– Hogy áll a Budapest–Balaton kerékpárút megvalósulása?
– A Budapest–Balaton kerékpárútról a kormány 2011-ben hozta meg a döntést, és hosszú előkészületi munkák után eljutottunk oda, hogy most már tényleg látszik az „alagút vége.” Az első, Budapest–Etyek közötti 23 km-es szakaszt 2022. június 17-én adtuk át, az Etyek és a Velencei-tó közötti szakaszt pedig július végén avatjuk. A Velencei-tó és Székesfehérvár közötti szakasz régen is kerékpárúttal volt összekötve, melynek javítására, szélesítésére elkészültek a tervek, de forrás hiányában egyelőre ez nincs napirenden. Ettől függetlenül lehet rajta biciklizni. A nyár végére elkészül a Székesfehérvár és Balatonakarattya közötti szakasz. A forgalomba helyezési engedély még hiányzik, és kisebb munkálatok még hátravannak, de a kerékpárosok már használják, végig lehet menni rajta. Egyelőre a Székesfehérváron való átjutás nem megoldott, ez a rész ideiglenesen ki lett táblázva, illetve várhatóak további beruházások. Az egész kerékpárút eddig közel 15 milliárd forintba került, és további 5 milliárdra lenne szükség a Velencei-tó–Székesfehérvár, valamint a székesfehérvári szakaszok rendbetételére és feljavítására.
– Ezek szerint akár végig is lehet kerékpározni Budapesttől a Balatonig. Ön teljesítette már a BuBa távját?
– Elég sokan végigmentek már rajta, bár nincsen még teljesen kész. Különböző szakaszokat tudunk átadni, de a „szürke zónában” már nagyon sok kerékpáros kipróbálta. Én Etyekig már végigkerekeztem.
– Hogyan lehetne jellemezni ez az útvonalat? Milyen élményekre számíthatnak az amatőr kerékpározók?
– Egy biztonságos turisztikai útvonalról van szó, ahol kisforgalmú utakon, vagy a forgalomtól teljesen elkülönítetten lehet kerekezni. Etyeken és a Velence-tó környékén meredek szakaszok, kisebb-nagyobb emelkedők tarkítják az utat. Ez némi erőnlétet kíván az amatőr kerékpározóktól. Turisztikai szempontból viszont épp emiatt szebb és izgalmasabb. A családok inkább 2-3 napos kerékpártúrával kalkuláljanak, ha szeretnének nekivágni. A Budapest–Balaton kerékpárút megépülése minőségi változást jelent a kerékpározásban. Biztos vagyok benne, hogy az érintett települések sokat profitálnak majd belőle.
– Milyen nehézségekkel kellett megküzdeni a BuBa kivitelezése során?
– Biatorbágyon lakossági tiltakozás miatt félbe kellett szakítani a kerékpárút építését. Az önkormányzat által javasolt nyomvonalról 2022. június 26-án népszavazást tartottak. A szavazásra jogosultak mindössze 36%-a ment el, így érvénytelen lett a voksolás, de a szavazók többsége nem szeretné, ha a főutcán haladna az út. Most egy ideiglenes nyomvonal van kijelölve a kis forgalmú utcákon. Fontos eredménynek tartom viszont, hogy sikerült elérni egy különszintű útkereszteződés kialakítását Balatonakarattya előtt. Az eredeti tervek szerint egy körforgalmon keresztül vezetett volna, de most már a 710-es út alatt, egy aluljárón keresztül vezet a kerékpárút.
– A BuBa része az EuroVelo 14 nemzetközi kerékpáros túraútvonalnak. Ez hol vezet pontosan?
– Az EuroVelo 14 az ausztriai Zell am See-től indul és Grazon keresztül Szentgotthárdnál lép be Magyarországra. Keresztülhalad az Őrségen, majd Zalaegerszeg felé kanyarodik (ez még nem készült el), majd egészen Keszthelyig megy. A Balaton északi partján haladva következik a Budapest-Balaton szakaszon, majd Hatvan, Eger, Mezőkövesd, a Tisza-tó, a Hortobágy és Debrecen. A jövőben szeretnénk ezt az utat Székelyföldön keresztül folytatni egészen a Fekete-tengerig, de ez természetesen már Románián múlik.
Néhány látványosság a BuBa útvonalán:
⦁ Biatorbágyi viadukt
⦁ Etyeki Magyar-kút
⦁ Etyeki Körpince, szőlővidék
⦁ Gyúrói fa, horgolt kézimunkákkal díszítve
⦁ Tordasi Westernfalu
⦁ Pázmándi faragott szobrok a kerékpáros pihenőnél
⦁ Pázmándi vízimalom
⦁ Velencei-tó, Bence-hegyi kilátó
⦁ Velencei-tó
⦁ Székesfehérvár városa
⦁ Székesfehérvári Bory-vár
⦁ Fülei szoborpark
⦁ Balatonakarattyai Kisfaludy-kilátó
⦁ Balaton
Nyitókép: Krausz Andrea