végén, május elején vízre megy a hajó. Ez egy fa hajó, aminek nem tesz jót, ha szárazon van. Függetlenül attól, hogy tudunk-e vele versenyezni vagy sem, mindenképpen vízre kerül. Figyeljük folyamatosan a híreket, és bízunk benne, hogy mihamarabb elkezdődik a szezon. A sportorvosi engedélyeket csináljuk, a versenyengedélyeket kiváltjuk, és nagyon bízunk benne, hogy a Kékszalagot megtartják.
Vajon lesz idén Kékszalag? Nézd meg híreinket a versennyel kapcsolatban itt.
– Most is nagyon vonzó, hogy hajózzunk egyet, természetesen betartva a szabályokat. Alkalmas erre a Tramontana? Tervezel ilyen használatot? Ha addig nem szigorodnak az előírások.
– Szerintem nem. Le fogjuk tenni a vízre de nem fogjuk felhúzni a vitorlákat. Egykezes versenyeken indultak már el ezzel a hajóval, de azért kell 2-4 ember ahhoz, hogy normálisan lehessen vinni. A szezonhoz visszakapcsolódva: nagyon bízom benne, hogy júniusban már lehet vitorlázni, ugyanis június 2020-ra tervben van a Tramontana Sennebogen Kupa, amit az egyesületünk rendez. Nagyon örülnénk, ha azt már meg tudnánk tartani.
– Mesélj egy kicsit erről a kupáról!
– A Tramontana Sennebogen Kupát 2010 óta rendezzük meg a Hajógyári Kikötő, az anyakikötőnk támogatásával és együttműködésével. Ez egy, egynapos túraverseny, a Balaton keleti medencéjében. Tavaly több, mint nyolcvan hajó vett részt rajta. Ilyenkor mindig a díjkiosztóval egybekötött vacsorával látjuk vendégül a versenyzőket. Minden évben a Pünkösdi Regatta után és a Kékszalag előtt van. Alkalmas arra is, hogy ha úgy adódik a családdal érkezzenek a versenyzők. Ranglista verseny, több hajóosztálynál ezért a sportorvosi megléte szükséges. Ugyanakkor, ha valaki ódzkodik a pályaversenyektől, annak ez egy kitűnő lehetőség.
Fotók: tramontana.hu
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség