Szücs Ildikó | 2020.11.08. 09:00
Ősszel is csodás a Balaton-felvidék - Mire figyeljünk, ha kirándulunk?
A Balaton-felvidék csodálatos tájain túrázni ősszel is fantasztikus élményt ad, hiszen az ezer színben pompázó fák, a Balaton fémes csillogása a távolban, az erdőkben megbújó csend és nyugalom sokak számára talán még vonzóbb, mint a nyári időszak nyüzsgése. A hűvösödő időt és az egyre rövidebb nappalokat azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni, ha kirándulni vagy kempingezni indulnánk, hogy valóban csodás emlék legyen.

Bár az őszi erdőben már nem olyan dús, zöld lombkoronákat és növényzetet találunk, de a rozsdabarna és sárgás-vöröses avar látványa a hűvösebb levegő ellenére is megmelengeti a szíveket. Bizonyos dolgokra fontos odafigyelni, ha ebben az időszakban indulunk neki egy-egy túrának, legyen szó akár egy pár órás kirándulásról, vagy az elszántabbak részéről pár napos kempingezésről. Összegyűjtöttünk néhány fontos tudnivalót, miközben a képeken gyönyörködhetünk az őszi Balaton-felvidék tájaiban.

Balatonudvari is felvette őszi ruháját
Fotó: Szücs Ildikó

Ha netán autóval kempingezünk a hidegebb hónapokban, minél több hőálló takarót érdemes bepakolni, hiszen az autó ugyanúgy lehűl éjszaka, mint egy sátor. Ugyanakkor nem jó ötlet az autó motorjával felfűteni a belső teret. Hagyjuk nyitva a tetőablakot, ha van, vagy az ablakot húzzuk le egy résnyire, ezzel megelőzve a párásodást. Ha még akadnak bogarak és nem szeretnénk velük együtt éjszakázni, akkor beszerezhetünk egy szúnyoghálót. Fejlámpa pedig mindig legyen nálunk arra az esetre, ha ki kell mennünk éjszaka, vagy az autóban szeretnénk megtalálni valamit.

Badacsony és a Balaton ősszel is varázslatos
Fotó: Mihály Szilvia

A napos idő nem jelenti azt, hogy meleg van. A csalóka őszi napfény megtévesztheti a kirándulókat, hiszen ha süt ránk, akár melegünk is lehet gyaloglás közben, ám amint árnyékba kerülünk, azonnal elkezdünk fázni. Gyerekkorunkban sokat hallgattuk, és bizony nagy igazság van a réteges öltözködésben – ezt az őszi túrán még fontosabb megtennünk. Ne spóroljunk a meleg zoknin, a kitűnő minőségű lámpán vagy a jól szigetelt hálózsákon, mert ezek kulcsfontosságúak ahhoz, hogy ne fázós élmény legyen a túránk, és ne is egy náthával végződjön.

A csopaki szőlőhegyen is jó barangolni egyet ősszel
Fotó: Szücs Ildikó

A pandémia idején fontos, hogy jól tájékozódjunk az úti célunkról, és pontosan ismerjük a látogatható helyeket, azok nyitvatartási idejét, és hogy mire kell figyelnünk a látogatásunkkor. Ha időt szánunk a felkészülésre, akkor csak növeljük az élményt.

A hidegebb időben a talaj is megváltozik, a túra nem lesz ugyanolyan, mint egy melegebb időszakban. A megfelelő öltözékbe beletartozik a jó cipőválasztás is, de ugyanilyen hasznos eszköz lehet egy csúszásgátló, vagy hólánc, amit a cipőre lehet csatolni. Ezek a már fagyott, csúszos, netán havas talajon megkönnyítik a járást, ugyanígy a túrabot is kitűnő ötlet, ha kényelmesen szeretnénk túrázni a zimankóban is.

Fotó: Mihály Szilvia

Ha egyedül vágunk neki az útnak, ne felejtsük el legalább egy személlyel megosztani, hová is megyünk. Sosem lehetünk elég óvatosak, és bár jó dolog a titokzatosság, nem árt ha valaki tudja merre járunk. Figyeljünk arra is, hogy egyre korábban sötétedik. Még ha nappali túrára megyünk is, vigyünk magunkkal a már említett fejlámpát vagy zseblámpát elővigyázatosságból. Sosem tudhatjuk mi történik kirándulás közben, és azt biztosan nem szeretnénk, hogy elvesszünk a sötétben, vagy ne lássuk az utat magunk előtt.

Ezer színben pompázó táj

Az őszi barangolásoknak különleges hangulata van, a változó színű levelek, a nyugalmat árasztó táj, és lassan felszálló ködök egészen más képet alkotnak bennünk, mint egy nyári túrázás. Arra is számíthatunk, hogy az erdőt járók száma sokkal kevesebb, így előfordulhat, hogy az állatok is jobban előmerészkednek, ezért fontos, hogy vigyázzunk rájuk, tartsuk tiszteletben élőhelyüket. Készüljünk fel a kirándulásokra ésszerűen és alaposan, mert így biztosan varázslatos élményekkel térünk majd haza.